1/ Seznámení s knihou - podle obalu knihy žáci hádali, o čem by kniha mohla být (název byl zakrytý). Aby se do aktivity zapojili všichni žáci, psali svůj nápad na papír. Postupně žáci obdrželi několik rad, které je navedly k řešení - Dobře se podívej, na co ukazují prsty na obalu knihy. Nemáme něco podobného ve třídě? Co si na tom ukazujeme? O čem by tedy kniha mohla být?
2/ Práce ve dvojici - Po odhalení názvu se žáci dozvěděli, že hlavní hrdinové jsou dva malí kluci, kteří cestují po světě. Úkolem žáků bylo napsat, čím by mohli cestovat po světě. Protože všechny dvojice napsaly dopravní prostředky z našeho světa, společně pak celá třída přemýšlela o tom, čím se cestuje v pohádkách (klobouk, prsten, plášť, koberec).
Protože chlapci v knize cestují bednoletem, dostaly dvojice za úkol nakreslit a popsat svůj bednolet. Práci potom žáci prezentovali před třídou, což věděli dopředu. Na přípravu prezentace žáci dostali čas, aby si to mohli nazkoušet. Kritéria byla následující:
Zbytek třídy po prezentaci dvojici hodnotil dle následujících bodů:
Autor díla: Jitka Zukalová |
3/ Společné hlasité čtení kapitoly s občasným přerušením.
Jak sestrojili bednolet
Prvňáci Vašík a Tadeášek jsou poprvé bez maminky a bez tatínka na prázdninách. Stráví skoro čtrnáct dní u babičky a dědy na venkově. Tak se těší, co všechno spolu zažijí. Už včera prozkoumali celou vesnici a její okolí. Krajina je tady moc hezká. Potok se klikatí mezi loukami, na kterých se pasou strakaté krávy. Viděli dokonce utíkat zajíce. U rybníka na návsi zase pozorovali kapry a pulce. Pořád měli na co koukat.
1. přerušení: Jaká všechna zvířata kluci na venkově viděli? Co je to pulec? Jak vypadá strakatá kráva?
Dnes ale pod kůlnou našli starou bednu na brambory, a tak se rozhodli, že z ní něco vyrobí. Nejlépe letadlo, to se hodí vždycky.
Děda jim dal krabičku plnou hřebíků, drát, kladívko, asi sedm prkýnek a volant od traktoru. Kluci ještě našli velkou plechovku, kousek roury a starou kliku od dveří. Uprostřed dvora se potom pustili do díla. Přitloukali prkýnka k bedně tak, aby to vypadalo jako křídla. Několik hřebíků sice ohnuli a párkrát se bolestivě praštili, ale nakonec dřevo pevně drželo. Přidrátovali také volant, kliku a rouru.
2. zastavení: Už jste někdo zatloukal hřebík? Jak vám to šlo?
Protože jim děda řekl, že výkon každého motoru udávají koňské síly, nastrkali do plechovky všechny figurky koníčků, které mezi svými hračkami našli. Jejich superbedna tak získala sílu pěti koní. Vodovkami pak přimalovali na přední stěnu svého letadla všelijaká kolečka a páčky. Ke klice krasopisně připsali: VČERA, DNES A ZÍTRA.
3. zastavení: Proč asi kluci napsali na kliku Včera, dnes a zítra? Jaký to mělo účel?
Bednolet tak bude moci létat nejen v dnešním čase, ale také do minulosti a budoucnosti. Když se zálibně dívali na výsledek své práce, prohlásil Vašík spokojeně: „To je fakt dost dobré.“ S takovýmhle strojem mohou cestovat třeba až na konec světa i jinam. Umínili si, že podniknou výpravu kolem celé zeměkoule. Mohli by nakouknout na místa, o kterých slyšeli vyprávět nebo která si prohlíželi v knížkách. Cestování je vždycky zajímavé. A začnou klidně hned zítra.
4/ Práce ve dvojici / skupinách - dohodněte se na třech místech, které byste chtěli navštívit a uveďte proč. Jedno místo si vyberte v minulosti. Skupinky si místa zapsaly na papír a po uplynutí doby vyhrazené na tuto aktivitu je prezentovala třídě. Pokud si žáci vybrali stát, ukázali jsme si ho na mapě.
S touto knihou jsme pracovali hned druhý školní den v září. Následující hodinu jsme navázali povídáním o tom, kam žáci cestovali o prázdninách.
Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím GRADA z publikace Cestování po světě. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.