Domů > Odborné články > Odborné vzdělávání > Profesní kvalifikace jsou věrohodné vzdělání
Odborný článek

Profesní kvalifikace jsou věrohodné vzdělání

19. 6. 2013 Odborné vzdělávání
Autor
PhDr. Zoja Franklová

Anotace

Jaké mají autorizované osoby zkušenosti se zkoušením zájemců z profesních kvalifikací? To jsme zjišťovali na školách a v dalších organizacích, které se věnují vzdělávání.

Nejvíc zkoušek mají strážní

Zkoušení zájemců o profesní kvalifikace se Soukromá střední odborná škola v Hranicích věnuje už několik let. Vzdělávání dospělých je tu považováno za velmi perspektivní možnost rozšíření působnosti. Také proto škola  buduje nové vzdělávací centrum, které bude otevřeno v září letošního roku.

Dosud největší zájem zaznamenala škola o profesní kvalifikaci Strážný. Je to proto, že živnostenský zákon strážným uložil doplnit si kvalifikaci do konce července 2012. Podle Ivy Voldánové, která má profesní kvalifikace  ve škole na starosti, do té doby zkoušeli 20–30 zájemců měsíčně. Ve druhé polovině loňského roku ale zájem přirozeně opadl. Náročnost této zkoušky je na úrovni 2 (odpovídá méně náročným učebním oborům kategorie E)  a úspěšnost zkoušených byla téměř stoprocentní. Ti, kteří neuspěli, to obvykle zkoušeli znovu. „Pokud se jim to nepodařilo, museli dát výpověď – bez doplnění kvalifikace už nemohou profesi strážného vykonávat,“ upřesnila  Iva Voldánová.

Jiná situace je u kvalifikace Průvodce cestovního ruchu, která odpovídá maturitní úrovni. Zájemci  musí napřed připravit teoretickou práci a složit všeobecný test z historie, zeměpisu a kultury. Pokud nemají státnici, konají také jazykovou zkoušku. Při praktické zkoušce provádí zkoušený tzv. „výklad po trase“ v určité  lokalitě a hodnotitel posuzuje jeho správnost i zajímavost.  Od roku 2013 si škola zajistila řadu nových autorizací  pro kvalifikace, jako je Detektiv-koncipient, Ubytování v soukromí, Fotoreportér, Sportovní masáž, Evidence zásob zboží a materiálu a Skladník. Dosud je to novinka a tomu odpovídá zatím i menší zájem. Větší efekt ale škola  očekává od dalších dvou kvalifikací – Asistent/Asistentka a Personalista/Personalistka.

V tomto případě bude škola spolupracovat se vzdělávacími institucemi, které si pro tyto kvalifikace akreditovaly  rekvalifikační kurzy. „Naše škola pak bude absolventy těchto rekvalifikací zkoušet,“ vysvětluje Iva Voldánová.

U Horské služby je o zkoušky z profesních kvalifikací velký zájem

Horská služba se stala autorizovanou osobou pro takové kvalifikace, jako je Člen horské služby, Horský průvodce, Psovod, Záchranář, Instruktor nebo Cvičitel horské služby. „Složení zkoušky se stalo podmínkou hlavně pro ty, kteří se chtějí stát členy Horské služby,“ vysvětluje Mgr. Jiří Brožek, který má profesní kvalifikace  na starost. Zkoušky z těchto kvalifikací jsou u Horské služby nutností, protože k nim nevede žádné  odpovídající školní vzdělání.

Stávající členové už většinou nějaké zkoušky složili, i když to nebylo podle standardů NSK. „Nenutíme je ale,  aby si po letech u Horské služby dělali nové zkoušky.“ Profesní kvalifikace má přesto podle Brožka větší  vážnost. „Kritéria si už neurčujeme sami, ale jsou stanovena zvenku. Je to tedy věrohodné vzdělání, ne něco,  co bychom si tady organizovali pod pokličkou. Jediné, co komplikuje situaci, je obrovské papírování, to nás  zatěžuje,“ dodává Jiří Brožek.

Některé zkoušky jsou velmi drahé

Integrovaná střední škola Cheb má autorizaci na více než 30 profesních kvalifikací z různých oblastí a loni  uskutečnila cca 20 zkoušek, většinou z oblasti stravování a služeb. Podle vedoucího centra celoživotního vzdělávání Ing. Petra Adamce je provádění zkoušek z profesních kvalifikací spojeno s řadou potíží. „Zatím je  velmi malá informovanosto tom, že si lidé mohou složit zkoušku z profesní kvalifikace a k čemu by jim to  mohlo být. Problém je i to, že zkoušky z technických kvalifikací jsou spojeny s velkými náklady,“ říká Ing. Adamec.

Letos bude ISŠ v Chebu „dodavatelem“ zkoušek pro různé firmy, které získaly akreditaci akreditaci na rekvalifikační kurzy. „Znamená to, že zkoušek bude víc a bude to pro nás také do určité míry ekonomicky  přínosné. Máme ale strach, aby nevznikl rozpor mezi tím, co se budou účastníci kurzu učit, a tím, z čeho je  budeme zkoušet. Akreditaci rekvalifikačních kurzů totiž uděluje MŠMT, ale autorizované osoby schvalují  rezortní ministerstva. Ing. Adamec vidí i další problémy. „Myslím, že je mezi standardy profesních kvalifikací dost velká disproporce. Některé jsou velmi úzké a jiné neúměrně široké. Třeba u zedníka je stanoven rozsah 10–14 hodin a během nich by měl zájemce v podstatě postavit rodinný dům – což je samozřejmě jak časově, tak materiálně a technicky nemožné.“ 

Hospodářská komora ČR je největší autorizovanou osobou 

Hospodářská komora má autorizaci ke zkoušení pro cca 70 kvalifikací a je tak největší autorizovanou osobou v ČR. Profesní kvalifikace zkouší vždy zástupce zaměstnavatelů, případně odborný učitel školy, kde se daný obor vyučuje. „Zkoušky probíhají převážně za reálného provozu a podle požadavků hodnoticího standardu  dané PK,“ upřesňuje projektová manažerka Ing. Martina Krutinová. Nejčastěji se podle ní zkoušky stále skládají v kvalifikaci Strážný, přestože 1. 8. 2012 skončil termín, dokdy si lidé museli kvalifikaci doplnit. „Po 1. srpnu 2012 sice zájem významně poklesl, nicméně vzhledem k tomu, že je v tomto oboru vysoká fluktuace a na českém trhu je velký počet pracovních míst na pozici strážný, zájem o tuto zkoušku stále přetrvává.

Kromě toho je velký zájem o zkoušky kominíků, a to zejména z profesní kvalifikace Revizní technik spalinových cest a Kontrola a čištění spalinových cest. Dále je značný zájem o profesní kvalifikace Úklidový pracovník administrativních ploch, o kvalifikace gastronomické a také o kvalifikace Pokladní nebo Prodavač. Finanční přínos ze zkoušek není podle Ing. Krutinové pro HK ČR prioritou, jedná se totiž zejména o plnění veřejně prospěšných úkolů, za jejichž účelem byla Komora zřízena, a to je pomoc podnikatelům, konkrétně zájem o fungující trh práce a zajištění kvalifikovaných lidí. „Nicméně se samozřejmě snažíme ceny zkoušek stanovovat s ohledem na náklady,“ dodává Ing. Krutinová.


Článek vyšel v příloze časopisu VZDĚLÁVÁNÍ, čtvrtletníku Národního ústavu pro vzdělávání, ročník 2, číslo 1/2013, ISSN 1805-3394. Ke stažení na http://nuv.cz/publikace-a-periodika/vzdelavani-1-2013.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PhDr. Zoja Franklová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.