Smyslem metody simulace je zažít atmosféru nebezpečí a zdravého stresu (při nulové míře objektivního rizika) a v ní se pokusit správně použít postupy z předchozí výuky. Žáci si prožijí celou dobu do simulovaného příjezdu vhodné složky IZS. V životě je potom podobné situace zastihnou připravenější a žáci tak při nich zůstanou klidnější.
Metoda simulací je na našich školách poměrně nová, přitom jde o stěžejní součást kvalitní výuky témat spojených s první pomocí a přežitím vůbec. Je na místě si uvědomit, že nejde o nepovinný bonus k jinak tradiční výuce. RVP ZV mezi výstupy výslovně uvádí, že žák "uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích simulujících mimořádné události" (ČJS-5-5-04).
Kdo netuší, jak taková simulace vypadá, může si udělat obrázek pomocí již dříve uvedeného videa.
Smyslem simulací je procvičení a upevnění osvojených dovedností z OČMU a první pomoci. Realistické podmínky odkryjí případné nedostatky, získané zážitky spolehlivě ulpí.
Kromě specifického cíle konkrétní simulace (procvičení ošetření popálenin, posílení návyku použití rukavic, nabytí jistoty práce s improvizovaným vybavením...) lze sledovat i obecnější cíle, jako je schopnost reagovat na změnu situace, schopnost rychlého a efektivního rozhodování v krizové situaci atp.
Rozmyslíme si, jaký je vlastně konkrétní cíl dané simulace, co chceme žáky naučit, tedy které dovednosti si mají procvičit ve stresujících podmínkách. Na základě těchto cílů (a dostupných zdrojů) volíme konkrétní situaci, účastníky, druh a rozsah zranění a případné další okolnosti, které lze vymyslet ještě před začátkem učebního bloku. Ušetříme tak drahocenný čas samotné výuky a zajistíme plynulost realizovaných činností. Zvolené cíle sledujeme během všech následujících fází, od přípravy až po závěrečný rozbor. V situacích uvedených v příručce už jsou možné cíle navrženy.
Nejdříve žáky seznámíme se smyslem simulace, s jejím průběhem a s následujícími pravidly:
Následně žáky rozdělíme na dvě skupiny: zachránce a zraněné. Dbáme na dostatek zachránců, aby vůbec měli šanci situaci vyřešit. Na dobu přípravy simulace (5–10 minut) je zaměstnáme. Neměli by vidět přípravu simulace, která je čeká.
Skupinku zraněných si odvedeme stranou, sdělíme jim instrukce, vysvětlíme situaci, podle potřeby namaskujeme utržená zranění a naaranžujeme na konkrétním místě. Maskování pomáhá navodit věrnější atmosféru (a zabere často většinu času přípravy). Podrobněji se o něm rozepisuje příslušná příloha metodické příručky.
Skupinku zachránců poté uvedeme do nastávající situace (hořící dům, havarované auto...), sdělíme jim instrukce a rozdáme případný materiál (lékárničku, pokud není zakomponována do prostředí apod.). Neřekneme, co se přesně stalo, to by měli zjistit sami.
Na náš pokyn zachránci zahájí samotnou akci. Dorazí na místo, zjišťují situaci a podnikají potřebné kroky k záchraně zraněných. Samotná simulace trvá 10–15 minut dle vývoje situace (a včasnosti zavolání o pomoc). Mezitím bychom měli plnit následující úkoly:
Navíc sledujeme:
Po skončení akce je naprosto klíčové se k průběhu simulace vrátit a vše si znovu projít a vyjasnit (všichni zúčastnění se postupně vyjadřují k prováděným činnostem a jejich důsledkům při záchranné akci). Podstatným aspektem reflexe (zpětné vazby) je také uklidnění emocí.
Reflexe zvyšuje výchovný a vzdělávací vliv simulace – bez tohoto zastavení by se výuka OČMU mohla snadno stát jen mělkou zábavou pro žáky. Napoprvé může průběh reflexe působit dost beznadějně, ale stejně jako v případě simulací, i tohle je otázka zkušenosti a cviku.
Bezprostředně po skončení simulace se s žáky posadíme do kroužku v příjemném prostředí bez hluku nebo jiných rušivých podnětů. Vysvětlíme, co se chystá a jaký to má smysl – že by si žáci měli z celé akce odnést poučení (a dobrý pocit, přinejmenším z toho poučení). Stručně stanovíme vhodná pravidla, přiměřená vyspělosti kolektivu (mluví jen jeden, slušně a bez osočování nebo posmívání, kritika je na místě, ovšem konstruktivní, nehodnotí se emoce druhých apod.).
Při reflexi simulace máme neustále na zřeteli její následující cíle:
Ukázky vhodných otázek a další náměty pro vedení účinné reflexe jsou uvedeny v příručce. Zásady vedení reflexe jsou stejné jako při každé jiné vzdělávací aktivitě. Jen je třeba brát v úvahu, že téma (zranění a umírající lidé) může působit poněkud silněji, než např. obvyklé hry „na rozvoj týmové spolupráce“.
Při prvních simulacích se stav zraněných často rapidně zhoršuje a při závěrečné reflexi by se ticho dalo krájet. S každou další simulací ovšem dochází k viditelnému zlepšení. Spolu se žáky získává důležité zkušenosti i učitel.
Jiná cesta ke zkušenostem je účast v kurzu, který je veden odpovídajícím způsobem. Ptejte se, kolik času kurzu je věnováno poslechu, kolik nácviku a kolik simulacím. Osobně mohu doporučit kurzy Sorudo a ZDrSEM, jistě se ale najdou i další kvalitní kurzy využívající zážitkovou pedagogiku.
Není důležité si hned napoprvé volit složité cíle a obtížné situace. Důležité je začít, klidně i jen jednoduchým dílčím cvičením, kde už se objeví nějaká práce se simulovaným kontextem. Přidávat lze postupně, v souladu se stoupjící úrovní učitele i žáků.
Metodická příručka k tomuto tématu poskytuje řadu dalších detailů a praktických rad.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Ochrana člověka za mimořádných událostí.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: