V Základní škole Nerudova 5 v Říčanech se vzdělávají žáci s mentálním postižením různého stupně. K dispozici máme třídy základní školy praktické a dvě třídy speciální. Od loňského školního roku vyjíždějí učitelky také do nedalekého dětského domova, kde pracují na základě individuálního vzdělávacího plánu se čtyřmi žáky vzdělávanými podle Rehabilitačního vzdělávacího programu pomocné školy č. j. 15988/2003-24 a jednou žákyní vzdělávanou podle Vzdělávacího programu pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy č. j. 24035/97-22. Jedná se o děti se středně těžkým a těžkým mentálním postižením v kombinaci s dalšími vadami - těžkým tělesným a smyslovým postižením. Odbornou pomoc speciálním pedagogům poskytuje SPC Školní 291, Brandýs nad Labem prostřednictvím konzultantů. S nimi mohou učitelky spolupracovat při tvorbě individuálních vzdělávacích plánů a konzultovat případné změny v pojetí výuky u jednotlivých žáků.
Vzhledem k velmi závažným postižením žáků pedagogové využívají prvky modelu Portage, který umožňuje maximální zefektivnění procesu vzdělávání těchto žáků. Speciální pedagožky absolvovaly seminář a získaly kvalifikaci pro práci se žáky podle tohoto modelu. Zpočátku probíhala výuka dvakrát týdně po třech vyučovacích hodinách. V letošním školním roce byla rozšířena na čtyři dny v týdnu, rovněž po třech vyučovacích hodinách. Výuku zajišťují dvě speciální pedagožky, které se v průběhu týdne střídají po dnech, a dvě kvalifikované asistentky pedagoga.
V prostorách DD mají žáci a učitelky k dispozici jednu učebnu, kterou si postupně vybavily speciálním nábytkem - polohovací pojízdnou židlí s nastavitelnou výškou k nácviku sezení, speciálním psacím stolem, chodítky a mnoha drobnými pomůckami - gumovými a molitanovými míčky a gumovými ježky k masážím, míčky s rolničkou, látkovým hadem a balančním míčem pro polohování. Tyto pomůcky využívají především v rehabilitační tělesné výchově. V hudební výchově najdou využití různé ozvučné hračky, chrastítka, CD s dětskými písněmi a říkadly, CD s relaxační hudbou a magnetofonové nahrávky. V pracovní výchově jsou využívány gumové omyvatelné hračky, jednoduché navlékací dřevěné nebo plastové kroužky, leporela apod.
Ukázka práce se žáky s těžkým mentálním postižením
V rámci vyučovací jednotky pracuje učitelka a asistentka pedagoga s každým žákem zvlášť a jednotlivé výchovy jsou rovnoměrně zastoupeny podle individuálního vzdělávacího plánu. Vypracovat takový plán pro žáky s tak závažným postižením a bez předchozí zkušenosti s výukou těchto dětí bylo velmi náročné a počáteční představy učitelek prošly během školního roku mnoha změnami. U dětí bylo jako klíčové stanoveno navozování pocitů libosti, probouzení zájmu a zvídavosti, rozvoj paměti a schopnosti koncentrace, poznávání učitelek a spojení osoby učitelky s určitým typem prožitku, rozvoj smyslového vnímání a rozumové složky osobnosti.
Před zahájením výuky a v době mimo ni tráví děti čas ve svých boxech na koberci nebo na lůžku, jsou obklopeny hračkami a pod dohledem zdravotnického personálu. Některé děti jsou schopny brát hračky do rukou, prohlížet si je, manipulovat s nimi, jiné jen leží a na příchod učitelek nejprve nereagují. Při zahájení výuky jsou zpočátku pasivní, ale v průběhu hodiny se učitelkám daří děti aktivizovat, děti se dokáží hlasitě smát, projevují jednoznačně libost, nelibost, radost, strach a dokonce i zvědavost a očekávání. Učitelka s asistentkou preferují takové aktivity, které dítě rádo vykonává, a přes tuto činnost se následně snaží rozvíjet rozumovou složku jejich osobnosti. Například holčičce, která má ráda dotykovou terapii, ukazují při masáži obrázky v leporelu, dívku s postižením zraku a sluchu a těžkým mentálním postižením lechtají a poté ji hladí po tváři její vlastní rukou. Holčička do té doby jen ležela, nyní se na konci hodiny sama hladí a vydává spokojené zvuky. U chlapce, který rád zpívá a vyťukává rytmus na bubínek nebo xylofon, vkládají do textů jednoduchých známých písniček jeho jméno. Při odchodu učitelek chlapec ve svém boxu sleduje učitelky, které se s ním loučí, a najednou začne sám „zpívat" a usmívá se.
Bohužel u dětí takto těžce postižených stačí jakékoli zhoršení jejich zdravotního stavu nebo změna v režimu a pracně získané dovednosti rychle vyhasínají. Proto je velmi důležitá úzká spolupráce a pravidelný kontakt se zdravotníky a lékaři. Vzdělávání dětí s takto závažným postižením má pro jejich život značný význam. Péče, kterou dětem učitelky a asistentky věnují, obohacuje jejich život probuzením aktivity, uvedením do stavu bdělosti, navozením pocitů libosti, a zvyšuje tak intenzitu jejich prožívání a kvalitu života, který by bez vnější stimulace byl jen různě dlouhou poutí časem.
Žák: chlapec - zpěvák, 8 let
Dg: dolní hranice středně těžké mentální retardace, encefalopatie, psychomotorická retardace, operace aplazie bránice, perinatální hypoxie, trvale zavedena tracheostomie a gastrostomie
Rok školní docházky: druhý ročník ZŠ speciální
Třída: speciální - individuální výuka v Dětském domově Stránčice, 4 hod. týdně-speciální pedagog, asistent pedagoga
Třídní učitelka: Mgr. Jitka Macháčková
Závěry a doporučení odborného pracoviště: doporučená týdenní dotace 4 hod. týdně, realizace IVP, zajištění vzdělání ZŠ Nerudova Říčany, rozvoj je možný spíše v individuálním tělesném kontaktu:
Využití programu PORTAGE
Výuku ve všech oblastech zaměřit na zlepšení motoriky jak jemné, tak hrubé, rozvoj sluchové percepce
Pomůcky
Hodnocení bude prováděno ústní formou, jednou za 3 měsíce bude zhodnocení práce předáno sociální pracovnici DD Stránčice. Na vysvědčení bude hodnocen slovně.
Odborná pomoc bude poskytnuta SPC Školní 291, Brandýs nad Labem. Kontakt školy a tohoto pracoviště bude pravidelný alespoň 1krát za 2 měsíce
Pomůcky budou využívány i ostatními dětmi, odborná literatura bude k dispozici i dalším pedagogickým pracovníkům a bude součástí učitelské knihovny.
Bude probíhat průběžně, jedenkrát za dva či tři měsíce navštíví ředitelka školy Dětský domov Stránčice. Pravidelná konzultace se sociální pracovnicí DD, alespoň jednou měsíčně - zajistí třídní učitelka. Budou prováděny pravidelné konzultace s personálem DD Stránčice ohledně zdravotního stavu žáka. Tento IVP bude průběžně kontrolován, na základě průběžných zjištění dle potřeby upravován, doplňován a objektivní kontrola bude provedena vždy za pololetí školního roku.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.