Odborné články Předškolní vzdělávání Trpaslík v trávě spí – upevňování hlásek R a Ř
Odborný článek

Trpaslík v trávě spí – upevňování hlásek R a Ř

4. 6. 2013
Předškolní vzdělávání
Autor
Irena Klimková

Anotace

Kniha obsahuje jednoduché obrázky, které slouží k upevňování hlásek R a Ř. Publikace obsahuje soubor vět s hláskami R a Ř v různých pozicích ve slovech a ve větách. Kniha není návodem, jak hlásky R a Ř vyvozovat, je knihou – pomůckou pro upevňování těchto hlásek v řeči s možnostmi dalšího využití v jazykové oblasti. Každá věta je v knize doplněna obrázkem, který motivuje děti k opakování a dotváření věty a slouží k samostatnému rozvíjení vět a slovní zásoby.

Kniha obsahuje účelově sestavené věty k upevňování výslovnosti hlásek R a Ř. Vyvozování hlásek a výběr metod a technik je zcela v rukou odborníka čili klinického nebo školského logopeda s VŠ vzděláním.

Jak uvádí i D. Kutálková, kolem čtvrtého roku by mělo dítě zvládnout artikulačně jednoduché hlásky (např. P, B, M, V, F) a hlásky Ď, Ť, Ň a K. Často zůstává nesprávná výslovnost hlásek C, S, Z, Č, Š, Ž, L, R, Ř nebo některých z nich. Pokud dítě hlásky nahrazuje jinými nebo je vynechává, postupem času může na správnou výslovnost přijít samo a výslovnost se spontánně upraví. Je důležitý správný řečový vzor a podnětné prostředí. Pokud však hlásku dítě (dospělý) vytváří nesprávně, deformovaně, je zapotřebí zahájit logopedickou péči pod vedením odborníka a nedopustit, aby vlivem čekání, „až se to upraví,“ docházelo k upevňování nesprávné techniky tvoření hlásek (např. nesprávnému tvoření hlásky R v krku, vibrací obou rtů, chrčením, apod). Dodržování postupů při úpravě výslovnosti zdůrazňuje V. Lechta. Základní etapy podle V. Lechty jsou: 1. Přípravná cvičení (cvičení motoriky, fonematického sluchu – lze hodnotit s pomocí testu podle Škodové, apod.), 2. vyvození hlásky, 3. fixace hlásky čili její upevňování a 4. automatizace hlásky čili její bezděčné užívání v běžné řeči. Vždy je nutné, aby byla zvládnuta správná „technika“ tvorby hlásek (v českém prostředí podle české fonetiky).

Přípravná cvičení a vlastní nácvik hlásek R, Ř bývá někdy zdlouhavý proces a stává se, že se výslovnost těchto hlásek začne dařit nejdříve v kombinaci s určitou hláskou a v určité pozici ve slově. Vlastní upevňování (fixace), čili třetí etapa při úpravě výslovnosti hlásek podle V. Lechty probíhá většinou standardně reprodukcí slabik, slov s hláskou R či Ř, reprodukcí vět, přímým pojmenováním obrázků, samostatnou tvorbou vět, samostatným či návodným vypravováním podle dějových obrázků, rozhovorem, říkankami, hádankami a jinými způsoby podle invence odborníka a postupně i rodičů dětí nebo samotného klienta.

K nejčastějším steskům rodičů patří věty typu: „Hlásku umí, ale když normálně mluví, tak ji nepoužívá“. Lechta uvádí, že je nesprávné považovat logopedickou péči za ukončenou, je-li hláska vyvozena. Hláska musí být v řeči upevňována a poté automatizována. Zdůrazňujeme, že po pouhém a často únavném opakování dítě většinou hlásku v běžné řeči nezvládne. Nevhodné je také časté a necitlivé opravování v řeči.

Kniha je zaměřena na upevňování hlásek R, Ř, tzn. třetí etapu při úpravě výslovnosti, kdy je již zvládnuta správná technika výslovnosti. Dítě nejprve upevňuje hlásky R, Ř ve slovech, poté ve slovních spojeních a ve větách.

Zkušenosti potvrdily, že problémem dětí bývá schopnost samostatně utvořit větu. Reprodukce vět je spíše pasivní formou fixace hlásek. Přitom jedním z předpokladů rychlejší automatizace vyvozené výslovnosti je aktivní, samostatný přístup.

Z praxe také víme, že i rodičům činí potíže vytvořit větu se slovy s vibrantami (hlásky R, Ř) tak, aby si dítě procvičilo a upevnilo hlásky v různých pozicích ve slově, v souhláskových shlucích ve slově, a přitom aby věta byla jednoduchá a nezatěžovala dítě jak složitým obsahem, tak těžší artikulací jiných slov ve větě. Pozornost na vyvozené hlásky má být v období jejich fixace prioritou.

V knize jsou věty sestaveny tak, aby využily souhláskové skupiny TR, DR, FR, VR, BR, HR, GR, CHR, KR, PR, MR, CR, SR, ZR, ČR, ŠR, ŽR, R po samohlásce a před souhláskou, R mezi dvěma samohláskami, R na začátku slov, R na konci slov po samohlásce, R-R, dvě R v jednom slově. V rámci vět se mění i pozice těchto skupin hlásek. Podobně jsou sestaveny i věty se slovy s hláskou Ř. Ke každé větě patří jeden obrázek.
Jednoduché obrázky si mohou děti volně dokreslovat, a tak i tvořit věty rozvinuté (např. Trpaslík spí v trávě. Trpaslík spí ve vysoké trávě. Trpaslík spí ve vysoké trávě a slunce svítí.)

Soubor vět slouží např. k vyvozování a upevňování hlásek R a Ř i substituční metodou, a to vždy pod vedením odborníka. Slouží k rozvíjení schopnosti samostatně tvořit věty, k rozvíjení slovní zásoby, k osvojování si gramatických pravidel. Obrázky mohou být použity jako omalovánky či domalovánky (dítě může obrázek domalovávat, a tak si rozvíjet i slovní zásobu rozšiřováním věty), jako hádanky, karty, doplňovačky. Lze je využít i k dalším logopedickým cvičením, jako je např. sluchové rozlišování hlásek ve slově, jejich pozice ve slově, ke cvičením analýzy a syntézy slov, apod.

Kniha je určena klinickým a školským logopedům k vyvozování, fixaci a automatizaci hlásek R, Ř s dalším využitím. Je určena také logopedickým preventistkám, speciálním pedagogům, učitelům, klientům logopedů, ale i rodičům jako pomůcka v případě, že dítě (klient) má hlásky R a Ř správně vytvořeny nebo vyvozeny, ale nemá je ještě v řeči fixovány a automatizovány.

Příklad obrázků a vět na hlásku R

Autor díla: Edita Plicková

 Příklad obrázků a vět na hlásku Ř

Autor díla: Edita Plicková

 Náměty na práci s obrázky

  • nejprve necháme dítě popsat to, co na obrázku vidí
  • snažíme se, aby dítě použilo požadovanou hlásku ve slově, ve větách
  • dítě může obrázky použít jako omalovánku
  • při pořízení kopie, můžeme obrázky rozstříhat a hrát s dítětem pexeso a společně si povídat o tom, co se na obrázcích objevuje a děje
  • obrázek můžeme použít jako hádanku (popis daného obrázku dítěti, dítě musí uhodnout, na jaký obrázek se díváme – např. dřevák a naopak – dítě popisuje)

Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Portál z publikace Trpaslík v trávě spí.

Autor
Irena Klimková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

RVP do 2024

Téma článku:

Speciální vzdělávací potřeby