V Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání bylo toto téma zahrnuto do průřezového tématu Ekologická a environmentální výchova (kolektiv, 2005) a v obecné rovině přispívá především k naplnění následujících vzdělávacích a výchovných cílů:
V oblasti vědomostí, dovedností a schopností:
V oblasti postojů a hodnot:
Tyto obecně formulované cíle můžeme dále rozpracovat do podoby konkrétních očekávaných výstupů:
Žák / student:
Z hlediska obsahové náplně je možné téma biodiverzita pro přehlednost rozdělit do třech dílčích podtémat:
1) Geografické zákonitosti, které ovlivňují míru biodiverzity v různých částech světa, a to na jednotlivých hierarchických úrovních (od mikroregionální až po celoplanetární). Toto dílčí téma poskytuje prostor pro určitou syntézu poznatků o působení jednotlivých geografických faktorů na flóru a faunu, a je zároveň velmi dobře využitelné i při výuce v terénu.
2) Ohrožování biodiverzity, a to jak přírodními vlivy, tak působením člověka. Pro geografické vzdělávání je velmi významná především problematika šíření druhů mimo oblast svého původního výskytu (biologické invaze).
3) Ochrana biodiverzity. Vedle zeměpisu a přírodopisu (resp. biologie) má toto dílčí téma přesah také do občanské výchovy.
Biodiverzita = rozmanitost živé přírody (biologická rozmanitost).
Úrovně biodiverzity: genetická, druhová, ekosystémová.
Vliv geografických faktorů na biodiverzitu:
Popsáno je zhruba 1,75 mil. biologických druhů, odhaduje se však, že ve skutečnosti na Zemi žije 5–50 mil. druhů.
V průběhu geologického vývoje Země již došlo nejméně k pěti masovým vymíráním. V současné době je biodiverzita ohrožována především činností člověka.
Hlavní mechanismy ohrožování biodiverzity jsou:
Ochrana biodiverzity je zajišťována na několika úrovních:
Téma biodiverzita bylo podrobně rozpracováno v učebnímu textu k průřezovému tématu Ekologická environmentální výchova (Matějček, 2007), kde lze vedle stručného textu najít také některé další příklady konkrétních otázek a úkolů. Další informace k tématu jsou uvedeny také ve skriptech ke kurzu Globální problémy (Matějček, 2008).
Materiál vznikl jako výstup Projektu Přírodovědná gramotnost, který byl realizován v rámci Jednotného programového dokumentu pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha a spolufinancován ze státního rozpočtu ČR, rozpočtu hlavního města Prahy a Evropského sociálního fondu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: