Lekce může posloužit k posilování a prohlubování těchto čtenářských dovedností: procvičování otázek, shrnování textu, vyvozování z obrázku, předvídání na základě obrázku a následně textu, vztahování k vlastní zkušenosti a prožitkům.
Děti i vyučující sedí v kruhu (nejlépe na koberci, na zemi), doprostřed kruhu umístíme ceduli s výrazně napsaným slovem DRAK.
Varianta: rozložíme samostatně písmena a děti se pokusí písmena sestavit do slova – neprozrazujeme. Je velmi dobré, když je předmět (slovo) zakrytý do doby, než se všechny děti usadí a viditelně se začnou soustředit - NALADĚNÍ.
Každý, kdo má chuť se zapojit, řekne, co se mu vybaví, když uslyší slovo DRAK (kolečko s mluvicím předmětem).
Práce s obrázkem – s knižní ilustrací k danému příběhu (obrázek je potřeba buď zvětšit, nebo namnožit pro každého, aby se dětem dobře pozoroval) – VYVOZOVÁNÍ HYPOTÉZ Z OBRÁZKU A PŘEDVÍDÁNÍ.
Otázky k obrázku: Co na obrázku vidíme? Co se tam děje? O čem by mohl příběh být?
Vedeme děti k detailnímu pozorování a vyvozování (např. si všimneme, že drakovo oblečení připomíná pyžamo, že ho má roztrhané, uvažujeme nad tím, jak se mu to asi mohlo stát, proč je žena na obrázku zděšená, čeho se bojí)
Postup: podle zralosti a dovednosti dětí lze postupovat několika způsoby:
Uvědomění si významu nových informací.
Text čteme po částech metodou ŘÍZENÉHO ČTENÍ – hledáme odpovědi na položené otázky.
Varianta pro děti píšící a čtoucí: pokud v textu zazní odpověď na „jejich“ otázku, zapíšou si ji k sobě do pracovního listu. Je možné, že na některé položené otázky nedostaneme odpověď...
Pro reflexi použijeme zbývající ilustrace k příběhu. Je opět potřeba zajistit, aby je děti dobře viděly.
Před čtením požádejte děti, aby se pokusily následující slova poskládat do vět (porozumění textu, syntetické dovednosti):
draka postupně Chlapec pomalu se a Herbert v proměňoval
pyžamko dračí mu ostny a drsný Jednoho úplně krunýř roztrhaly rána flanelové
kluka drak převaloval v obrovitánský Namísto hrozivý se posteli
Postřehování: Dětem na okamžik ukažte obrázek ze str. 13 (výjev z dětského zvěřince), poté obrázek skryjte a žádejte po dětech, aby vyjmenovaly co nejvíce postav, které na obrázku viděly. Lze opakovat, dokud si nezapamatují vše. (zraková paměť)
Požádejte děti, aby popsaly obrázek na str. 13 (výjev z dětského zvěřince), ptejte se na polohu: co je vpravo dole, co vlevo nahoře, kde je hroch, kde je čáp? (rozvíjí pravolevou a prostorovou orientaci)
Zadejte dětem, aby nakreslily obrázek, na kterém je: drak, mrak, vrak, prak …. co mají věci na obrázku společného? (sluchové vnímání)
Brána ke vzdělávání: školní čtenářské kluby posilující rovné příležitosti dětí a žáků se SVP - projekt pracuje s předškolními a prvostupňovými dětmi, jimž představuje knížky a četbu jako příjemný a zároveň poučný způsob trávení volného času.
Do 21 klubů při 13 základních školách po celé ČR dochází v současnosti přibližně 270 dětí, které mají specifické vzdělávací potřeby, protože pocházejí z odlišného kulturního či sociálně slabého prostředí nebo mají specifickou poruchu učení. Většinu klubů vedou společně pedagog školy a knihovník místní veřejné knihovny.
Tříletý projekt hradíme z prostředků Evropského sociálního fondu v rámci OPVK a státního rozpočtu ČR. Podrobné informace o aktivitách, řadu fotografií i pracovních výstupů můžete nalézt na www.ctenarskekluby.cz nebo na facebook.com/skolnictenarskekluby.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Brána ke vzdělávání: školní čtenářské kluby.
Ostatní články seriálu: