Odborné články Základní vzdělávání Pojem tlak – popis lekce
Odborný článek

Pojem tlak – popis lekce

28. 11. 2007
Základní vzdělávání
Autor
Zdeněk Rakušan

Anotace

Příspěvek se týká popisu vyučovací jednotky – hodiny fyziky. Hodina je popsána do fází E-U-R, jsou zde uvedeny výukové metody a pravděpodobné činnosti žáků.

Příspěvek byl převzat z publikace nakladatelství Verlag Dashöfer "Školní vzdělávací program krok za krokem" (Kapitola 7/2.1, 7/2.1.2, s. 1 - 2. Aktualizace červenec 2005).
www.dashofer.cz


Tento text navazuje na článek Pojem tlak.


Anotace
Předmět a úroveň vzdělávání fyzika, 7. ročník ZŠ
Téma Pojem tlak
Žák bude umět
  • ukázat na vlastním příkladu, čím je způsoben tlak;
  • ukázat na vlastním příkladu, na čem závisí velikost tlaku a jak;
  • rozlišit, ve kterém případě je třeba tlak zvětšit a kdy naopak zmenšit;
  • navrhnout, jak v daném případě zvětšit, či zmenšit tlak.
Časový rozsah 2 vyučovací hodiny
Struktura lekce
FÁZE VÝUKY, výukové metodyCo pravděpodobně dělá žák:
1 EVOKACE aktivizuje své poznávací procesy (pozornost, paměť, myšlení...)
1.1 úvodní rozhovor aktivizuje své počáteční představy o daném tématu a rekonstruuje svou počáteční teorii tématu
1.2 samostatná práce žáků vytváří hypotézy v rámci své stávající teorie, uvědomuje si případné nejasnosti a klade otázky
1.3 diskuse vyjadřuje výsledky své evokace před spolužáky a konfrontuje je s jejich teoriemi
2 UVĚDOMĚNÍ SI VÝZNAMU konstruuje si v mysli 1. separovaný model nové znalosti a vyjadřuje jej vlastní formou; osvojuje si jej na úrovni znalosti a porozumění (1. a 2. úroveň revidované Bloomovy taxonomie vzdělávacích cílů)
2.1 minivýklad
2.2 samostatná práce žáků
2.3 diskuse konstruuje si v mysli 2. separovaný model nové znalosti a vyjadřuje jej vlastní formou; osvojuje si jej na úrovni znalosti a porozumění
2.4 samostatná práce žáků
2.5 samostatná práce žáků
2.6 diskuse
2.7 samostatná práce žáků
3 REFLEXE provádí abstrakční zdvih z obou separovaných modelů a konstruuje si v mysli univerzální model nové znalosti; osvojuje si jej na úrovni znalosti a porozumění
3.1 samostatná práce žáků
3.2 diskuse
3.3 samostatná práce žáků
4 APLIKACE svou činností podporuje krystalizaci univerzálního modelu nové znalosti hlouběji do své pojmově - vztahové sítě; začleňuje jej do své počáteční teorie (asimilace) a v případě potřeby tuto teorii reviduje (akomodace); postupně si tak osvojuje univerzální model nové znalosti i na úrovni aplikace, analýzy, hodnocení a tvoření (3. - 6. úroveň revidované Bloomovy taxonomie vzdělávacích cílů)
4.1 práce žáků se souborem úloh
5 ZÁVĚREČNÁ REFLEXE relativně završuje změny ve své pojmově-vztahové síti a dospívá k nové teorii daného tématu
5.1 samostatná práce žáků pozoruje a hodnotí své předchozí poznávací procesy a jejich výsledky
uvědomuje si případné mezery či slabá místa v nové teorii, klade otázky, připravuje nové hypotézy apod.
plánuje svou další učební práci

Na tento text navazuje článek Pojem tlak - průběh lekce.


Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Zdeněk Rakušan

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Fyzika