Odborné články Základní vzdělávání Myš a krtek, kouzelníci - kapitola Dvě vstupenky
Odborný článek

Myš a krtek, kouzelníci - kapitola Dvě vstupenky

21. 3. 2013
Základní vzdělávání
Autor
Wong Herbert Yee
Spoluautor
Jitka Zukalová

Anotace

Ukázka z pokračování knihy pro malé i velké děti Myš a krtek, dobří sousedé. Krtek, milovník kouzel, se s Myškou vydají na představení kouzelníka Kulifera, které se ale pokazí. Nešťastnému Krtkovi pomůže jeho kamarádka Myška, která mu dokáže, že opravdická kouzla nejsou žádný trik a kejkle. V článku popisuji práci s knihou v hodině čtení s žáky první třídy, kteří jsou ještě nečtenáři.

Třída: 1., většina žáků jsou nečtenáři

Časová dotace: 60 minut

Motivace: Žákům jsem nesdělila téma hodiny, hádali ho z mého postupného kreslení na tabuli (hůlka, klobouk). Když uhodli kouzelníka, zamýšleli jsme se společně nad tím, jaké kouzelníky známe z filmů a pohádek. Děti hned jmenovaly Gargamela, Pokustóna a Dobroděje.

Skupinová práce: Žáci se rozdělili do dvou až tříčlenných skupin a povídali si o tom, co dělají kouzelníci a kdo má jaké zkušenosti z návštěvy kouzelnického představení. Na tabuli jsem zapsala, na čem se skupiny dohodly (trik s kartami, holubicemi a šátky; tahání králíků z klobouku; mají hůlku, klobouk a plášť; nechávají mizet lidi).

Čtení 1. kapitoly: V průběhu čtení jsem se zastavila na dvou místech a ptala se dětí na jejich zkušenost či názor, porozumění slovům. První přerušení bylo v místě, kde se Myška rozhoduje, jaké šaty si má vzít na sebe („Které si mám vzít?“). Někteří chlapci se rozhovořili o tom, že podobnou situaci znají z domova od maminky. Nejen co si mají vzít na sebe, ale i to, že příprava na odchod z domova jim dlouho trvá. Všichni myšce vybrali stejné šaty s hvězdami a měsícem. Význam věty „To se jen tak říká v šoubyznysu.“ jsem žákům vysvětlila, protože nikdo nevěděl, co to znamená.

Čtení 2. kapitoly: Kapitola je věnována kouzelnickému představení a různým trikům.

Po přečtení 2. kapitoly jsme se vrátili k zápisu na tabuli, kde jsme si odškrtali vše, co se nám o kouzlení potvrdilo v textu a připsali nové informace z přečteného textu.

Samostatná práce: Žáci si do sešitů opsali či překreslili zápis z tabule.

Na úplný závěr jsme si pustili krátké video věnované kouzlení s holubicemi. Žáci hodinu hodnotili kladně, bavila je.


Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Albatros z publikace Myš a krtek, kouzelníci.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
654.3 kB
PDF
Kapitola Dvě vstupenky

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Wong Herbert Yee

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co druzí lidé myslí, říkají a dělají

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída