Metodou brainstormingu (spontánní diskusí při hledání nových nápadů) pište volně na tabuli výrazy, které vás napadnou, slyšíte-li slovo ENERGIE.
Na tabuli vidíte, že o energii z mnoha oblastí víte již hodně. Proto uspořádáme malou vědeckou konferenci, která se energií bude zabývat. Budeme si vzájemně předávat své zkušenosti a vědomosti. Musíme se na ni dobře připravit.
Ve třídách (třídě, ročníku) vytvoříme týmy, zadáme úkoly a domluvíme se na podmínkách pro konzultace, přípravu žákům časově vymezíme.
Žáci by měli v rámci školní exkurze navštívit vodní elektrárnu nebo plavební komoru.
Zdárnému průběhu konference velmi přispěje pečlivé naplánování všech etap příprav vyučujícího, který celou akci koordinuje. V plánu počítejte i s eventuální časovou rezervou, aby závěr před prezentacemi mohl proběhnout bez problémů.
Již v úvodu ujistěte děti, že ve vás mají trvalou podporu (a to i v průběhu předvádění výsledků jejich práce při samotné konferenci). Důležité je jim sdělit konkrétně, co vy uděláte, pokud by se jim pokus nezdařil nebo se z důvodu nervozity dostali "do úzkých".
Pokud jsou již žáci zvyklí vystupovat před vrstevníky, lze od počátku příprav určit z dětí jednoho či dva (lepší) moderátory, kteří budou prezentace uvádět. Ti v přípravné fázi sledují práci týmů, aby si nashromáždili informace ke komentáři prezentací. Moderátor si musí udělat písemnou přípravu na své vystoupení. S dostatečným časovým předstihem ji spolu s vyučujícím prokonzultuje (zvýšení plynulosti akce, lepší návaznost vystoupení, odstranění možných odborných chyb, ...).
Na svá vystoupení si mohou týmy připravit postery (plakáty, vývěsky), které vyvěsí při konferenci ve třídě. Použijí je k oživení svého projevu, odkazují se na ně a jsou jim oporou při mluveném přednesu jejich příspěvku.
Prezentací projekt Energie pro žáky školy ještě nekončí. Tyto materiály (stejně i výrobky) mohou, po dohodě se žáky, vyučující použít k výzdobě odborných pracoven, chodeb nebo s nimi dále pracovat při vyučování.
Další použití zpracovaných témat žáci (i jejich rodiče při návštěvě školy) velmi pozitivně přijímají a prožívají pocity hrdosti na svoji práci (práci dětí).
U každé zadané práce je třeba nějakým způsobem zhodnotit se žáky její výsledek. Pro tak rozsáhlý projekt to platí dvojnásob. Hodnocení by mělo určitě proběhnout ve dvou rovinách:
Poctivě, s taktem provedené hodnocení projektu se stává motivací k plnění dalších úkolů.
Výuka na úrovni ZV pomocí projektů může napomoci integraci vzdělávacího obsahu oboru fyziky do jiných vzdělávacích oborů. Při práci na realizaci projektů si žáci posilují a rozvíjejí celou škálu osobnostních rysů a kompetencí. Na pedagogovi je zpracování takové přípravy, aby žáci při týmové práci mohli prožívat uspokojení ze svého podílu na celkovém výsledku. Rozhodně to však není jediná možná cesta pro práci se žáky v základní škole.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.