Teta slepice si o Velikonocích přála mít kuřátka. Všechna vejce si ale vzala hospodyně, aby je mohla velikonočně ozdobit. Ostatní zvířátka na dvorku se proto rozhodla slepičce pomoci. S košíkem a s "plnou parádou" se vydala koledovat.
Hospodyně ještě neměly vejce obarvená, ale to zvířátkům nevadilo. Vykoledovala slepičce 10 čerstvých vajíček. Slepička si je uložila do tajného hnízda, hřála je a snila ty nejkrásnější maminkovské sny.
Příběh nám nabízí možnost ujasnit si v dětem srozumitelné míře smysl velikonočních svátků a připomenout si některé velikonoční obyčeje a rituály. Empatie zvířátek vůči tetě slepici nám může být vzorem k soucítění a pomoci druhým lidem, kamarádům i dospělým. V neposlední řadě se nám nabízí možnost procvičování matematických představ a řazení prvků v souboru. Budeme-li s dětmi také zdobit kraslice či vytvářet velikonoční dekorace, budeme se snažit vytvořit jim co největší prostor pro vlastní fantazii.
Každá z našich slepiček
snesla dnes pět vajíček.
Pověz, kolik nám jich dáš?
Kolik zbylých zahříváš?
Pomlázková honička – jedno dítě má pomlázku a honí s ní ostatní. Platí pravidlo, že je může plácnout jenom přes nohy, při porušení pravidla se mění honič. Kdo je chycen, zůstane stát a nesmí se hýbat. Zachránit ho může kamarád, který ho pohladí po tváři.
Na hlídání pomlázky – hra je obdobou hry na ospalého krále; děti stojí v kruhu, ospalý koledník sedí se zavřenýma očima na židli uprostřed a drží pomlázku, učitelka vybere dotekem nebo mrknutí m jedno dítě, které mu opatrně pomlázku vezme a utíká s ní ven z kruhu, obíhá ho a snaží se sednout si s ní na jeho místo.
Na slepičky a hospodyně – děti se rozdělí na dvě skupiny (hospodyně a slepičky), každá z nich má ohraničený prostor (domov) a určitý počet vajíček (drátěnek). Na signál si hospodyně odnáší vajíčka od slepiček domů, slepičky si je zase berou zpátky, a to vždy po jednom. Na „stop“ se už žádné vajíčko nesmí sebrat a vajíčka se spočítají.
Mává křídly slepička, (pohyby „křidýlek“)
snesla právě vajíčka. (krouživý pohyb pokrčených paží před tělem – „mlýnek“)
Kohoutek k ní rychle běží, (kruhy pokrčenýma rukama po stranách těla – „vláček“)
pyšný je, tak čechrá peří… (otočka s třepáním zapažených paží)
![]() |
Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Portál z publikace Do školky za zvířátky. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.