Odborné články Základní vzdělávání Škola v přírodě hrou: Život v ekosystémech
Odborný článek

Škola v přírodě hrou: Život v ekosystémech

2. 10. 2012
Základní vzdělávání
Autor
Kateřina Zouharová

Anotace

Jedná se o krátký úryvek programu pro 2. ročník ve škole v přírodě. Hry jsou motivovány posledním skřítkem z rodu Pinusů, hry jsou zaměřené na život v jednotlivých ekosystémech. Celá publikace obsahuje programy pro školy v přírodě, které jsou vytvořeny v souladu s RVVP pro základní vzdělávání a plně respektují specifika škol v přírodě, jako jsou dopolední výuka, večerní příprava na vyučování, menší počet vedoucích, obsence instruktorů a kratší doba trvání. Seznamte pomocí knihy prvňáčky s Matkou Přírodou, zahrajte si s druháky hmyzí olympiádu, naučte třeťáky hravě třídit odpad, pozvěte čtvrťáky na svatbu Elišky Přemyslovny a Jana Lucemburského a vypátrejte s páťáky hledaného zločince.

ÚVOD

Na škole v přírodě jsou děti rozděleny do družinek. Žádoucí je, aby v jedné nebylo méně než 8 a více než 12 dětí. Skupinky mezi sebou soutěží.

Úkolem dětí je zachránit posledního lesního skřítka z rodu Pinusů, kterého unesl Černýjestřáb do svého hnízda na černé skále. Cestou družinky projdou několika ekosystémy: loukou, lesem, polem, vodou a zahradou, a seznámí se v nich s rostlinami a zvířaty, která daný
ekosystém obývají, a s jejich vzájemnými vztahy.

Na úvod děti najdou část deníku, který si psal Plavuněk Pinus, lesní skřítek, poslední člen z významného rodu skřítků-pomocníčků. V něm se mimo jiné dočtou o jeho obavách
z Černého jestřába.

Bohužel dojde na nejhorší a skřítek je nakonec unesen, což se děti dozví z nalezené zprávy, ve které je již žádá o záchranu. Po celou dobu školy v přírodě děti nacházejí zprávy, které jim napoví, kam mají postupovat dále a jaké dobrodružství je v daný okamžik čeká. Jedná se o hry a soutěže motivované životem v jednotlivých ekosystémech. Podle úspěšnosti dětí v jednotlivých činnostech dosáhne družinka určitého umístění, a tudíž i bodového zisku. Ten je pak zaznamenán na hrací plán (viz příloha 3) v podobě koleček nalepených v patřičném množství v příslušném ekosystému.

Družinka, která dojde do hnízda na černé skále (na konec bodovacího plánu) s nejvyšším bodovým ziskem, se stává celkovým vítězem.

PRVNÍ DEN

Louka

Příjezd, rozdělení do družinek, úvod do hry, hmyzí olympiáda

Tento den se děti o lučním ekosystému dozví, že:

•          na louce žije velké množství hmyzu.

Program tohoto dne je pouze půldenní, předpokládá se, že dopoledne bude zaměřeno na příjezd a ubytování.

Odpoledne

Úvod do hry

Pomůcky:

  • část deníku Plavuňky Pinuse
  • fáborky na značení cesty
  • první vzkaz Plavuňky Pinuse
  • okolí chaty, les
  • 20 min.

Zaměření: motivace do hry, rozdělení do družinek

Motivace: Úryvek z nalezeného deníku:

Je dvanáctý den po čtvrtém úplňku nového roku. Jmenuji se Plavuňka a jsem posledním skřítkem z rodu Pinusů. A to je právě ten důvod, proč jsem začal psát tento deník. Můj rod lesních skřítků Pinusů totiž pomalu vymřel. Jak se to stalo? Nedaleko našeho lesa se najednou z ničeho nic vynořila ze země černá hora a na té hoře Černá věž. Od té chvíle se každý sedmý den objevil v našem lese obrovský Černý jestřáb a ve svých spárech odnesl jednoho člena z mého rodu. Snažili jsme se před jestřábem ukrýt, ale nikdy to nepomohlo. Jestřáb, jako by vládl nějakými kouzly, se vždy dokázal dostat i do nejmenší škvíry a tam se zmocnit jednoho

skřítka. Nyní jsem tu zbyl sám. A dnes ráno uběhlo sedm dní od posledního únosu, myslím, že brzy si jestřáb přijde i pro mě. Ale já se snadno nedám – uschoval jsem si do mošny cáry papíru, které budu při svém únosu pomalu sypat ven, a značit tak cestu, kudy se Černý jestřáb vydá, také mám v mošně další stránky z tohoto deníku a tužku, abych mohl zanechávat
vzkazy. Snad se najdou hodní a odvážní lidé či skřítci, kteří se vydají mě a další členy mé rodiny hledat. Snad nebude pozdě.

Ach ne, slyším přilétat Černého jestřába. Mám strach, ale doufám, že se najde někdo odvážný, kdo nás zachrání.

Popis: Tento úryvek uschováme do desek s nápisem „Tajný deník“. Tyto desky pak ukryjeme tak, aby byla možnost, že je děti objeví. Po jejich nálezu si s dětmi přečteme první zápis Plavuňky Pinuse.

Zatímco si s dětmi čteme vzkaz, jeden z vychovatelů pomocí fáborků vyznačí dětem cestu na místo, kde se odehraje další část hry – rozdělení do družinek.

Po přečtení vzkazu se s dětmi vydáme po cestě značené fáborky, na jejímž konci najdou děti Plavuňkův vzkaz č. 2.

Vyhodnocení: Činnost se nevyhodnocuje.

Rozdělení do družinek

Pomůcky:

  • vzkaz Plavuňky Pinuse
  • 4 archy balicího papíru s rozdělením dětí do družinek
  • fáborky na značení cesty
  • les
  • 20 min.

Zaměření: rozdělení dětí do družinek, postřeh

Motivace: Vzkaz č. 2:

Doufám, že se někdo odvážil a vypravil se hledat Černou věž. Pokud se vypravilo odvážlivců více, bude lepší rozdělit se na několik družinek. Les vám jistě napoví, jak se nejlépe rozdělit.

Nyní se vypravte hledat v nejbližším okolí archy balicích papírů. Jsou celkem 4 a jsou
připevněny na stromech. Každý z nich je nadepsaný barvou družinky a je na nich napsaný jmenný seznam členů jednotlivých družinek. Pokud naleznete na seznamu své jméno, zůstaňte u archu a čekejte na ostatní členy své družiny. Jestliže na seznamu vaše jméno není, vydejte se hledat další arch. Družinka, která bude kompletní, se vrátí sem zpět.

Popis: Nalezený vzkaz uložíme do desek. Poté se děti dozvědí výše uvedená pravidla činnosti. Po startovním signálu se děti vypraví hledat archy papíru. Mezitím jeden z vedoucích označí pomocí fáborků cestu na louku, kde se bude odehrávat další část odpoledního programu.

Vyhodnocení: Činnost se nevyhodnocuje.

Hmyzí olympiáda I. část

Pomůcky:

  • provazy na označení startů a cílů
  • 4 klubíčka
  • louka
  • 40–60 min.

Zaměření: rychlost, spolupráce, obratnost

Motivace: Vzkaz č. 3:

Jestřáb se mnou letěl nad louku. Už je unaven, přistál tedy se mnou v trávě. Krčím se k zemi, co nejvíce dokážu, a píši tento vzkaz tak, aby mě dravec neviděl. Jak se tak krčím k zemi, nestačím se divit, co se v tomto ekosystému děje. Vím, že hmyz je početnou skupinou zástupců obyvatel luk, ale tady to vypadá, jako by si hmyz uspořádal olympiádu. Než budete pokračovat v mojí záchraně, zkuste se jí také zúčastnit, bude to dobrý trénink na případný boj s jestřábem. Celkem tu probíhá šest soutěží.

Popis: S dětmi si přečteme vzkaz a uložíme ho do desek. Poté s dětmi realizujeme první tři níže popsané soutěže.

Běh housenek

Osm členů z každého družstva se chytí do housenky: postaví se do zástupu, všichni se předkloní, levou ruku si prostrčí mezi nohama směrem dozadu a pravou rukou chytí levou ruku souseda stojícího před ním. Housenky stojí za startovní čárou v dostatečných rozestupech. Po startovním signálu spěchá každá housenka do cíle, který je ve vzdálenosti 15–20 m.

Souboj pavouků

Další soutěž se odehrává v prostoru s malými stromky. Za každou družinku soutěží 4 členové, kteří obdrží klubíčko a během časového limitu 3 min. mají uplést provazovou pavučinu. Vzhled pavučiny, o kterou se mají pokusit, určí vedoucí hry.

Žížalí sprint

V této soutěži startuje celá družinka. Závod probíhá na 15–20 m, můžeme tedy využít dráhu z běhu housenek. Na začátku hry všichni leží na zádech těsně vedle sebe. První leží těsně před startovní čárou. Na startovní povel se poslední zvedne, běží kolem své ležící řady a lehne si těsně vedle prvního směrem k cílové čáře. Jen dolehne, vyběhne z konce ležícího zástupu další spoluhráč a běží si lehnout dopředu. Takto postupuje celá družinka k cíli.

Vyhodnocení: V každé soutěži rozdělíme družinkám pomocné body. A to tak, že vítězná družinka obdrží 4 body, každá další v pořadí pak o 1 bod méně. Na základě zisku pomocných bodů pak vytvoříme pořadí družinek, a těm rozdělíme hlavní body systémem 4-3-2-1.


Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím GRADA z publikace Škola v přírodě hrou.

Autor
Kateřina Zouharová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a aktivnímu zapojení se do společenského dění

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Ekosystémy