V souvislosti s poznatky o tělesném a psychickém růstu a vývoji dětí v předškolním věku byl v oblasti tělesné výchovy specifikován rámcový obsah činností, které odpovídají dětskému věku a jejichž prostřednictvím je ovlivňován především tělesný a pohybový rozvoj dítěte. Tyto činnosti vedou k osvojení základů kompetencí zasahujících i další stránky osobnosti dítěte. Protože konkretizují obecné požadavky dané RVP PV, mohou být tyto činnosti a kompetence jedním z podkladů pro zpracovávání Školního vzdělávacího programu.
Tělesné a pohybové aktivity jsou prostředkem k získání kompetencí (viz Dvořáková, H.: K některým problémům tělesné výchovy v současné mateřské škole. Karolinum, Praha 1998, s. 112–115):
v oblasti osvojování pohybových dovedností základních i specifických –sportovních,
v oblasti posilování tělesné zdatnosti – aerobní vytrvalosti, svalové síly a pohyblivosti,
v oblasti kognitivní a afektivní – rozvíjení psychických, osobnostních a sociálních stránek osobnosti.
V průběhu předškolní výchovy a vzdělávání by děti měly získat tyto kompetence:
1. Pohybové dovednosti
Lokomoční dovednosti:
– pohybovat se různými způsoby v prostoru všemi směry, ve směru podle pokynů,
– pohybovat se různými druhy lokomoce mezi překážkami, přes překážky terénní i umělé,
– poskakovat a skákat různými způsoby a v kombinacích,
– skákat do různých směrů, přeskakovat překážku, vyskočit na překážku a seskočit,
– pohybovat se různými způsoby v prostoru s různými polohami nebo pohyby částí těla (upažit, tleskat…),
– pohybovat se s partnerem a ve skupině ve vzájemné spolupráci,
– podřídit lokomoci rytmu a hudbě,
– pohybovat se v prostoru v různém prostředí – na sněhu, ve vodě…
Nelokomoční dovednosti:
– zaujmout různé polohy podle pokynů – znát názvy částí těla, základních poloh a pohybů,
– pohybovat částmi těla podle pokynů, nápodoby, v různých podmínkách – s náčiním, na nářadí,
– pohybovat se kolem různých os svého těla (převaly, obraty, kotouly),
– dokázat pohyby částí těla podřídit hudbě.
Manipulační dovednosti:
– manipulace s různým náčiním a předměty (rukama, nohama, koleny, hlavou; zvedat, nosit, předávat, kutálet, pohazovat, odrážet, kopat, driblovat, balancovat),
– odhadnout pohyb náčiní a přizpůsobit mu vlastní pohyb,
– spolupracovat ve skupině při ovládání náčiní,
– využít pomůcky k pohybu v různém prostředí (plovací pomůcky, tříkolky, kola, boby, saně, lyže, brusle…).
2. Tělesná zdatnost
– dokázat se pohybovat po delší dobu jednoduchými lokomočními pohyby, zvládat přiměřenou fyziologickou zátěž,
– dokázat zpevnit a uvolnit své tělo podle návodu,
– dokázat protáhnout své tělo podle návodu.
3. Kognitivní a afektivní oblast
– znát různé části svého těla a umět je pojmenovat,
– znát směry vzhledem ke svému tělu,
– vědět o činnosti srdce a o jeho reakci na tělesné zatížení, vědět, že jeho trénování pohybem prospívá zdraví,
– vědět, že síla svalů umožňuje pohyb,
– vědět, že tělo by mělo být pružné, aby bylo zdravé a pohyblivé,
– znát užívané pojmy spojené s pohybem a sportovním prostředím,
– dokázat dodržovat domluvená pravidla,
– spolupracovat ve hře a činnosti,
– respektovat ostatní,
– nebát se v různém prostředí (ve vodě, na sněhu),
– nebát se vyjádřit svůj názor,
– mít z pohybu radost.
Uplatnění pohybových činností v RVP PV
Rámcové cíle jsou specifikovány do pěti oblastí rozvoje osobnosti dítěte, v nich jsou pak formulovány specifické činnosti a příležitosti, jež vedou k osvojování kompetencí, které postupně umožňují dítěti vyrovnávat se se stále širším prostředím a narůstajícími nároky života (RVP PV, s. 15):
1. Biologická oblast – dítě a jeho tělo
2. Psychologická oblast – dítě a jeho psychika
3. Interpersonální oblast – dítě a ten druhý
4. Sociokulturní oblast – dítě a společnost
5. Environmentální oblast – dítě a svět
Tělovýchovné pohybové činnosti se zcela přirozeně nejvíce vztahují k první – biologické oblasti dítěte. Tady jsou tyto činnosti hlavním a jediným možným prostředkem cesty k získávání pro život potřebných kompetencí. Vztahují se k získávání pohybových dovedností, tělesné i psychické zdatnosti a poznatků, hodnot a postojů s tím spojených a vedoucích ke zdravému způsobu života (specifikace pohybových kompetencí je uvedena v předchozí kapitole). Biologická podstata člověka je úzce spojena s celým jeho vývojem a proto se i biologická oblast prolíná i do všech dalších oblastí vzdělávání.
V druhém okruhu – oblasti psychiky dítěte – je motorika úzce propojena s jazykovou výchovou a logopedickou péčí, pohyb ovlivňuje rytmus řeči a dýchání. Pohybové aktivity také mohou podporovat samostatné vyjadřování a komunikaci. Mohou být zaměřeny na rozvoj smyslového vnímání, vytvářejí řadu situací, kde se uplatňují a procvičují myšlenkové procesy: řešení problému, rychlá schopnost analýzy a volby řešení, rozšiřují poznatkovou sféru, učí pravidlům, rozvíjejí fantazii a tvořivost, reaktivnost.
Ve vztahu k dalším oblastem nabízejí pohybové činnosti a hry velmi mnoho situací osobnostního a společenského charakteru. Děti pěstují své sebepojetí, sebevědomí, sebedůvěru, odvahu, rozvíjejí vůli a odpovědnost. Tyto činnosti a hry působí samozřejmě výrazně na socializaci dítěte. Při hře vyplyne zcela spontánně potřeba respektovat pravidla, práva ostatních, děti prožívají a zvládají i složité situace a emoce, nutná je vzájemná komunikace a pomoc. Pohybové činnosti proto významně ovlivňují i oblast morálních hodnot – děti se učí hrát fér, vyhrávat i prohrávat, chovat se čestně, respektovat odlišnosti druhých apod. To vše hraje roli i v širším společenském kontextu – ve vztahu k tradicím místa, ve vztahu a k ochraně kulturních hodnot i přírody, ale i k celospolečenskému a světovému dědictví ve sportovních utkáních, mezinárodních soutěžích, olympijských hrách.
Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Portál z publikace Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: