GeoTest je sbírka úloh z (konstrukční) geometrie v online aplikaci pro učitele a žáky. Učitelé pro žáky vybírají úlohy, žáci je řeší a systém bezprostředně vyhodnocuje správnost odevzdaných řešení.
Úlohy obsažené v GeoTestu (je jich 350) pokrývají středoškolskou planimetrii a část deskriptivní geometrie.
Některé úlohy mají varianty s mírnějším vyhodnocováním.
Úlohy se v GeoTestu řeší pomocí vnořeného GeoGebra appletu.
Odpovědí, kterou žák odevzdává, tedy není obrázek, ale konstrukce. A GeoTest vyhodnocuje její správnost. Jakákoliv konstrukce, která ze zadaných vstupních objektů vytvoří správné výstupní objekty, je správná. A naopak, „uhádnutý“, správně umístěný výsledek jako správné řešení neuspěje.
První způsob použití GeoTestu jsou domácí úkoly.
Místo vymýšlení zadání učitel vybere z připravených úloh ty, které chce žákům zadat, a tím jeho práce končí. Žáci řeší úlohy v GeoTestu (v prostředí GeoGebra appletu) a odevzdávají řešení, která GeoTest obratem vyhodnocuje. Protože odevzdaná řešení jsou vyhodnocována hned, žák má možnost opravit případnou chybu a tak pravděpodobně správně vyřeší více úloh, než je tomu v případě domácích úkolů opravovaných učitelem. Učitel může sledovat úspěšnost žáků v přehledných tabulkách.
Druhý způsob použití GeoTestu je písemka nebo práce v hodině.
Po zadání úloh může každý žák postupovat svým tempem, a protože učitel má přehled o odevzdaných řešeních i o tom, které úlohy již který žák vyřešil, může se více věnovat těm žákům, kteří potřebují jeho pomoc, zatímco i ti rychlejší mají co dělat.
POZOR: GeoTest je online aplikace, takže může nefungovat síť, server... (Za rok a půl jeho provozu se to ještě nestalo, ale je třeba počítat se vším a mít v záloze náhradní program.)
Třetí způsob umožňuje pozměnit způsob výuky.
Protože GeoTest vyhodnocuje odevzdaná řešení sám, učitel by se mohl spokojit s tím, že zadá úlohy a nakonec spočte, kolik úloh vyřešili jednotliví žáci. GeoTest ovšem učiteli dovoluje průběžně sledovat, jak žáci postupují, a i zpětně vidět, jak dlouho který žák zápasil s kterou úlohou a kolik neúspěšných řešení odevzdal, než úlohu vyřešil správně. Může tedy nejdříve (po seznámení s prostředím Geotestu a GeoGebry) zadat úlohy a teprve potom se v hodině věnovat tomu, co bylo pro žáky obtížné, tedy něco na způsob převrácené třídy (třeba http://spomocnik.rvp.cz/clanek/15039/), s tím rozdílem, že žáci nejen sledují videa, ale aktivně řeší úlohy, a že informace o tom, co dělalo komu problémy, jsou objektivně měřitelné.
Na vyzkoušení GeoTestu vám stačí pět minut:
Přejděte na stránku http://geotest.geometry.cz/ (ujistěte se, že máte v prohlížeči povolenu Javu).
Klikněte na tlačítko Přihlásit se jako host.
Vyberte si jednu ze skupin (pokud nevíte kterou, tak tu první) a klikněte na Vybrat.
Vyberte si jednu ze zadaných úloh (pokud nevíte kterou, tak tu první) a klikněte na Vybrat.
Přečtěte si zadání, v GeoGebra-appletu sestrojte řešení a klikněte na Odeslat zobrazené řešení.
…GeoTest vaše řešení vyhodnotí a zobrazí, že je správně (Nebo snad ne? Tak to zkuste jinak!).
V tu chvíli by váš učitel mohl vidět, že jste odeslali řešení a zda bylo úspěšné.
GeoTest dodnes použilo zhruba 30 učitelů pro asi 1000 žáků. Pozorujeme, že:
Mnohé žáky řešení úloh baví. Řeší ve škole, večer, o víkendu, o Vánocích a jsou ochotní řešením geometrických úloh trávit překvapivě hodně času.
Systém neodpustí chybu, nejsou velké a malé chyby. Protože není s kým smlouvat, žáci místo výmluv a zamlouvání vlastních chyb přijmou verdikt o chybě a hledají správné řešení.
Protože se žáci o nesprávnosti řešení dozvědí hned, zpravidla se chybu hned pokusí opravit a často dovedou úlohu ke správnému řešení; tím se cvičí v překonávání překážek a aktivně se vyrovnávají s nezdarem.
Učitelé nemusí zkoumat výkres ani namáhavě hodnotit použitý postup, aby zjistili, zda žák úlohu skutečně správně vyřešil.
Učitelům řešení úloh pomocí GeoTestu přináší nové informace, jiné než úkoly rýsované na papír — například tu, že žáky nenapadne využít k vynesení vzdálenosti kružítko.
Geometrie je krásná. A nástroje jako GeoGebra, kterou GeoTest využívá, nám dovolují vidět geometrii jako nauku o objektech a jejich vztazích, o cílech a dobrodružství hledání cesty k nim, ne o oslích uších, špatně ořezaných tužkách a ušmudlaných rysech. GeoTestem bychom chtěli přispět tomu, aby ji tak mohli vidět i ostatní.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.