Týden pro inkluzi ve školách 2013
První listopadový týden je vyhlášen jako Týden pro inkluzi ve školách.
Naše škola je základní škola se všemi ročníky a třemi speciálními třídami. V nich se vzdělávají žáci se středně těžkým až těžkým mentálním postižením a dále žáci s více vadami a autismem.
V loňském školním roce jsme v rámci projektu o inkluzi začali inkluzivní vyučovací hodiny zařazovat do rozvrhu, a protože se osvědčily, pokračujeme v nich i letos.
Do vyhlášeného Týdne pro inkluzi 2013 se tedy naše škola také zapojí. Bude se jednat o vyučovací hodiny na 1. stupni základní školy, věk žáků je 6 – 10 let. Některé aktivity se jeví i pro tento věk příliš jednoduché, ale je to z toho důvodu, že jsou určeny pro inkluzivní vyučovací hodiny, kde se musí brát zřetel na schopnosti a zvláštnosti každého z inkludovaných žáků.
Dechová cvičení
Stoj vedle lavice nebo před tabulí – procvičujeme výdech, nádech, silně vydechujeme, jako bychom chtěli sfouknout svíčku, udělat bublinu z bublifuku apod.
Leh na zádech - natažené nohy, nádech. Ruka dítěte je volně položená na břiše na místě, které se při nádechu nafukuje. Vhodné je dát dětem na toto místo například plyšovou hračku, aby i očima vidělo, jak se bříško nafukuje.
Hlasová cvičení
Zvuky zvířat a další zvuky – ukazujeme žákům obrázky se zvířaty a různými předměty, děti reagují – "haf", "bé", "crrr", "fííí" apod.
Déšť - tleskáme, pleskáme o stehna; zpomalujeme, zrychlujeme a doprovázíme slovy: "Ťuk, ťuk, ťuky ťuk".
Zvoneček - kýváme hlavou ze strany na stranu, a přitom střídavě u hlavy dvakrát lehce tleskneme. Doprovázíme slovy: "Cink, cink, cililink" nebo "Bim, bam".
Míček - pleskáme si do stehen nebo tleskáme nad hlavou nebo vyskakujeme do výšky, doprovázíme slovy: "Hop, hop, hopy hop".
Tichá pošta, šeptání
Měníme sílu hlasu
Hra na ozvěnu
Uspávání hraček – ukolébavka – tenoučkým hlasem zpíváme ukolébavky a napodobujeme uspávání dítěte, žáci si mohou z domova přinést plyšovou hračku, kterou jakoby uspí.
Hlasová rozcvička – představíme si strom, z něj padají jablka, říkáme: "júú", "jéé"; měníme sílu hlasu: hlasitě – středně - šepot.
Svalová cvičení, svaly obličeje
Sed na bobku - roste strom; vstáváme z bobku a kmitáme se ve větru, hlava se naklání ze strany na stranu, přidá se i trup, až se celí ze strany na stranu nakláníme.
Špulení rtů
Široký úsměv
Nafukování tváří
Vyplazování jazyka
Vtahování rtů dovnitř
Mlaskání
Lížeme mlíčko
Zvuky:
Hra na chůzi
Učitel hraje na různé hudební nástroje a žáci podle nich různě mění chůzi - její tempo i styl (obrázek č. 1)
![]() |
Obrázek č. 1, Autor díla: Michaela Krajská |
Cvičení při hudbě
Hry s hudebními nástrojky
Na vlak - v ruce máme například rumbakoule. Chřestíme pomalu; ale vlak se rozjíždí stále rychleji, takže i chřestění zrychlujeme.
Na déšť - v ruce máme rumbakoule, tamburínu, činely. Drobně prší, pak stále více - přidáváme na rychlosti, ale pršet přestává (zpomalujeme tempo), až úplně přestane.
Na ptáčky - v ruce máme rolničky, dřívka, xylofon. Ptáčci vesele poskakují, uzobávají zrníčka, pomalu, rychleji, až přestanou a vzlétnou.
Na koně - v ruce máme dřívka, tamburínu, buben. Koně jedou po rovince, ale najednou musí do kopce; vezou těžký náklad, takže zpomalí; jedou dolů z kopce a koně běží jako o závod.
Na motýly - v ruce triangl. Motýli létají pomalu od kytičky ke kytičce; začíná pršet - honem, ať jim nezmoknou křidélka - tempo se zrychluje; vysvitne sluníčko a motýlci mohou zase létat, tempo se zpomaluje.
Na medvědy - v ruce buben, tamburína, činely. Medvěd se koulí dopředu; uvidí zajíce, chce ho chytit, tak začne utíkat - tempo se zrychluje.
Na veverku - v ruce rolničky. Poskakujeme jako veverky, pomalu/rychle; malé/velké skoky; nízké skoky, vysoko do výšky.
Na zajíčka -v ruce triangl. Zajíček odpočívá, spí; sluníčko ho probudilo - vstal, protáhl se a vyběhl ven před pelíšek.
Doporučení:
Tyto hry se mi více osvědčily, pokud hudební nástroje má v ruce učitelka a děti pouze napodobují pohybem zvířátka. Společnou činnost (nástroj + pohyb) většinou nezvládají.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.