Specifický přístup ve výchově a vzdělávání dítěte s narušenou komunikační schopností znamená rozšíření a posílení individuálního přístupu učitele k dítěti tak, že aplikuje či adaptuje některé logopedické, psychologické a speciálně-pedagogické přístupy pro dítě důležité či nezbytné, aby se optimálně osobnostně rozvíjelo a aktivně realizovalo vlastní komunikační záměry.
Pravidla primární podpory dítěte v mateřské škole
Některé zásady pedagogické prevence
Doporučení pro učitele
Důležité je v maximální možné míře rozvíjet obsahovou stránku řeči a spontánní řečový projev dítěte, aby si rozumělo a spolupracovalo s dětmi i dospělými, pokud potřebuje samo, ale také když to potřebuje někdo jiný. Jde o zvyšování řečové aktivity dítěte a samostatnosti při vyjadřování vlastních myšlenek a přizpůsobování se pokynům a instrukcím od jiných osob. Zásadním požadavkem je, aby k tomu bylo dítě vedeno v souladu s etickými principy a za použití rozvojového působení učitele, prostřednictvím obohacujících zážitků v prostředí běžného života a v inkluzivních podmínkách mateřské školy.
Cíle: Napodobovat činnosti kadeřníka a povídat si o nich. Rozlišovat teplý a studený vzduch fénu, napodobovat je hrou s dýcháním ústy a nosem. Pojmenovat pomůcky kadeřníka a určit slova, v nichž se nachází souhláska k. Popsat obsah své kresby a její vnější znaky.
Obsah: Výslovnost souhlásky k a činnosti kadeřníka.
Pomůcky: Židličky, zrcadlo, stolek, různé pomůcky ke hře na kadeřníka, ozdoby do vlasů, panenka s dlouhými vlasy, fén, fixy, pastelky, pracovní list.
Navození tématu — kadeřník. Pomocí pomůcek a uspořádání nábytku připravíme podmínky ke hře na kadeřnictví. Dětem podle zájmu umožníme napodobovat činnosti kadeřníka a dělat účesy s použitím ozdob do vlasů (bez stříhání). Průběžně si s nimi povídáme o tom, co právě dělají a jaké mají zkušenosti s kadeřníkem nebo se stříháním a česáním.
Dýchání — kadeřník suší vlasy. Dětem na panence ukážeme, jak se tvarují vlasy foukáním fénem. Foukáním na ruce jim umožňujeme rozlišit teplý a studený vzduch fénu. Potom s dětmi dýcháním teplý a studený vzduch napodobujeme. Vedeme je, aby teplý vzduch tvořily otevřenými ústy a vyslovovaly přitom prodloužené ch a studený vzduch vytvářely nafukováním tváří, zadržením vzduchu v ústech s následným prudkým výdechem nosem.
Artikulace — v kadeřnictví kape voda. Sdělíme dětem, že pokud pořádně nezavřeme vodovodní kohoutek, kape z něho voda. Názorně jim to předvedeme. Pokud se to stane kadeřníkovi, poslouchá zvuk kapající vody — kap, kap, kap... S dětmi zvuk kapající vody napodobujeme i s obměnami, např. kapy kapy kap, pomalým i rychlým tempem řeči.
Fonematické rozlišování — Co potřebuje kadeřník při práci? S dětmi pojmenováváme pomůcky, které potřebuje kadeřník ke své práci. Společně si vysvětlujeme, jak se používají. Potom dětem pomáháme pomůcky rozlišovat podle toho, zda v jejich názvu slyší hlásku k, nebo ne, např.: ŠAMPON, LAK, TUŽIDLO, BARVA NA VLASY, SPONKY, ŽEHLIČKA, KULMA, NATÁČKY, ZRCADLO, NŮŽKY, FÉN, MISKA NA BARVU, HŘEBEN, KARTÁČ, PLÁŠTĚNKA, STŘIHACÍ STROJEK.
Hláska v řeči — účes od kadeřníka. Požádáme děti, aby panence na pracovním listě vymyslely a nakreslily účes a dokreslily části tváře. Po skončení navrhování účesů dětem pomáháme nápady a kresby jednotlivě popisovat a vysvětlovat, např. co nakreslily, proč si vybraly tyto barvy, jak jsou spokojené s kresbou, jaké písmeno na obrázku objevily.
Po skončení kreslení můžeme pracovní listy použít k hádankám. Vystavíme je před dětmi. Jednu kresbu výstižně popíšeme a děti určují, o kterou kresbu jde a kdo ji vytvořil. Do popisu charakteristických znaků kreseb zapojíme i děti. Jedno dítě popisuje určitou kresbu a ostatní hádají.
Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Portál z publikace Logopedická prevence v mateřské škole. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: