Zpěv a nácvik písní patří v MŠ k nejčastějším hudebním činnostem. Veškerý pěvecký úspěch dětí závisí na učitelce. Její zpěv by měl být pro děti vzorem. Aniž si to mnohdy uvědomujeme, děti po nás spontánně vše opakují, ať v pozitivním či negativním slova smyslu. Zpěv učitelky by měl být intonačně čistý, její tón by měl být tvořen lehce, s měkkým nasazením. Naší pozornosti by neměla uniknout ani správná artikulace a v neposlední řadě podání písně, tedy její přednes a citový výraz.
Nácvik písničky souvisí s udržením pozornosti dětí. Dětskou pozornost můžeme udržet nejen rozličnou motivací, ale i hudebními činnostmi. Jde např. o vhodnou kombinaci zpěvu s nástrojovým doprovodem, střídání zpěvu celého kolektivu s jednotlivci. K udržení dětské pozornosti slouží změna a obohacení činností. Ke zpěvu známé písničky si proto můžeme zatančit, můžeme ji doprovodit hrou na tělo, pochodem či ji zdramatizovat.
V MŠ nacvičujeme písničky tzv. nápodobou (náslechem). Znamená to, že děti se k našemu zpěvu postupně přidávají. Píseň zpíváme několikrát za sebou. Hudebně rozvinutější děti se k nám zpěvu připojí dříve, pomalejší později. Některé písně, respektive jejich rytmicky nebo melodicky obtížnější části, můžeme nacvičit formou hry na ozvěnu. Hudební fráze, kterou po nás děti jako ozvěna opakují, však nesmí být ani dlouhá, aby si ji děti stačily zapamatovat, ani příliš krátká – musí mít svoji logiku. Logika hudební fráze je většinou totožná s obsahovou stránkou písně. Zásadní chybou je učit děti text písničky samostatně, tedy odděleně od její melodie, tak jako říkanku. Text písně totiž dětem napomáhá při zapamatování její melodie. (Výjimkou může být např. místo v písni, které je rytmicky obtížnější. Zde můžeme text nacvičit samostatně, avšak pouze tzv. rytmickou deklamací, kdy rytmus deklamovaného textu odpovídá rytmu melodie písně.)
Při nácviku písničky je pro děti nejdůležitější opora o zpěvní hlas učitelky. Poloha a barva ženského hlasu je blízká poloze i barvě zpěvního hlasu dětí. Proto je zpěv učitelky mnohem důležitější než např. hra melodie písně na jakýkoliv hudební nástroj. Děti vnímají zpěv učitelky lépe a snadněji ho napodobují.
Pro zpěv dětí má velký význam jeho spojení s pohybem. Při zpěvu ukazujeme činnosti, o kterých se v písničce zpívá, nebo píseň doprovázíme různými krokovými variacemi či hrou na tělo (více viz pohyb). Ke zpestření vokálních činností využíváme i jednoduché doprovody hrané na nástroje Orffova instrumentáře (viz instrumentální hra).
K naučeným písním se často vracíme. Jedině tak si děti písničku osvojí, tzv. ji zažijí. Opakování nacvičované písničky se věnujeme ještě týž den, kdy jsme ji děti učili. V dalších dnech zpíváme novou písničku několikrát denně. Nezapomínáme ani na opakování naučené písně v pozdějších obdobích.
Je mnohem užitečnější naučit děti méně písní, ale zato kvalitně, než velké množství písniček pouze povrchně. Čím víc písní umí děti dobře zazpívat, tím snadněji se učí písním novým a složitějším.
Písničky neopomeneme využít v běžném životě MŠ. Neomezujeme se pouze na zpěv při tradičních besídkách, hledáme i jiné možné formy. Zpěvem můžeme udělat radost kuchařce, ředitelce, zazpívat i můžeme i v parku.
Příprava na nácvik písně:
Metodický postup při nácviku písně:
Možností práce s písní je celá řada. Vždy však vycházíme z konkrétní písně, její melodiky, rytmu, obsahu a ze skupiny dětí, se kterými písničku nacvičujeme.
Při vlastním nácviku dbáme na příjemnou a klidnou atmosféru. Zpěv má dětem přinášet radost a uspokojení.
Před zpěvem udáme počáteční tón písně, u pěvecky zkušenějších dětí zahrajeme předehru. Při nácviku respektujeme pěvecké možnosti dětí. Tempo jejich zpěvu je vždy pomalejší než u dospělého člověka. Vždy zpíváme ve stejné hlasové poloze jako děti. Při zpěvu dodržujeme zásady hlasové výchovy, děti vedeme k přirozenému zpěvu ve střední síle, dbáme na to, aby nekřičely.
Každá písnička má svoji charakteristickou náladu. Věnujeme proto pozornost i provedení písně. S tím souvisí nejen pochopení jejího obsahu, ale i držení těla a zaujetí dětí pro zpěv.
Při nácviku se vyhýbáme jednotvárnosti. Volíme rozličné formy práce, není proto vždy nutné dodržet stejné schéma nácviku písně, které je uvedeno výše.
Nácvik písničky a kultivace zpěvního projevu souvisí i s množstvím dalších hudebních činností, kterým se věnujeme při opakování naučených písní. Pokaždé klademe větší důraz pouze na jednu z činností.
Pohyb a poslech
Předchozí práce s jednotlivými hudebněvyjadřovacími prostředky celkem logicky vyúsťuje k vnímání hudební skladby jako celku. Pohyb a jeho spojení s hudbou je naprosto samozřejmý. Umělecké pohybové vyjádření – počínaje kejklíři a konče baletem, pantomimou, operou, či muzikálem – se bez hudební produkce neobejde. Hudba a pohyb se vzájemně ovlivňují. Hudba působí na člověka především svým rytmem. Rytmus podněcuje k podupávání nohama, pohupování, ťukání prsty apod.
Živá i reprodukovaná hudba vede děti k přirozenému a spontánnímu pohybu, je pro ně inspirací k pohybovým aktivitám. Rozličné hudební žánry probouzejí v dítěti celou škálu pohybů, které by se jinak nemohly rozvinout. Hudba jednoznačně přispívá nejen k pěstování pohybové kultury, ale i k tvořivosti dětí.
V raném věku potřebují děti přímý kontakt s hudbou, nestačí jim pouze sedět a hudbu poslouchat. K opravdovému hudebnímu prožitku potřebují i prožitek pohybový, který jim umožní lépe a rychleji hudbu pochopit.
Reprodukovaná hudba a hudebně-pohybová výchova mají mnoho společného s tělesnou výchovou. Mnohé cviky jsou totiž za zvuku hudby využívány v rámci rozcviček. V hudební výchově nám jde především o pravidelnou rytmičnost, s jakou jsou cviky prováděny.
K rozcvičce nemusíme vždy užívat hudbu moderní. Zajímavým zpestřením bude určitě cvičení i na tzv. vážnou hudbu.
Cviky, které lze spojit s rytmickou hudební výchovou:
Materiál byl poskytnut zdarma Nakladatelstvím Dr. Josef Raabe, s.r.o. z publikace Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: