Odborný článek

Kosprd a Telecí

25. 9. 2013
Předškolní vzdělávání
Autor
Eva Papoušková

Anotace

Humorný příběh vypráví o přátelství dvou předškoláků. Malý chlapec s podivným příjmením Kosprd je přiveden proti své vůli do školky, kde se setkává s předškolačkou se stejně podivným příjmením Telecí. Spolu vymýšlí a provádějí spoustu neuvážených nápadů, které vyvrcholí útěkem z mateřské školy. V článku nabízíme náměty na aktivity pro práci s první kapitolou knihy včetně odkazů na inspiraci z dalších modulů Metodického portálu RVP.CZ. Kniha získala 1. místo v literární soutěži o nejlepší původní českou prózu vyhlášené nakladatelstvím ALBATROS ve společnosti Albatros Media a. s. v roce 2012.

"Tak nemluv,“ povídá holčička, „ale když mi nepomůžeš, bude k svačině sardinková pomazánka a ta je pěkně hnusná…“

NÁMĚTY PRO PRÁCI S TEXTEM:

  • rozhovory - "Co mi chutná x nechutná", "Co je zdravé x nezdravé"
  • ochutnávání jídel se zavřenýme očima - "Hádej, co jíš", "Je to sladké x slané x kyselé"
  • vystřihování různých jídel z letáků, nalepování na papírový tácek - "Co mám rád", "Co je sladké ..." 
  • třídění a pojmenovávání potravin - pečivo, ovoce, zelenina, uzeniny, ryby
  • výroba sardinkové pomazánky s dětmi

DOPORUČENÉ MATERIÁLY:

Zdravá a nezdravá jídla, autor: Žij zdravě, spoluautor: Mgr. Kristýna Vadassová
Pyramida zdravé výživy, autor: Michal Marád
Jídlověda: Jak podpořit zdravé stravování, autor: Margit Slimáková
Jídlo, základ zdraví, autor: Ing. Lenka Čekalová
 

Kosprd nic nechápal. Proto se pro jistotu zeptal: „Jak se jmenuješ?“  Holčička si povzdychla. „Už je to zase tady…“ a dodala: „Telecí.“ „Cože?“ „Te-le-cí.“ Kosprd kývl a řekl: „Zvláštní jméno, to jsem teda ještě neslyšel.“ „Jo,“ řekla Telecí, „je jako řízek.“

NÁMĚTY PRO PRÁCI S TEXTEM:

  • "Jak se jmanuješ, co je jméno, co příjmení"
  • "Jak se jmenuje tvůj kamarád?"
  • vymýšlení zvláštních příjmení
  • vymýšlení příjmení dle věcí ve třídě
  • seznamovací hry - např. "Na bubínek zaťukám, na Jiříka zavolám"
  • hra - "Na lisonoše" - předávání obálek se sladkostí dle jména
  • PH "Na Ludvíka" - uč. hází míč dětem a říká přitom jména, pokud řekne Ludvík, dítě nesmí míč chytit

DOPORUČENÉ MATERIÁLY:

Jméno jako dar mému já, autor: Simona Šedá
Křestní jména, autor: Ingelore Oomen-Welke
Brouček ze jména 
 

Řekla to velmi smutně. Tak smutně, až Kosprd pocítil, že ji musí nějak potěšit. „Nevypadáš
na takový jméno.“ Telecí se na něj usmála a nějak samozřejmě mu stiskla ruku. „Tak se budeme jmenovat blbě spolu.“

NÁMĚTY PRO PRÁCI S TEXTEM:

  • chůze po herně, na znamení vytvoření dvojic - "Kamarádi"
  • cvičení ve dvojicích - "Kamarádi"
  • relaxace - vzájemná masáž ve dvojicích
  • hra v komunitním kruhu - "Alenka je moje kamarádka, protože ..."
  • kresba x malba - "Můj kamarád/-ka/
  • báseň - "Kamarád je ten, kdo mě má rád"
  • píseň s hrou na tělo - "Kdo je kamarád"

DOPORUČENÉ MATERIÁLY:

Mám nové kamarády - pojďte si, děti, hrát
Moji spolužáci = moji kamarádi, autor: Šárka Mikesková
Já a moji kamarádi, autor: Ivana Hořejší
Jsme kamarádi, autor: Zuzana Bečvářová


Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Albatros z publikace Kosprd a Telecí.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
6.17 MB
PDF
Kosprd a Telecí
Autor
Eva Papoušková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Činnostní a občanské kompetence
  • dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské)
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • v běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými; chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou; uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit