název části programu | čas (min.) | co dělají žáci | čeho tím chceme dosáhnout | organizace výuky a použité metody |
Úvod ke třetímu setkání | 40 | prezentují listy své kroniky a materiály k ní | probuzení motivace, znovuprobuzení zájmu, objasnění podoby úkolů | skupinové prezentace |
Vítězný únor | 50 | sestavují správně dvojice dvouslovných pojmů z let 1945–48, sestavují puzzle o postupu komunismu do světa | navození situace, přiblížení konkrétních informací, základní charakteristika období | skupinová a individuální práce; práce s pracovním listem, autorskou skládankou, rozhovor |
Mrtvý muž | 25 | dedukují z popsaných skutečností, hledají logické vyústění | vzbudit zvědavost, posílit úsudek, akcentovat, že k uchopení moci bylo v té době použito násilí | skupinová a individuální práce; práce s otázkami, rozhovor |
Znárodnění | 45 | jsou rozděleni do skupin, každá skupina má podnik o určité velikosti a vytváří jeho image, prezentují (pak jim my všechny vypracované podklady sebereme – znárodníme) | zážitek ztráty toho, co jsem vybudoval | skupinová práce; prezentace |
Odhady | 30 | odhadují počty obětí za léta komunistické totality, počty emigrantů apod. | přiblížit pocit nesvobody a obtíže s únikem | párová práce; diskuse |
Limeriky | 40 | učí se zpaměti autentické texty z politických procesů | aktivizace, práce s autentickým materiálem, zážitek absurdity | dvě skupiny rozdělené na dvojice, které se učí vzájemně; vrstevnické učení, práce s textem |
Sbírka podpisů | 30 | sbírají podpisy spolužáků. Každý představuje jednoho dobového umělce. Jde o rychlost | aktivně předat jména dobových osobností | pohybová hříčka, rozhovor |
Závěr | 15 | shrnují stručnou větou dané období, přijímají skupinové úkoly pro další období. | uzavřít téma, motivovat na příště | frontální práce a práce s otázkami |
Cíl aktivity: Žáci znovu objasní podobu finálního produktu – kroniky
Čas na přípravu/program: 5 min./40 min.
Počet pedagogů pro přípravu/projekt: 1/1
Prostředí: místnost
Materiál: listy kroniky, PC, dataprojektor
Úvodní čas opět věnujeme stránkám kroniky, která už má hmatatelnou podobu. Také akcentujeme místní události a necháme žáky, aby nám ukázali některé autentické a dobové materiály a fotografie, bankovky, vyprávěli o svých příbuzných, o nichž něco zajímavého zjistili. Pokud žáci nevědí, kde najít podrobnosti, poradíme a rovněž povzbudíme ve vytrvalosti, je-li třeba.
Předáme žákům písemně (na tabuli) tvrzení a pak od nich žádáme zjišťovací otázky, kterými se doptají na podstatu činu (možné odpovědi na jejich otázky jsou pouze ANO/NE). Daná tvrzení nezpochybňujeme, otázky je musí respektovat. Tvrzení jsou následující:
Žáci jsou stále rozděleni do pracovních skupin a ptají se.
Aktivita nemá jasný závěr, protože vlastně nikdo neví, jak to ve skutečnosti bylo. Řekneme žákům, co si o tom myslí historici, a pak se jich zeptáme, co si o tom myslí oni. Nakonec řekneme žákům, že šlo o tělo Jana Masaryka.
Na otázky důsledně odpovídáme ANO/NE, je dobré občas shrnout, co už týmy „vyšetřovatelů“ zjistily. Také se může stát, že někdo z žáků „vystřelí“ odpověď naslepo velmi brzy. Proto doporučujeme předem stanovit, od kterého kola smí žáci zkusit určit, o koho jde. A dále stanovit pravidlo, že skupina, která vystřelí naslepo, z této aktivity vypadá. Pak se otázky opravdu rozvinou.
Necháme žáky, aby se rozdělili do pracovních skupin, ve kterých společně tvoří listy kroniky, a v nich písemně spojili patřičné dvojice: Vítězný únor, demarkační čára, Norimberský proces, Benešovy dekrety, Květnové povstání, dvouletý plán. Poté dostanou dílky ilustrace, kterou skládají.
Je důležité věnovat čas nalezení vhodných ilustrací, karikatur či plakátů a nastříhat je. Také je možné tento úkol předem zadat – vytvořte karikaturu, která by zachycovala šíření komunismu do světa po druhé světové válce. Žáci se svojí invencí to jistě zvládnou.
Žáci se nejprve rozdělí do skupin. Poté zástupci jednotlivých skupin losují a los určí, jak velký podnik má skupina vytvořit. Limity jsou 1000, 500, 100, 20, 5 zaměstnanců. Skupina vytváří fiktivní firmu – název, sortiment, reklamní slogan a sídlo. To vše napíší na větší papír a prezentují. Pak ale přijde únor a všechno žákům zabavíme. Může být uvedeno scénkou, kterou sehrajeme s kolegou anebo s jedním žákem.
„Čest práci, soudruhu tajemníku.“
„Čest. Tak co pro mě máte?“
„Jsou tu ty údaje o místních podnicích a živnostech, jak jste žádal.“
„Ukažte. No ano, hotel, cukrárna, mlýn, módní salon, … Takové buržoazní přežitky nelze trpět. Vykořisťování pracujících musí skončit!“
„Ale jsou to všechno místní lidé…“
„Místní? No a co? V novém pořádku pro ně není místo. Nebo byste chtěl dělat na cizím?“
Je dobré při „ničení koncese“ zopakovat údaje o rušeném podniku. Může se stát, že žáci sklouznou ke košilatým či neslušným výrazům (např. se mohou rozhodnout, že jejich podnik bude vyrábět prezervativy). Tomu lze předejít jednak dlouhodobým vedením žáků k tomu, co si mohou dovolit, ale také rejstříkem dobových služeb, živností a podniků, který skupinám nabídneme.
Žáky vyzveme, aby bez jakýchkoliv znalostí zkusili odhadnout počty obětí za léta komunistické totality. Ptáme se např. Kolik emigrantů za období komunismu vycestovalo? Kolik bylo vyneseno rozsudků smrti? Kolik jich bylo vykonáno? apod. Poté srovnáme odpovědi žáků s informacemi z novin.
Žáci si své odhady mohou zapisovat, sdílet nahlas, hrát ve skupinách soutěž apod.
Skupina je rozdělena na dvojice. Jeden učí, jeden nosí, tzn., že jeden se naučí předložený text nazpaměť, nechá ho na místě a jde jej naučit svého spoluhráče, který si jej musí zapamatovat, aniž by si něco zapsal. Pokud si je jistý, že text umí, přednese jej učiteli. Pokud je v přeneseném textu chyba, učitel jen řekne, že je tu chyba, ale neříká kde. Dvojice se pak musí o text pokusit znovu. Učitel pečlivě eviduje, která dvojice už který text odříkala. Vítězí dvojice se šesti správnými texty.
Pozor na přesnost a délku textu (stačí 4 řádky). Také je nutné žáky upozornit na bezpečný pohyb (kolize na chodbách, běh po schodech atd.). Ideální je aktivitu hrát ve škole v době mezi přestávkami, kdy žáci ostatních tříd nejsou na chodbách.
Každý žák tajně dostane jméno osobnosti, kterou bude představovat. Pak se všichni stávají lovci podpisů. Každý chce mít co nejdříve kompletní sbírku podpisů. Krouží po třídě a nechávají si na list podepsat slavné dobové osobnosti. Smyslem hry je získat co nejrychleji všechny podpisy. Při kontrole se o každé osobnosti zmíníme, můžeme mít i úryvky děl, básní, skladeb apod. Hodí se také připomenout, že mnozí aktéři jsou dodnes činní v kultuře a populární hudbě a že to všechno bylo vlastně nedávno.
Metodické pokyny: Užitý seznam: Forman, Kubišová, Kryl, Hrabal, Suchý, Šlitr, Seifert, Havel, Pucholt, Raška, Čáslavská, Holeček, Neckář, Landovský. Vypadá to jednoduše, ale u sedmého podpisu žáci ztrácí přehled a neví, koho se ptali. Opět je nutné žáky upozornit na bezpečný pohyb.
a/ Individuální
b/ Skupinové
Článek je zpracován na základě metodické příručky Cesta za žákovskými projekty vzniklé v projektu Klíčový rok. Kolektiv autorů, Praha: Prázdninová škola Lipnice, 2013. ISBN 978-80-905502-0-9. |
Projekt je podpořen z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Podivné století.
Ostatní články seriálu: