Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Pranostiky a hry na celý rok - únor
Odborný článek

Pranostiky a hry na celý rok - únor

4. 2. 2013 Předškolní vzdělávání
Autor
Iva Maráková

Anotace

Kniha Ivy Marákové nabízí výběr lidových pranostik celého roku a náměty ke tvořivé práci. Její obsah směřuje k dětem předškolního a mladšího školního věku a může obohatit nejenom školy, ale i naše domovy. Ukázka nabízí dvě témata pro práci s pranostikami v únoru.

10. února                                                                               SCHOLASTIKA

                                                   O svaté Scholastice

                                                    navleč si rukavice.

 

PŘIBLÍŽENÍ PRANOSTIKY

Svatá Scholastika se stala ochránkyní proti dešti a blesku.

Zima okolo 10. února byla s obavami očekávána mezi povozníky, formany, vozataji, kupci a obchodníky. Ochromení dopravy způsobené množstvím sněhu často odřízlo vesnice od měst a zhoršilo zásobování. To mělo za následek zvýšení cen a nedostatek některého zboží, především potravin.

Únorová zima bývá mnohdy hodně mrazivá, a proto tato pranostika doporučuje teplé oblečení – svetr, šálu, rukavice…

 

RUKAVICE

Jistě znáte a také používáte rukavice prstové nebo „palčáky“ – pro lepší názornost si je prohlédněte. Na papír si nakreslete dvě rukavice (levou a pravou) a vybarvěte je libovolnou výtvarnou technikou (můžete použít pastelky, voskovky nebo vodové barvy, temperové barvy) tak, aby tvořily shodný pár. Aby byly obě rukavice stejné, obkreslete si je podle předem připravené šablony.

Nakreslené nebo namalované a vystřižené rukavice mohou ozdobit prostor, ale mohou se také využít ke hře Rukavicové pexeso. Všechny rukavice obraťte kreslenou částí na podlahu nebo na stůl a zahrajte si pexeso. Každý hráč obrací pouze dvě rukavice – když najde shodný pár, vezme si je a může ve hře pokračovat. Obrátí-li každou jinou, vrátí je na místo a ve hře pokračuje další spoluhráč. Vyhrává hráč s největším počtem získaných rukavic.

 

POVÍDÁNÍ

Víte, jak se takové rukavice vyrábějí? Viděli jste už maminku nebo babičku plést rukavice? Co se na výrobu rukavic používá? Víte, které užitečné zvíře nám poskytuje vlnu? Umíte vyjmenovat ovčí rodinu – samici, samce i mládě? Kde se ovce chovají? Čím je ovce ještě užitečná?

 

DALŠÍ PRANOSTIKY

                                                             O svaté Scholastice jsou potřeba rukavice.

 

 

24. února                                                                                                  MATĚJ

                                                 Na svatého Matěje

                                            každá myší díra se zavěje.

 

PŘIBLÍŽENÍ PRANOSTIKY

Svatý Matěj je patronem krejčích, řezníků a také začátku školního období.

Svátek sv. Matěje se stal předzvěstí jara, často v této době nastává náhlá obleva. Tento den bylo na některých místech zvykem třást ovocnými stromy, aby zahrada dobře rodila. Při pozorování přírody je patrné, že koncem února již zima ustupuje, můžeme pozorovat náznaky předjaří.

V tomto období se však můžeme setkat i s mrazy a sněhem, který zavěje i myší díry na polích. Únorem studené počasí nekončí, což napovídají některé pranostiky, ale matějská pouť už bývá příslibem jara.

 

MLSNÉ MYŠI

Zahrajte si hru na mlsné myši a hbitou kočku. Každá myška má ráda sýr a nechá se na něj lehce nalákat. Při svém mlsání však musí dávat pozor na kočku. Ve hře budou sýry představovat kostky. Umístěte je do gymnastické obruče. Jedno dítě-kočka bude obcházet kolem obruče a sýry pečlivě hlídat, bude však mít zavázané oči. Potom si ostatní začnou po čtyřech chodit pro sýr. Musí však být opatrní, aby je kočka neslyšela a nechytila, jinak ze hry vypadnou. Jestliže budou chodit po jednom a hezky polehounku, kočka je spíš neuslyší.

Také můžete hrát tak, že když kočka myš chytí, vymění si spolu role.

 

MODELOVÁNÍ OVOCE

Z modelíny si vytvoř plody ovocné zahrady – jablka, hrušky, švestky a meruňky.

Když chcete, aby vaše ovoce mělo delší trvanlivost, vytvořte si ho ze samotvrdnoucí hmoty a po vyschnutí ho obarvěte vodovými barvami.

 

POVÍDÁNÍ

Jaké vlastnosti má kočka – je hbitá, rychlá, pružná. Jaké vlastnosti má pes? Jaké vlastnosti mají lidé? Znáte přirovnání mezi zvířaty a lidmi? Co si představíte, když se o někom řekne, že je lstivý jako liška, že je hladový jako vlk, že je mrštný jako kočka? Vyjmenujte své nejlepší vlastnosti.

 

DALŠÍ PRANOSTIKY

             Svatý Matěj láme vždy led; není-li ho, zmrzne hned.

                       Svatý Matěj boří mosty, nebo staví.

                         Na svatého Matěje do závěje naleje.


Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Portál z publikace Pranostiky a hry na celý rok.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Iva Maráková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
  • Předškolní vzdělávání
  • Činnostní a občanské kompetence
  • má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých