Text je překladem Národního nezávazného rámce pro náboženskou výchovu ve Velké Británii (The Non-statutory National Framework for Religious Education). Překlad zahrnuje všechny stupně anglického systému základního vzdělávání, tj. Key stage 1 (děti od 5 do 7 let), Key stage 2 (od 7 do 11 let) a Key stage 3 (od 11 do 14 let).
1. stupeň vzdělávání (Key stage 1) - vědomosti, schopnosti, porozumění
V rámci 1. stupně vzdělávání žáci získávají povědomí o křesťanském a minimálně o jednom z dalších významných náboženství. Učí se o světě kolem nich, o Bohu, o rozličných náboženských vyznáních. Setkávají se s různými náboženskými příběhy, artefakty a předměty. Učí se chápat, že přesvědčení se dá vyjádřit mnoha různými způsoby a začínají používat specifickou slovní zásobu. Začínají chápat význam a hodnotu náboženství a víry pro ně samotné i pro druhé. Žáci jsou schopni pokládat relevantní otázky a rozvíjí se u nich zájem o světové dění. Hovoří o tom, co je pro ně a pro druhé důležité, učí se cenit si sami sebe, uvědomovat si vlastní prožitky a zkušenosti, rozvíjí se jejich smysl pro sounáležitost.
Učení o náboženství
1 Žáci by měli:
- zkoumat různorodé náboženské příběhy a posvátné texty a pochopit jejich význam
- seznámit se s řadou náboženských svátků, oslav a rituálů, umět je pojmenovat a všímat si vzájemných podobností
- pochopit, proč je příslušnost k náboženství pro některé lidi důležitá a vnímat, jaké rozdíly jim tato příslušnost do života přináší
- zkoumat a hovořit o tom, jak lze prostřednictvím umění vyjádřit náboženská přesvědčení a myšlenky
- rozpoznat jednotlivé náboženské symboly a odvozovat jejich významy, začít využívat náboženské pojmy
1a - Propojení s jinými předměty
Téma navazuje na předmět En1/11b1, kde se žáci prostřednictvím hraného divadla dozvídají různé příběhy, a na předmět En1/2c-e2, kde se učí věcně komentovat, naslouchat reakcím ostatních a klást otázky tak, aby si ujasnili své myšlenky.
1a-b - Informační a komunikační technologie
Žáci mohou použít internet či CD-ROM k vyhledávání různých příběhů o náboženském učení v jednotlivých světových náboženstvích.
1c - Postoje
Žáci rozvíjejí svůj respekt k ostatním lidem.
Poučení z náboženství
2 Žáci by měli být vedeni k tomu, aby:
- přemýšleli o náboženských a spirituálních pojmech, jako jsou uctívání, zázrak, modlitba, vděk, starost o druhé, radost a smutek;
- se dotazovali a vynalézavě reagovali na nejasné otázky; uměli sdělovat své myšlenky;
- rozpoznali, co je pro ně a pro druhé významné a co je významné pro lidi s náboženskými závazky; uměli hovořit o svých dojmech;
- přemýšleli, jak jejich chování souvisí s duchovními a morálními hodnotami;
- rozpoznali, že náboženská učení a myšlenky mají odlišný vliv na jednotlivce, na rodiny či na místní komunity.
2a - Propojení s jinými předměty
S tímto tématem se dá navázat na výuku předmětu Gg1c a 3a3, kde žáci vyjadřují své názory na různá místa a prostředí, což může být spojeno s přemítáním o duchovních pojmech či zkušenostech.
2a - Postoje
Žáci mohou rozvíjet své porozumění a zájem.
2c-d - Propojení s jinými předměty
Téma staví na předmětu PSHE/Ci1a-b, 2c a 2e4, kde se žáci učí, co je a není fér, co je správné a co špatné, sdílejí své názory na to, co je pro ně podstatné. Učí se zvažovat rozhodnutí, která činí, a zjišťují, že ostatní lidé a živá příroda mají své potřeby, za které nesou i oni sami zodpovědnost.
Rozsah studia
3 V průběhu tohoto stupně by žáci měli získávat vědomosti, schopnosti a porozumění prostřednictvím následujících studijních oblastí:
Víra a náboženství
- křesťanství
- alespoň jedno z dalších významných náboženství
- náboženská skupina, která je v dané lokalitě významná
- sekulární vidění světa
- přesvědčení - co si lidé myslí o Bohu, lidství a přírodě
- příběh - jak a proč jsou některé příběhy posvátné a pro náboženství důležité
- oslavy - jak a proč jsou náboženské oslavy důležité
- symboly - proč v náboženství existují symboly a jak vyjadřují náboženský smysl
- vedoucí a učitelé - postavy v náboženství, které ovlivnily své okolí, zemi a měly vliv i v celosvětovém měřítku
- příslušnost - kam a jak se lidé zařazují, proč je podstatné někam patřit
- mé vlastní já - kdo jsem, v čem spočívá moje jedinečnost v rámci rodiny a komunity
- návštěva posvátných míst, jaká náboženská symbolika existuje, zaměření na vlastní prožitky
- komunikace s návštěvami z místní náboženské komunity
- využívání času k přemítání, zapojení všech smyslů při této činnosti
- využití umění, designu, hudby, tance a dramatu při rozvoji vlastní tvořivosti a talentu
- sdílení vlastních přesvědčení, názorů a hodnot, rozhovory o pocitech a zážitcích
- využití informačních a komunikačních technologií (ICT) s cílem získat zdroje informací o náboženstvích a přesvědčeních v okolí i v širším společenství
3i - Propojení s jinými předměty
Téma staví na výuce předmětu Hi6c5, kde se žáci dozvídají o životě významných osobností z historie Velké Británie a okolního světa.
3l - ICT
Žáci mohou pro získávání informací o posvátných místech využít zařízení pro digitální nahrávku.
3m - ICT příležitosti
Žáci mohou využívat digitální video, grafické programy, stolní ediční systém6 nebo multimediální výukové programy.
2. stupeň vzdělávání (Key stage 2) - vědomosti, schopnosti, porozumění
V rámci 2. stupně vzdělávání se žáci učí o křesťanství a minimálně o dalších dvou významných náboženských systémech, rozlišují dopady náboženského přesvědčení na místní, národní i celosvětové úrovni. Uvádějí do souvislostí různé aspekty rozličných náboženských prvků a zamýšlejí se nad odlišnými formami náboženského sebevyjádření. Přemýšlejí o přesvědčení, učení, způsobu života, které jsou pro to které náboženství charakteristické. Učí se o významu posvátných textů a jiných pramenů náboženského učení. Začínají rozpoznávat rozdíly a podobnosti náboženských systémů, vzájemně je srovnávají a učí se chápat význam mezináboženského dialogu. Rozšiřují a čím dál více využívají náboženskou slovní zásobu. Rozlišují mezi dobrem a zlem. Při sdělování svých názorů berou v potaz rovněž názory, hodnoty a přesvědčení druhých lidí.
Učení o náboženství
1 Žáci by měli:
- popsat klíčové prvky náboženských systémů, zvláště pak osoby, příběhy či tradice, které ovlivňují přesvědčení a hodnoty věřících
- popsat, jak z víry a učení vycházejí různorodé zvyky a životní styl jednotlivých náboženství, a porozumět tomu, jak jsou vzájemně spjaté
- rozpoznat a popsat podobnosti a rozdíly uvnitř a vně jednotlivých náboženských systémů
- zkoumat význam náboženství na místní, národní a celosvětové úrovni
- přemýšlet o smyslu různých forem náboženského sebevyjádření, porozumět jejich významu a vzájemným souvislostem
- pochopit a popsat, jak náboženství odpovídá na základní a etické otázky
- využívat zvláštní náboženské terminologie při sdělování vlastních znalostí
- být schopni interpretovat a vhodně využívat informace načerpané z různých zdrojů
1a-b - Propojení s jinými předměty
Téma vychází z předmětu PSHE/Ci4b7, ve kterém se žáci učí o životě lidí na jiných místech a v jiné době i o lidech s jinými hodnotovými systémy a zvyky.
1b - Propojení s jinými předměty
Téma vychází z předmětu Hi2b8, kde se žáci učí o sociálních, kulturních, náboženských a etnických rozdílnostech ve společenství Velké Británie, ale i v okolním světě.
1a-d - ICT příležitosti
Žáci mohou k vyhledávání informací k různým předmětům použít ICT a k prezentaci nalezených poznatků používat ICT nástroje.
1d - Postoje
Žáci mohou rozvíjet objektivní a věcný přístup.
1e - Propojení s jinými předměty
Téma je založeno na předmětu Mu5e9, kde žáci rozvíjejí své schopnosti prostřednictvím poslechu živé hudby a nahrávek různých kultur z rozličného období.
1g - Propojení s jinými předměty
Požadavek je založen na předmětu En2 a 5a10, kde se žáci učí poznávat smysl a možnosti využití specializovaných pojmů.
Poučení z náboženství
2 Žáci by měli být vedeni k tomu aby:
- přemýšleli o tom, co všechno obnáší příslušnost k určité komunitě věřících, sdělovali myšlenky své i ostatních lidí
- si uvědomili, co všechno obnášejí různé závazky dané rozličnou náboženskou tradicí v jejich osobním životě; porozuměli tomu, jakými způsoby může být vyjádřen závazek k náboženství
- diskutovali s ostatními o názorech na téma pravdy a víry, byli schopni vyjádřit vlastní názor
- přemítali o tom, co je dobré a špatné a co si myslí ostatní lidé
- přemýšleli o inspirujících věcech ve svém životě a o tom, co může být inspirací pro druhé
2d - Postoje
Žáci mohou rozvíjet uvědomování si sebe sama.
Rozsah studia
3 V průběhu této klíčové fáze by žáci měli získávat vědomosti, schopnosti a porozumění prostřednictvím následujících studijních oblastí:
- křesťanství
- alespoň jedno z dalších významných náboženství
- náboženská skupina, která je v dané lokalitě významná
- sekulární vidění světa, dle potřeby
- přesvědčení a otázky - jak přemítání o Bohu, o světě apod. ovlivňuje lidské životy
- učení a autorita - co nám posvátné texty říkají o Bohu, o světě a lidském životě
- bohoslužby, poutní cesty a posvátná místa - kde, jakým způsobem a proč lidé uctívají Boha, jaká existují důležitá náboženská místa
- život a smrt - proč jsou některé životní události pro věřící posvátné, co si lidé myslí o posmrtném životě
- náboženské vyjádření a symboly - jakými způsoby je vyjadřováno duchovní a náboženské přesvědčení
- inspirující postavy - osobnosti, u kterých mohou věřící najít inspiraci
- náboženství a jednotlivec - co se očekává od člověka vyznávajícího určitou víru či náboženství
- náboženství, rodina a společnost - jak svoji víru praktikují nábožensky zaměřené rodiny či komunity a jak toto ovlivňuje jejich okolí
- vliv víry ve světě - jakým způsobem reaguje náboženství a víra na problémy lidských práv, čestnosti, sociální spravedlnosti a životního prostředí
- návštěvy posvátných míst a různá setkání s hosty z rozličných náboženských směrů; důsledky náboženství na lokální a celosvětové úrovni
- diskuse náboženských a filozofických otázek, zamýšlení se nad důvody víry své a jiných lidí
- úvahy o lidských pocitech a zkušenostech
- různé pohledy na smysl, význam a vznik života na Zemi
- prostřednictvím umění, designu, hudby, tance, dramatu či ICT vyjadřovat rozličné pohledy na náboženství
- rozvíjet schopnosti v ICT, konkrétně pak v souvislosti se zvýšením povědomí o náboženství a víře v celosvětovém kontextu
3e-m - ICT příležitosti
Žáci mohou vyhledávat informace na internetu, CD-ROM či využívat e-mail ke sdílení vlastních názorů na témata lidských práv, sociální spravedlnosti a významu životního prostředí.
3l - Propojení s jinými předměty
Požadavek vychází z předmětu Gg6a-b11, kde žáci zkoumají lokalitu ve Velké Británii a v zemi, která je ekonomicky méně rozvinutá. V návaznosti na toto téma mohou přemýšlet o významu náboženství na lokální úrovni.
3. stupeň vzdělávání (Key stage 3) - vědomosti, schopnosti, porozumění
V průběhu 3. stupně vzdělávání žáci dále rozšiřují své porozumění křesťanství a minimálně dalším dvěma významným náboženstvím v místním, národním a celosvětovém kontextu. Prohlubují své porozumění významným náboženským a filozofickým systémům, pojmům a učením, otázkám pravdy a náboženské moci. Toto porozumění pak mohou aplikovat na základní otázky a etické problémy a zejména se zaměřit na budování zdravého sebevědomí, mezilidských vztahů, práv a povinností. Vytvářejí si odůvodněné a smysluplné postoje a názory na náboženská, filozofická a duchovní témata a uváženě hodnotí postoje ostatních. Vysvětlují různé filozofické, teologické a kulturní důvody podobností a rozdílů v náboženských hodnotách v rámci jednoho náboženství a mezi jednotlivými náboženskými systémy. Přemýšlejí o důsledcích víry a náboženského učení ve světě a o napětí, které existuje jak uvnitř, tak vně náboženských skupin, a v návaznosti na to začínají chápat důležitost mezináboženského dialogu. Při interpretacích posvátných textů a jiných zdrojů náboženského učení poznávají možnosti i limity jazykového projevu či ostatních forem komunikace.
Učení o náboženství
1 Žáci by měli:
- pochopit a vysvětlit různé dopady náboženského učení na jednotlivce, komunity a společnost
- zhodnotit a vysvětlit, jak se mezi lidmi předává náboženské přesvědčení, myšlenky, texty a tradice
- zamyslet se nad tím, proč lidé vyznávají určité náboženství a proč jsou náboženství tak různorodá
- při úvahách o otázkách pravdy v náboženství a filozofii umět analyzovat a srovnávat fakta a používané argumenty
- diskutovat a zhodnotit, jakým způsobem přispívají náboženská víra a učení k základním otázkám a etickým problémům
- při vyjadřování náboženského přesvědčení a náboženských myšlenek přesně a v souvislostech používat slovní zásobu z oblasti náboženství a filozofie, rozpoznat výhody a nevýhody jazykového projevu
- v souvislostech interpretovat a hodnotit různorodé zdroje, texty a osobnosti
- interpretovat různé formy náboženského a duchovního vyjádření
1a - Propojení s jinými předměty
Téma staví na předmětu Ci1b12, kde žáci rozvíjejí své znalosti o národních, regionálních, náboženských a etnických skupinách ve Velké Británii a jejich vzájemného respektu i porozumění.
1c - ICT příležitosti
Žáci mohou využít internet k návštěvě webových stránek různých náboženských skupin.
1d - Propojení s jinými předměty
Téma je založeno na předmětu En3/1i a 3m13, ve kterém se žáci učí rozvíjet logické úvahy, které podporují zřejmými argumenty, a na jejich základě formují své vlastní názory.
1e - Postoje
Žáci mohou rozvíjet otevřenost vůči okolnímu světu.
1h - Propojení s jinými předměty
Požadavek je postaven na předmětu A&D5d14, kde žáci zkoumají umění, různá řemesla a design jak v různorodých slozích a tradicích, tak v různých historických obdobích či sociálních a kulturních kontextech.
Poučení z náboženství
2 Žáci by měli:
- přemýšlet o vzájemných souvislostech mezi vírou, učením a základními otázkami, sdělovat své vlastní názory na základě opodstatněných argumentů
- hodnotit problémy a napětí vyvolané náležitostí k určitému náboženství a dopad náboženství na současnou společnost, vyjádřit své názory na tuto problematiku
- vyjádřit vlastní pohled na dopad náboženství a dalších světových názorů na lidské vztahy, na osobní, lokální i celosvětové úrovni
- vyjadřovat a hodnotit své i jiné názory na témata, jako je světový mír a konflikt, bohatství a chudoba, význam životního prostředí
- své vlastní přesvědčení a názory vyjádřit různými formami
2b - Postoje
Žáci rozvíjejí respekt k ostatním.
2d - Propojení s jinými předměty
Téma vychází z předmětu Gg5a-b a 6i-k15, kde žáci zkoumají problémy týkající se životního prostředí a udržitelného rozvoje a nutnost tyto problémy hodnotit a vyjadřovat se k nim.
2e - ICT příležitosti
Žáci mohou využít prezentační software, digitální video či stolní ediční systém při vyjadřování svých názorů.
Rozsah studia
3 V průběhu této klíčové fáze by žáci měli získávat vědomosti, schopnosti a porozumění prostřednictvím následujících studijních oblastí:
- křesťanství
- alespoň jedno z dalších významných náboženství
- náboženská skupina, která je v dané lokalitě významná, dle potřeby
- sekulární vidění světa, dle potřeby
- přesvědčení a pojmy - klíčové názory a otázky ve víře a náboženství, rozbor témat jako jsou Bůh, pravda, svět, lidský život a život po smrti
- autorita - jak formují život věřících různé náboženské autority
- náboženství a věda - záležitosti pravdy, výkladu, smyslu a účelu
- duchovní interpretace - jak a proč jsou sebeporozumění a zkušenosti člověka vyjádřeny v mnoha různých formách
- etika a lidské vztahy - otázky a jiné vlivy, které formují etické a morální volby, jako jsou například odpuštění či témata dobra a zla
- práva a povinnosti - jak se náboženství a víra vyjadřují k lidským právům a povinnostem, k sociální spravedlnosti a občanství
- světové problémy - jak se náboženství a přesvědčení vyjadřují k tématům zdraví, bohatství, válek, práv zvířat a životního prostředí
- mezináboženský dialog - studium vztahů, konfliktů a spolupráce uvnitř jednotlivých náboženství a mezi nimi
- setkání se zástupci různých náboženských směrů, odlišných kultur a filozofických skupin, kteří mohou vyjádřit své názory na různé náboženské a etické problémy
- návštěva nábožensky významných míst a využívání ICT ke zvyšování porozumění dětí náboženským otázkám
- diskuse, dotazování se a hodnocení významných náboženských a filozofických témat, zejména pak základních otázek a etických problémů
- v návaznosti na náboženské vzdělání používat vyvážených argumentů při uvažování a hodnocení vlastního přesvědčení a hodnot ostatních
- tvořivě a smysluplně používat různé formy vyjádření (jako umění, design, hudbu, tanec, drama, psaní, ICT) při sdělování svých myšlenek
- zkoumat souvislosti mezi náboženským vzděláváním a ostatními předměty, jako jsou umění, humanitní vědy, literatura a věda
3e-f - Propojení s jinými předměty
Téma vychází z předmětu Hi7a-b16, ve kterém se žáci učí o významných událostech, osobnostech a změnách v historii z různých hledisek, např. politického, náboženského, sociálního, kulturního a estetického.
3g - Propojení s jinými předměty
Téma vychází z předmětu Sc1a-c17, kde se žáci za použití soudobých vědeckých příkladů učí empirickým důkazům a vědeckému výkladu.
3i - Propojení s jinými předměty
Téma vychází z předmětu PSHE3b-l18, ve kterém se žáci učí o povaze přátelství, různých životních stylech a vztazích, o roli a významu manželství v rodinných vztazích a o hodnotě rodinného života.
3n - ICT příležitost
Žáci mohou využít CD-ROM k virtuální návštěvě významných náboženských míst nebo videokonferenci pro pochopení jejich významu.
1 En1/11b - odkaz na výuku angličtiny pro 1. stupeň
2 En1/2c-e - odkaz na výuku angličtiny pro 1. stupeň
3 Gg1c a 3a - odkaz na výuku zeměpisu pro 1. stupeň
4 PSHE/Ci1a-b, 2c a 2e - odkaz na osobnostní, sociální a zdravotní 1 výuku spolu s výukou k občanství
5 Hi6c - odkaz na výuku dějepisu pro 1. stupeň
6 Stolní ediční systém (desktop publishing) - typ vysoce odborné práce související s výrobou litografických a elektronických podkladů
7 PSHE/Ci4b - odkaz na osobnostní, sociální a zdravotní výuku spolu s výukou k občanství
8 Hi2b - odkaz na výuku dějepisu pro 2. stupeň
9 Mu5e - odkaz na hudební výchovu pro 2. stupeň
10 En2 a 5a - odkaz na výuku angličtiny pro 2. stupeň
11 Gg6a-b - odkaz na výuku zeměpisu pro 2. stupeň
12 Ci1b - odkaz na výuku občanské výchovy pro 3. stupeň
13 En3/1i a 3m - odkaz na výuku angličtiny pro 3. stupeň
14 A&D5d - odkaz na výuku umění a designu pro 3. stupeň
15 Gg5a-b a 6i-k - odkaz na výuku zeměpisu pro 3. stupeň
16 Hi7a-b - odkaz na výuku dějepisu pro 3. stupeň
17 Sc1a-c - odkaz na výuku vědy a techniky pro 3. stupeň
18 PSHE3b-l - odkaz na osobnostní, sociální a zdravotní výuku pro 3. stupeň