Odborné články Speciální vzdělávání Týden pro inkluzi - hudební výchova
Odborný článek

Týden pro inkluzi - hudební výchova

24. 10. 2013
Speciální vzdělávání
Autor
Mgr. Michaela Krajská

Anotace

Náměty na inkluzivní vyučování - 1. stupeň, vyučovací předmět hudební výchova.

Týden pro inkluzi ve školách 2013

První listopadový týden je vyhlášen jako Týden pro inkluzi ve školách.

Naše škola je základní škola se všemi ročníky a třemi speciálními třídami. V nich se vzdělávají žáci se středně těžkým až těžkým mentálním postižením a dále žáci s více vadami a autismem.

V loňském školním roce jsme v rámci projektu o inkluzi začali inkluzivní vyučovací hodiny zařazovat do rozvrhu, a protože se osvědčily, pokračujeme v nich i letos.

Do vyhlášeného Týdne pro inkluzi 2013 se tedy naše škola také zapojí. Bude se jednat o vyučovací hodiny na 1. stupni základní školy, věk žáků je 6 – 10 let. Některé aktivity se jeví i pro tento věk příliš jednoduché, ale je to z toho důvodu, že jsou určeny pro inkluzivní vyučovací hodiny, kde se musí brát zřetel na schopnosti a zvláštnosti každého z inkludovaných žáků. 

Hudební výchova

Náměty na práci

Dechová cvičení

Stoj vedle lavice nebo před tabulí – procvičujeme výdech, nádech, silně vydechujeme, jako bychom chtěli sfouknout svíčku, udělat bublinu z bublifuku apod.

Leh na zádech - natažené nohy, nádech. Ruka dítěte je volně položená na břiše na místě, které se při nádechu nafukuje. Vhodné je dát dětem na toto místo například plyšovou hračku, aby i očima vidělo, jak se bříško nafukuje.

Hlasová  cvičení

Zvuky zvířat a další zvuky – ukazujeme žákům obrázky se zvířaty a různými předměty, děti reagují – "haf", "bé", "crrr", "fííí" apod.

Déšť - tleskáme, pleskáme o stehna; zpomalujeme, zrychlujeme a doprovázíme slovy: "Ťuk, ťuk, ťuky ťuk".

Zvoneček - kýváme hlavou ze strany na stranu, a přitom střídavě u hlavy dvakrát lehce tleskneme. Doprovázíme slovy: "Cink, cink, cililink" nebo "Bim, bam".

Míček - pleskáme si do stehen nebo tleskáme nad hlavou nebo vyskakujeme do výšky, doprovázíme slovy: "Hop, hop, hopy hop".

Tichá pošta, šeptání

Měníme sílu hlasu 

  • Hra na medvěda, medvědici a medvídka – rozdíly: medvěd má hluboký hlas, medvědice má slabší hlas, medvídek má tenoučký hlas "brum, brum";
  • malý budík tiká tichonce a rychle "tik, tak", velký budík tiká hlasitě a pomalu "tik, tak";
  • velký zvon se houpe a bimbá hluboce a pomalu "bim, bam"; malý zvonek bimbá rychleji a ve vyšší poloze; ten nejmenší zvoneček bimbá vysoko a rychle. Děti stojí a houpou se: celým tělem (velký zvon), přidají pohyby paží (menší zvonek), vzpaží  a rychle kmitají prsty (nejmenší zvoneček).

Hra na ozvěnu 

  • Žáci sedí v kroužku. Učitel řekne hlásku, slabiku, slovo – děti dokola popořadě opakují, dle schopností žáků se mohou přidávat stále delší slova nebo i věty;
  • učitel předtleská jednoduchý rytmus, žáci ho jeden po druhém opakují (dle potřeby ruce žáků vede učitel nebo asistent).

Uspávání hraček – ukolébavka – tenoučkým hlasem zpíváme ukolébavky a napodobujeme uspávání dítěte, žáci si mohou z domova přinést plyšovou hračku, kterou jakoby uspí.

Hlasová rozcvička – představíme si strom, z něj padají jablka, říkáme: "júú", "jéé"; měníme sílu hlasu: hlasitě – středně - šepot.

Svalová cvičení, svaly obličeje

Sed na bobku - roste strom; vstáváme z bobku a kmitáme se ve větru, hlava se naklání ze strany na stranu, přidá se i trup, až se celí ze strany na stranu nakláníme.

Špulení rtů

  • posíláme pusinku;
  • děláme kapříka;
  • pískáme;
  • foukáme jako vítr.

Široký úsměv

  • smějeme se na mámu, tátu, paní učitelku;
  • máme velkou radost.

Nafukování tváří

  • sysel - má velké tváře;
  • bouchnou kamna;
  • auto jede a fouká z výfuku;
  • vyfukujeme vzduch, sfoukneme svíčku z dortu;
  • nafukujeme balónek.

Vyplazování jazyka

  • čertík - rychlé pohyby jazyka ven a dovnitř;
  • sekačka - seká trávu ze strany na stranu.

Vtahování rtů dovnitř

  • vcucneme (schováme ) rty.

Mlaskání

  • měli jsem dobrý oběd, moc nám chutnal, mňam, mňam.

Lížeme mlíčko

  • napodobujeme kočičku, kočička jazýčkem pije mlíčko, olizuje si kožíšek;
  • kočička nebo pejsek se po dobrém jídle olizují - olizujeme si horní a dolní ret jazykem.

Zvuky:

  • brrrrm - auto
  • cink, cink - zvonek
  • bum, bác, křup, prásk - něco padá a rozbije se
  • šššššhú - vlak
  • tik, tak - hodiny
  • pif, paf - myslivec
  • hyje - povel pro koně
  • ťuk, ťuk - někdo ťuká, klepe (kladívko, datel)
  • dupy, dup - ježek
  • fííí -vítr
  • žbluňk - voda, něco do ní spadlo
  • au - něco nás bolí
  • fuj, ňam, plác, šup, hop

Hra na chůzi

Učitel hraje na různé hudební nástroje a žáci podle nich různě mění chůzi - její tempo i styl (obrázek č. 1)

  • na buben – děti chodí jako medvědi, dupou jako ježek;
  • na dřívka – děti skáčou jako vrabci;
  • na tamburínu – chodí jako čápi;
  • na triangl - našlapují tiše jako kočka;
  • na xylofon – cupitají jako laně.
Obrázek č. 1, Autor díla: Michaela Krajská

Cvičení při hudbě

  • posílání předmětu (hračky) v kruhu od jednoho žáka k druhému, děti zpívají nebo hraje hudba. Když hudba utichne, tak u koho se hračka zastavila, vypadává ze hry;
  • děti chodí do kruhu. Jeden žák sedí uvnitř kruhu a hraje na nějaký hudební nástroj. Když přestane zpěv nebo se ztiší hudba, žák vstane a předá nástroj některému ze spolužáků.

Hry s hudebními nástrojky

Na vlak - v ruce máme například rumbakoule. Chřestíme pomalu; ale vlak se rozjíždí stále rychleji, takže i chřestění zrychlujeme.

Na déšť - v ruce máme rumbakoule, tamburínu, činely. Drobně prší, pak stále více - přidáváme na rychlosti, ale pršet přestává (zpomalujeme tempo), až úplně přestane.

Na ptáčky - v ruce máme rolničky, dřívka, xylofon. Ptáčci vesele poskakují, uzobávají zrníčka, pomalu, rychleji, až přestanou a vzlétnou.

Na koně - v ruce máme dřívka, tamburínu, buben. Koně jedou po rovince, ale najednou musí do kopce; vezou těžký náklad, takže zpomalí; jedou dolů z kopce a koně běží jako o závod.

Na motýly - v ruce triangl. Motýli létají pomalu od kytičky ke kytičce; začíná pršet - honem, ať jim nezmoknou křidélka - tempo se zrychluje; vysvitne sluníčko a motýlci mohou zase létat, tempo se zpomaluje.

Na medvědy - v ruce buben, tamburína, činely. Medvěd se koulí dopředu; uvidí zajíce, chce ho chytit, tak začne utíkat - tempo se zrychluje.

Na veverku - v ruce rolničky. Poskakujeme jako veverky, pomalu/rychle; malé/velké skoky; nízké skoky, vysoko do výšky.

Na zajíčka -v ruce triangl. Zajíček odpočívá, spí; sluníčko ho probudilo - vstal, protáhl se a vyběhl ven před pelíšek.

Doporučení:

Tyto hry se mi více osvědčily, pokud hudební nástroje má v ruce učitelka a děti pouze napodobují pohybem zvířátka. Společnou činnost (nástroj + pohyb) většinou nezvládají.         

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Michaela Krajská
Komentář recenzenta
Autorka článku čtivou formou seznamuje čtenáře s možnostmi aplikace základních principů inkluzivního rozvoje, výchovy a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - především žáků s mentálním postižením - v hodinách hudební výchovy na prvním stupni ZŠ. Autorka zhodnocuje své praktické pedagogické zkušenosti a nabízí pestrou škálu moderních metod a forem práce při výuce.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Kompetence sociální a personální
  • navazuje a udržuje vztahy s vrstevníky, respektuje druhé lidi
  • Základní vzdělávání - těžké mentální postižení
  • Kompetence sociální a personální
  • navazuje kontakt a adekvátně se dorozumívá s okolím

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

plyšové hračky, hudební nástroje