Autorka Eva Štanclová v předmluvě publikace uvádí, jak lze pracovní listy vužít, jaké dodržet zásady, jak děti motivovat, aby je práce s listy bavila.
Pracovní listy ROZVOJ SLUCHOVÉHO VNÍMÁNÍ využívají pro sluchové rozlišování písmena abecedy a nabízejí i náměty k počítání a rozvoji všeobecných znalostí. Děti předškolního věku si v ROZVOJI SLUCHOVÉHO VNÍMÁNÍ budou upevňovat cit pro sluchové rozlišování slabik a hlásek nejen na začátku slov, ale i na konci slov. S hláskami a slabikami budou pracovat i při porovnávání slov a vyhledávání shodných nebo rozdílných slov. Dále budou rozlišovat slova jednoslabičná i víceslabičná. Procvičí si rýmování slov i tvoření zdrobnělin, poznávání a užívání synonym, homonym a antonym. Budou používat logické i abstraktní myšlení, uplatňovat a prohlubovat svoje znalosti pohádek. Některé hlásky, které jsou výrazné, děti obvykle vnímají a rozlišují snadněji. Děti, které nemají správnou výslovnost sykavek, mají také potíže se sluchovým rozlišováním C, S, Z a Č, Š, Ž. Bývá
obvyklé, že děti mívají vadu výslovnosti u hlásek L, R a Ř. Jestliže si budou procvičovat sluchové vnímání, pomůže jim to i zlepšit výslovnost. Časté jsou i potíže při rozlišování poslední hlásky ve slově. Jde o slova, která končí samohláskami (A, E, I, O, U). Proto je lepší procvičit vnímání samohlásek nej prve ve slabikách. Děti si také procvičí orientaci na ploše, koordinaci pohybů ruky a oka. Zařazena je i gymnastika mluvidel, artikulační a dechová cvičení. Všechny tyto dovednosti dětem usnadní vstup do základní školy. Jednotlivé listy jsme se snažily vymyslet tak, aby obrázek děti zaujal a motivoval, aby byly už předem zvědavé, jaký úkol je čeká. Pro práci s listy je důležité, aby dítě dobře pochopilo slovní instrukci, aby pracovalo v klidném prostředí a aby k činnosti přistupovalo se zájmem. Proto je tak důležitá dobrá motivace a srozumitelný, jednoznačný text. Také obrázek musí být pro dítě přehledný a jasně čitelný. Renatiny obrázky tyto požadavky zcela splňují. Při
práci se Šimonovými listy doporučuji dodržovat několik hlavních zásad:
Zvířátka se chystají do cirkusu. Mohou tam ale jen ta zvířátka, jejichž jméno má dvě slabiky, jako má dvě slabiky slovo cirkus. Zatleskej si jména všech zvířátek a počítej slabiky. Podle toho poznáš, která zvířátka mohou do cirkusu. Tato zvířátka vybarvi správnou pastelkou.
Začátky a konce: Urči u všech zvířátek, jakou hláskou jejich jméno začíná a končí.
Znalosti zvířat: Vyjmenuj všechna domácí zvířátka a řekni, která další znáš. Nakresli si je. Rozhodni, která zvířátka patří do zoologické zahrady. Znáš a umíš nakreslit i jiná zvířátka ze zoo? Poznáš na obrázku, která zvířata žijí volně v přírodě? Dokážeš nakreslit i další volně žijící zvířátka? Ukaž rychle zvířátko, které ti řeknu. Pojmenuj zvířátko, které ukážeš, a řekni, co o něm víš. Poznáš zvířátko podle hlasu? Uhodneš, které zvířátko bručí, kuňká, kokrhá?
Artikulační cvičení – zvuky a hlasy zvířat: Umíš napodobit zvířátko, na které si myslíš?
Gymnastika mluvidel: Umíš cvičit jazykem a rty jako zvířátka? (Olizuj se jako kočička, mlaskej jako cválající koník, udělej trubičku z jazyka a zafoukej jako slon, zachrochtej jako prasátko…)
Používání sloves: Dokážeš říci, co které zvířátko dělá? Příklad: žába kuňká, skáče, plave, potápí se, klade vajíčka…
Tvoření množného čísla: Dokážeš říci jedno a pět zvířat? Příklad: jedna opice a pět opic, jedna žirafa a pět žiraf…
Umíš číst v obrázkovém slabikáři? Přečti všechna slova a najdi taková, která mají na konci hlásku T. Obrázky, které končí hláskou T, vybarvi vhodnou pastelkou.
Vytleskávání: Zatleskej všechna slova a dobře počítej tlesknutí. Poznáš, co mají slova společného? (Jsou jednoslabičná.)
Společné vlastnosti: Vymysli k některým obrázkům další slova, aby měla společnou vlastnost. Příklad: smrk – topol, jabloň, javor, lípa, olše, dub, jasan, hrušeň…(jsou to stromy). Pes – jezevčík, kokršpaněl, setr, pudl, doga, retrívr, knírač… (jsou to psi). Kos – špaček, sýkorka, hrdlička, sojka, vrabec, jestřáb… (jsou to ptáci).
Zdrobněliny: Dokážeš ke každému slovu vytvořit dvouslabičnou a tříslabičnou zdrobnělinu? Příklad: dort – dortík – dortíček, kost – kůstka – kostička, pes – pejsek – pejsánek.
Vytleskávání: Zatleskej všechny obrázky tak, aby byly na dvě tlesknutí (dvouslabičná slova). Příklad: dor-tík, smr-ček, lís-tek.
Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Portál z publikace Šimonovy pracovní listy 15 - rozvoj sluchového vnímání. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.