VAŠE DÍTĚ A AUTISMUS
Termín autismus používáme v této knize pro všechny poruchy autistického spektra.
Oblasti postižení
Možná že znáte tři charakteristické oblasti postižení:
Kombinace postižení v těchto třech oblastech tvoří základ problémů rozvoje komunikačních dovedností u dětí s autismem. Ovšem někdy můžete určitých charakteristických nedostatků dětí s autismem využít ve svůj prospěch. Například vaše dítě má extrémní zájem o určité věci a to může být ohromná síla, protože jestli se trefíte do jeho zájmů, pak jste našli silnou motivaci, aby dítě s vámi komunikovalo.
SMYSLOVÉ PREFERENCE VAŠEHO DÍTĚTE
Všichni z nás v našem každodenním životě přijímáme, hodnotíme a zpracováváme smyslové podněty. Máme pět hlavních smyslů: hmat, sluch, zrak, čich a chuť, které nám pomáhají slyšet zvonek přijíždějícího kola, vnímat závan větru z otevřených dveří, cítit vůni kávy na plotně. (Jsou to naše základní smysly!) Jsou tu však ještě proprioceptivní a vestibulární smysly, jež nám zprostředkují informace o našem pohybu, jakou rychlostí se pohybujeme, jaký tlak působí na naše tělo a kde se nacházíme vzhledem k okolnímu světu.
Většina z nás tyto informace vnímá, analyzuje si je a organizuje podle jejich důležitosti. Někteří lidé s autismem mají se zpracováváním smyslových podnětů potíže, jsou buď hypocitliví, nebo hypercitliví, což má samozřejmě velký dopad na jejich aktivitu a na ovládání jejich chování. Když si odpovíte na následující otázky, budete mít možná lepší přehled o smyslových preferencích svého dítěte.
Hypercitlivé děti se mohou projevovat následujícím způsobem:
Hypocitlivé děti se mohou projevovat následujícím způsobem:
Jestliže znáte smyslové preference a potřeby svého dítěte, pak mu lépe uspořádáte prostředí a vyberete správný typ činností, aby dítě mělo dobrou náladu, chuť zažít legraci, reagovat a komunikovat s vámi.
POZNAMENEJTE SI
Děti s autismem mohou mít také potíže s učením, které ovlivní jejich porozumění a schopnost učit se nové věci. Znát unikátní profil silných stránek a potřeb svého dítěte je pro vás velmi důležité, abyste vybírali aktivity na správné úrovni. Promluvte si s odborníky, kteří se věnují vašemu dítěti, a vyžádejte si další informace a podporu. Jestliže máte problém určit smyslové preference a potřeby svého dítěte, obraťte se na psychologa, jenž má zkušenosti s diagnostikou poruch autistického spektra.
HROU VYTVÁŘÍME PŘÍLEŽITOSTI KE KOMUNIKACI BĚHEM CELÉHO DNE
V knize najdete tři stovky her a inspirací pro společné činnosti, které si můžete užívat se svým dítětem. Hry, které jsou v knize zařazeny, slouží především k rozvoji komunikace a jsou označeny symbolem ◌. Porucha autistického spektra, kterou vaše dítě má, s sebou nese obtíže s komunikací. Děti s autismem komunikují na různé úrovni: některé mluví, jiné používají znaky, další se vyjadřují pomocí obrázků a některé si vezmou věc, kterou chtějí, nebo na ni ukazují. Pro vás je důležité znát úroveň komunikačních dovedností svého dítěte a vědět, jak mu pomáhat. V této knize není možné popsat všechny vynikající strategie, které pomáhají rozvíjet komunikaci dětí s autismem. Je výhodné hovořit pravidelně s učitelem a logopedem, abyste případné problémy řešili společně, a rozvíjeli tak komunikaci vašeho dítěte v co největší míře.
Naším cílem je pomoci vám najít motivaci dítěte, aby s vámi chtělo komunikovat po celý den. Během dne máte nesmírně mnoho příležitostí vytvořit pro své dítě takové situace, při kterých se rozvíjejí jeho komunikační dovednosti. Budete-li přemýšlet, pak jistě najdete možnost upravit prostředí tak, aby vaše dítě mělo co nejvíce možností komunikovat. Možná přijdete na to, že často propásnete vhodnou příležitost ke komunikaci tím, že předem víte, co si dítě přeje. Například dítě jde do kuchyně a dívá se na lednici a vy řeknete: „Ty chceš limonádu, viď.“ V tomto případě jste odhadli, co si dítě přeje, a dali jste mu limonádu, aniž bylo dítě nuceno komunikovat kromě pohledu na lednici. V následující části knihy uvádíme způsoby, jak vytvářet pro vaše dítě příležitosti k procvičování komunikačních dovedností.
KOMUNIKAČNÍ STRATEGIE
◌ Mimo dosah
Jestliže se vaše dítě rádo dívá na nějaký film, položte DVD s tímto filmem tak vysoko, aby na něj dítě nedosáhlo. Pak s vámi bude muset nějakým způsobem komunikovat, aby dostalo to, co chce. Nemůže prostě DVD vzít a pustit si ho. Musí na něj ukázat nebo použít obrázek či vyjádřit své přání slovy.
◌ Krabice a nádoby
Pokud má vaše dítě rádo například nějaké ovoce (hroznové víno) a má možnost jít do kuchyně a kdykoli si je vzít, dejte oblíbený pamlsek do krabice z umělé hmoty s pevným víkem. Dítě bude nuceno požádat vás o pomoc, pokud se bude chtít k pamlsku dostat.
◌ Motivující hračky, které jsou natolik náročné, že je dítě nedokáže samo používat
Jestliže dítě nedokáže používat samo některé oblíbené hračky (bublifuk, otáčivé předměty, zvukové hračky apod.), zkuste předtím, než hračku uvedete do chodu, udělat krátkou pauzu a počkat, až vám dítě jakýmkoli způsobem naznačí, že potřebuje vaši pomoc.
◌ Jeden chybí
Při některých každodenních činnostech, jako je oblékání, zapomeňte záměrně připravit dítěti jednu součást oblečení. Dítě zjistí, že mu něco chybí, a bude muset o chybějící prvek požádat.
◌ Jedno po druhém
Pokud má vaše dítě rádo koláč, rádo si hraje s kuličkami nebo ho baví kreslený seriál, tyto věci mu nedávejte najednou, aby o další věc muselo požádat. Postup můžete několikrát zopakovat a vytvořit tak celou řadu příležitostí ke komunikaci.
◌ Nabídněte dítěti neoblíbenou věc, aby muselo použít slůvko „ne“
Aby se vaše dítě naučilo používat vhodně slůvko „ne“, nabídněte mu něco, co určitě nemá rádo. Můžete využít čas jídla a zeptat se, jestli chce fazolky, které nejí, nebo mu nabídnout takové DVD, o němž víte, že ho nebaví.
◌ Udělejte něco nečekaného či neobvyklého
Při koupání dítěte můžete požádat druhé dítě, aby vlezlo do vany v ponožkách. Taková situace vytvoří příležitost pro vás i vaše dítě komentovat tu „pošetilou“ věc.
◌ Schovaná věc
Jestliže vaše dítě jí hranolky vždy s kečupem a je zvyklé si pro něj chodit do lednice, pak kečup schovejte, aby dítě o něj muselo požádat.
◌ Mlčení
Místo abyste se dítěte zeptali, co chce k jídlu, postavte se v kuchyni před lednici nebo skříňku s jídlem a mlčte. Je-li dítě opravdu hladové, musí vám naznačit, že chce jíst nebo pít.
◌ Nabídka jiné věci
Pokud vaše dítě rádo nosí jen určitý druh oblečení, například stejné pyžamo, když jde do postele, pak mu nabídněte jiný typ pyžama (třeba se stejnou vyšitou postavičkou).
◌ Tvořivá „hloupost“ (záměrné chyby)
Můžete schválně předstírat, že něco nevíte, nebo „náhodou“ udělat chybu. Ve skutečnosti uděláte něco, co pravděpodobně vyvolá reakci dítěte. Taková situace může povzbudit vaše dítě, aby s vámi více komunikovalo, například tím, že vás požádá o něco či vám sdělí, že něco není v pořádku, nebo vám řekne, jak to máte udělat správně. Můžete třeba předstírat, že si chcete obout dětské boty, a čekat na reakci dítěte. Můžete předstírat, že odemykáte dveře tužkou, a držet v druhé ruce klíče. Dítě vám pak řekne, co je špatně a jak to máte udělat dobře.
◌ Využijte situací, kdy se něco přihodí
Jestliže si vaše dítě rozbije koleno a teče mu krev, pak se ho zeptejte, jakou barvu by měla mít náplast.
◌ Možnost výběru
Namísto toho, abyste dítěti dali obvyklý nápoj (jablečný džus), vytvořte příležitost ke komunikaci tím, že mu nabídnete výběr: „Chceš jablečný džus, nebo kakao?“ Uvědomte si, že děti při tomto výběru nemusí být schopny odpovědět slovně. Proto držte oba prvky výběru před nimi, aby mohly na vybranou věc ukázat nebo si ji vzít.
![]() |
Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Portál z publikace 300 her pro děti s autismem. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.