Odborné články Gymnaziální vzdělávání Kultivační důkaz mikroorganismů v okolním prostředí
Odborný článek

Kultivační důkaz mikroorganismů v okolním prostředí

20. 11. 2007
Gymnaziální vzdělávání
Autor
Lenka Pavlasová

Anotace

V příspěvku autor popisuje praktické cvičení z mikrobiologie, kdy si žáci vypěstují mikroorganismy na pevných agarových půdách a potom je pozorují pouhým okem i pod mikroskopem.

Příspěvek byl převzat z časopisu Biologie-chemie-zeměpis, časopisu pro výuku přírodovědných předmětů na základních a středních školách, vydávaného SPN - pedagogické nakladatelství, a.s.


Mikroorganismy demonstrujeme v hodinách přírodopisu a biologie většinou tak, že je pozorujeme mikroskopem. Další možností je nechat žáky, aby si sami vypěstovali mikroorganismy na pevných agarových půdách. Tímto způsobem se dají pěstovat bakterie, kvasinky i plísně.

Cíl

Namnožit mikroorganismy do takového množství, aby byly viditelné pouhým okem, a tím dokázat jejich přítomnost v okolním prostředí. Dalším cílem může být namnožení mikroorganismů k jiným praktickým cvičením.

Materiál a pomůcky:

  • Petriho misky se sterilní agarovou půdou
  • mikrobiologická klička (popřípadě sterilní plastová jednorázová klička nebo sterilní vatový tampón)
  • permanentní fix

Hotové sterilní agarové půdy v plastových Petriho miskách lze použít např. od firmy Dioxo (viz internetové stránky www.oxoid.cz). Půda s univerzálním použitím umožňující růst širokého spektra mikroorganismů je např. Nutrient Agar (připravená půda v plastových Petriho miskách má firemní kód PO5025A) nebo Tryptone Soya Agar (připravená půda v plastových Petriho miskách má firemní kód PO5012A). Pro pěstování kvasinek a plísní je vhodný např. Sabouraud Dextrose Agar (připravená půda v plastových Petriho miskách má firemní kód PO5001A). Tyto Petriho misky jsou určeny pro jedno použití a pracujeme s nimi bez jakékoliv předchozí úpravy. U stejné firmy lze zakoupit i živné půdy v prášku pro vlastní přípravu agarových půd. Plastové Petriho misky a další laboratorní materiál dodává např. firma P-lab (viz internetové stránky www.p-lab.cz).

Postup práce

Agarovou půdu v Petriho miskách kontaminujeme nejrůznějším způsobem - každý žák si vybere jednu z možností. Alespoň jednu Petriho misku necháme bez kontaminace jako negativní kontrolu (stačí jedna pro celou třídu). Každý žák si označí svou Petriho misku na spodní straně permanentním fixem.

Možnosti kontaminace - příklady:

  • na agarovou půdu nasypeme několik zrníček zahradní zeminy
  • Petriho misku otevřeme a necháme odkrytou různě dlouhou dobu (např. 1 minutu nebo 10 minut)
  • na agarovou půdu kýchneme
  • na agarovou půdu otiskneme nějaký běžný předmět, minci, prsty, kapesník
  • na agarovou půdu rozetřeme pár kapek vody (vodovodní, rybniční, z akvária)
  • na agarovou půdu rozetřeme pár kapek kyselého mléka nebo jiných mléčných výrobků, zoctovatělého piva nebo vína
  • na agarovou půdu rozetřeme malé množství kvasnic
  • na agarovou půdu rozetřeme malé množství plísní (ze sýrů typu hermelín nebo niva, z kompotů nebo jiných potravin)

Kontaminované agarové půdy na spodním víčku Petriho misky necháme při pokojové teplotě na tmavém místě a prohlédneme po několika dnech - nejlépe po jednom až dvou týdnech. Vhodné je, pokud mají žáci k agarovým půdám volný přístup a mohou kontrolovat postupný nárůst mikroorganismů (třeba o přestávkách).

Hodnocení

Na agarových půdách si všímáme množství a rozmanitosti narostlých kolonií mikroorganismů. Namnožili jsme je do takového množství, že jsme schopni vidět je pouhým okem, a tím jsme prokázali jejich přítomnost v okolním prostředí. V Petriho misce, která byla nechána bez kontaminace, by neměly být žádné kolonie. Takto získaný biologický materiál můžeme dále makroskopicky (pouhým okem) i mikroskopicky hodnotit, popřípadě ho dále pěstovat po přeočkování na novou agarovou půdu.

Makroskopické hodnocení

Každý žák si vybere jakékoli 3 kolonie ze své Petriho misky a zjistí u nich velikost v mm, barvu, tvar, typ povrchu, typ okraje. Výsledky zaznamenává do tabulky.

Tabulka 1
Makroskopické hodnocení kolonií mikroorganismů (údaje se týkají celé kolonie)

kolonie č. velikost (mm) barva tvar povrch okraj
1
2
3
Mikroskopické hodnocení

Vzorky kolonií, které žáci makroskopicky hodnotili, pozorují mikroskopem v kapce vody. Všímají si pohyblivosti (ano/ne) a tvaru buňky (koule, tyčinka, popřípadě spirála). Výsledky zaznamenávají do tabulky 2.

Tabulka 2
Mikroskopické hodnocení buněk přítomných v jednotlivých koloniích

(údaje se týkají jedné buňky, která je součástí dané kolonie)

kolonie č. pohyblivost tvar buňky
1
2
3
Přeočkování na novou Petriho misku

Vzorek vybrané kolonie naočkujeme na čerstvý agar, a vypěstujeme tak čistou kulturu, která obsahuje pouze jeden druh bakterií. Tuto kulturu můžeme použít k práci v příštím laboratorním cvičení a pozorovat ji např. po obarvení.

Postup přeočkování

Sterilně odebereme kousek kolonie mikrobiologickou kličkou (předtím vyžíhanou v plameni kahanu a ochlazenou) nebo sterilním vatovým tampónem a na povrch nové agarové půdy zlehka nakreslíme klikatou čáru. Do agaru neryjeme. Petriho misku ihned zakryjeme víčkem, obrácenou dnem vzhůru a řádně označenou permanentním fixem necháme při pokojové teplotě několik dnů.

Janderová, J. - Zikánová, B.: Náměty pro laboratorní cvičení z biologie (1) - mikrobiologie (1. část). Biologie - chemie - zeměpis. 2000, ročník 9, č. 2, s. 66 - 69.
Kaprálek, F.: Mikrobiologické praktikum. Praha: Karolinum, 1999, ISBN 80-7184-927-8.
Malachová, K.: Cvičení z obecné mikrobiologie. Ostrava, Ostravská univerzita, 1992, ISBN 80-7042-696-9.
Pavelková, J. - Zikánová, B.: Náměty praktických cvičení s využitím mikroorganismů (1). Biologie - chemie - zeměpis. 2003, ročník 12, č. 5, s. 226 - 229.
Pavelková, J. - Zikánová, B.: Náměty praktických cvičení s využitím mikroorganismů (2). Biologie - chemie - zeměpis. 2004, ročník 13, č. 3, s. 122 - 126.

Literatura a použité zdroje

[1] – JANDEROVÁ, J.; ZIKÁNOVÁ, B. Náměty pro laboratorní cvičení z biologie (1) - mikrobiologie (1. část).
[2] – KAPRÁLEK, F. Mikrobiologické praktikum. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-927-8.
[3] – MALACHOVÁ, K. Cvičení z obecné mikrobiologie. Ostrava : Ostravská univerzita, 1992. ISBN 80-7042-696-9.
[4] – PAVELKOVÁ, J.; ZIKÁNOVÁ, B. Náměty praktických cvičení s využitím mikroorganismů (1). Biologie - chemie - zeměpis. 2003. 226 s.
Autor
Lenka Pavlasová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence k řešení problémů
  • uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Problematika vztahů organismů a prostředí

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

Petriho misky se sterilní agarovou půdou, mikrobiologická klička, permanentní fix