Odborné články Předškolní vzdělávání Krteček – náš kamarád
Odborný článek

Krteček – náš kamarád

11. 12. 2007
Předškolní vzdělávání
Autor
Jana Mlynková

Anotace

Charakteristika integrovaného bloku: Tento projekt je zaměřen na seznámení dětí s literaturou. Již od dětství se děti seznamují s četbou. Prostřednictvím četby a poslechu si rozšiřují svoji slovní zásobu, seznamují se s novými slovy, zdokonalují se ve vyjadřování myšlenek, v artikulaci a také rozvíjejí svoji fantazii.
Očekávané výstupy:
  • dítě umí zacházet s knihou
  • učí se knihu využívat jako zdroj nových poznatků
  • rozezná různé žánry knih
  • umí prožívat radost z vlastní tvůrčí práce
  • učí se přijmout ve hře hlavní i vedlejší roli
Časový rozsah: 1 - 2 týdny
Věková skupina: 3 - 5 let

Krteček nás navštívil v naší zelené třídě, společně jsme se naučili nové věci a získali nové informace:

  • vytvoření knihovny ze stavebnice - rozdělení rolí, pravidla chování v knihovně, třídění knih, výroba průkazky na půjčování knih
  • námětová hra na knihkupectví - rozdělení rolí
  • druhy, žánry literatury
  • poezie - vysvětlení pojmu, vysvětlení pojmu rým, která slova se rýmují, hledání k obrázkům rýmující se slova
  • exkurze do knihovny a knihkupectví - rozdíl, výhody a nevýhody půjčování knih
  • rozhovor a představení knih donesených dětmi - četba, prohlížení
  • vysvětlení pojmů autor a ilustrátor
  • komunikační kruh - jak se vyrábí kniha, kdo ji píše, kdo ji ilustruje, jak máme zacházet s knihou, kdo vám čte pohádky, jaké je tvá oblíbená knížka, kam ukládáš své knihy, víš, co znamená rčení "Kniha - přítel člověka"
  • dramatizace - Mireček a dáreček - dostal k svátku knihu, ale ohrnoval nad ní nos, až po čase v ní začal listovat a uvědomil si, kolik nových a zajímaných informací se z ní dozví
  • četba příběhů O krtkovi - Krtek a orel, Krtek a paraplíčko, Krtek a hvězda atd.
  • rozhovor - dokončení příběhu, vyprávění příběhu dle obrázků
  • výroba knihy - z přeložených A4 bílých papírů, dotvoříme, kresba, koláž apod.
  • výtvarná chvilka - malba vodovými barvami - krtčí domeček, krtek - vystřihování dle vzoru, dotvoření (výzdoba šatny)
  • výtvarná chvilka - záložka do knížky, stříhání, dotvoření dle fantazie dětí
  • výtvarná chvilka - Já a můj kamarád krtek, kresba nebo koláž z fotografií a obrázků s krtkem
  • pobyt venku - běh mezi krtinami, přeskoky
  • předmatematická představivost - porovnávání krtin na zahradě, třídění do skupin, přiřazování, jednoduchá číselná řada
  • předmatematická představivost - puzzle, orientace v prostoru nebo skládání rozstříhaného obrázku krtka dle vzoru
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
74.22 kB
PDF
Myšlenková mapa

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Exkurze