Odborné články Předškolní vzdělávání Jak se poprat s grafomotorikou
Odborný článek

Jak se poprat s grafomotorikou

28. 2. 2005
Předškolní vzdělávání
Autor
Jaroslava Arnoldová

Anotace

Autorka se v příspěvku věnuje grafomotorickým obtížím, které u dětí způsobují nechuť kreslit a posléze ve škole psát. K odstranění podobných problémů slouží tréninkové programy, které se zaměřují na uvolnění svalových partií podílejících se na grafickém projevu, dítě se učí správně uchopovat pero či tužku atd.

Mezi dětmi předškolními i školními je řada těch, které nerady kreslí a posléze i ve škole píší. Jejich písemný projev je těžkopádný. Příčiny mohou být různé. Jednou z nich jsou i tzv. grafomotorické obtíže, které vyplývají mimo jiné z vadného úchopu pera, tužky nebo pastelky.

Nejčastějšími projevy těchto dětí jsou slova vyjadřující nechuť k výtvarnému projevu (kresbě či malbě): "… já to neumím, mě to nejde" apod. Zejména v domácím prostředí dítě smlouvá a odmítá spolupracovat. Proč, to nám často samo neumí sdělit.

Jedná se o odchylku ve vývoji jemné motoriky. V jiném případě může být příčinou nápodoba vzoru nás dospělých (rodičů, učitelů). Tato porucha způsobuje bolesti ruky, často její únavu, pocení, což vede k odvádění pozornosti dítěte od písemného projevu ve škole, a tím k chybovosti psaní. Jindy u dítěte pozorujeme křečovité (spastické) držení pera, dítě tlačí na pero. Psaní ztrácí plynulost, koordinaci, čitelnost. Přepisování nepomáhá, spíše naopak, je to ještě horší. Diktáty či pětiminutovky nezvládá napsat v plném znění. A tak dítě prožívá psychické i fyzické utrpení.

Jak mu pomoci? Primární diagnózu mohou provést u dítěte již rodiče nebo učitelky v předškolních zařízeních. Odborné posouzení je třeba svěřit pracovnicím pedagogicko-psychologických poraden, logopedických center nebo speciálních pedagogických center, kde se dítě podrobí komplexnímu vyšetření. Zde rodiče obdrží doporučení absolvovat rehabilitační kurz grafomotoriky.

Jedná se o tréninkový program, který je koncipován do deseti lekcí, jehož cílem je: naučit dítě vnímat a ovládat své tělo se zaměřením na uvolnění všech svalových partií, které se účastní grafického projevu, vyvození správného úchopu pera či tužky a jeho uplatnění v písemném a výtvarném projevu dítěte.

Vlastní průběh tréninkového programu zahajujeme schůzkou s rodiči těchto dětí. Jedná se o schůzku pracovní, neboť na ní rodiče dostávají první informace o náplni vyučovacích hodin a zároveň si sami "osahají", co jejich děti čeká. Je to pouze nástin průběhu všech hodin, ve kterých se budeme společně setkávat a učit se grafické cviky s dětmi. Zároveň je to pomoc rodičům, naučit je, jak s dítětem pracovat, tj. jak dítě podržet, aby neztrácelo rovnováhu při práci, jak uchopit pracovní ruku, aby se dobře procvičila a zároveň jsme ji nesvírali, a tím neomezili proces uvolnění. Vysvětlujeme si a zdůvodňujeme, jak velký pracovní papír dítě musí dostat, aby výsledky cvičení byly co nejkvalitnější. Je to hodina dotazů a odpovědí na nejrůznější otázky. Nejčastěji rodiče řeší problém týkající se "zákazu" kreslení: "A co bude dělat ve školce, když nesmí kreslit?" Je potřeba vysvětlit, že tyto děti jsou často velmi zručné na práci se stavebnicemi. Práce s drobným materiálem či modelování jen dítěti prospěje k procvičení receptorů hmatu ruky. Velice záleží na učitelce v základní i mateřské škole, jak dovede zařadit dítě do společné práce ostatních dětí, jakou podobnou náhradní práci dítěti poskytne, aby bylo uspokojené a nemělo pocit vyčlenění z kolektivu pro momentální vyřazení z kresby.

Vlastní tréninkové hodiny se organizují jedenkrát týdně v odpoledních hodinách, vždy v rozsahu 45 - 60 minut. Jsou přítomni rodiče nebo prarodiče dětí, kteří pracují s dítětem pod vedením lektorky kurzu. Je nezbytně nutné, aby doprovod dospělých byl stálý, neboť rodič, který postupně pronikl do způsobu práce je zároveň zárukou kvalitnější spolupráce s lektorem výuky. Pravidelná docházka a pečlivá příprava doma vede k postupnému uvolnění jednotlivých partií ruky a ke zdárnému převodu na práci s tužkou. To je ten nejočekávanější okamžik pro rodiče a dítě. Opět držet pastelku a moci kreslit. Pro tuto práci jsou vhodné "Šimonovy listy č. 5" určené pro grafomotorická cvičení. Do něho dítě pracuje postupně dle návodu a zařazuje se s chutí mezi ostatní děti. Zároveň kreslí a maluje a kreslí a kreslí ... Po čase si ani nikdo nevzpomene, že nesměl kreslit. Natož, že měl nějaké potíže. A to je velice dobře.

Autor
Jaroslava Arnoldová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

RVP do 2024