Sdružení pro výchovu k občanství a demokracii svými metodami, náměty a lektorským vedením přispívá k řešení průřezového tématu (dále PT) Výchova demokratického občana (dále VDO) Projektem Já, občan (v rámci svého Programu VDO) a napomáhá tím celistvému pojetí PT, které se tak má možnost rozvinout v celém předmětovém spektru jednotlivých škol a jejich ŠVP.
Projekt Já, občan se opírá o:
Metodické aktualizace vycházejí z každoročně inovovaných lektorských přístupů, a snaží se tak zprostředkovaně poskytnout žákům nezbytné:
pro naplňování následujících klíčových kompetencí:
Ve shodě s evropskými dokumenty tak má Projekt Já, občan předpoklady naplňovat vzdělávací cíle a obsah výchovy k demokratickému občanství, a sice podporou multidisciplinárních přístupů a činností, kombinováním prvků občanského vzdělávání, kombinací získaných vědomostí, postojů a dovedností odrážejících základní hodnoty, kterými jsou lidská práva, zásady právního státu, získávání postojů potřebných pro život v multikulturní společnosti zohledňující rozdíly.
Tomu jsou podřízené vzdělávací přístupy a vyučovací metody, které mají za cíl naučit lidi žít pospolu v demokratické společnosti. K dosažení těchto cílů přispívá získáváním následujících schopností (kompetencí v širším slova smyslu):
Metodické vedení zapojených pedagogů je organizováno tak, aby povzbuzovalo žáky, učitele, rodiče, vedení obcí i ekonomický sektor prostřednictvím aktivní spoluúčasti. Vybíráné jsou metody založené na přijetí společného cíle a jeho plnění kolektivním způsobem, vždy v úzkém sepětí teorie a praxe, s možností vzájemné výměny názorů na setkáních nejen pedagogů, ale i žáků navzájem. Tyto metody také napomáhají vytvoření občanského partnerství mezi školou, rodinami, firmami, institucemi a médii.
Semináře (akreditované MŠMT) jsou založené na porozumění pojmu občanství, získání výše uvedených kompetencí, zdokonalení schopnosti pracovat v interdisciplinárním prostředí a v týmu pedagogů a na zvládnutí projektové pedagogiky.
Prostředky k dosažení těchto cílů vycházejí z předchozích pilotovaných zkušeností a zahrnují:
Záměrem je získání základní úrovně občanské gramotnosti rozvojem:
Problémy, jejich struktura i obsah jsou každoročně aktualizované podle stavu společenského (školního) klimatu a přizpůsobované konkrétní životní zkušenosti žáků - proto se i při učitelských seminářích soustředíme primárně na následující části tematických okruhů PT VDO:
Projekt Já, občan využívá obecně užívané postupy projektové metody, v tomto směru není a nemůže být originální. Vklad SVOD spočívá v organizačním rámci, přesto ani ten není stavěn jako dogmatický. Některé regiony postupují autonomněji, jiné se projevují závisleji. Účast na regionální prezentaci či národním setkání nejsou kladeny jako podmínka účasti, naopak shledáváme jako základní prezentace místní, které mohou podstatným způsobem ovlivnit život obce. Hlavní potence SVOD tkví v lektorském vedení prostřednictvím kontaktních lektorů.
S ohledem na organizaci školního roku jsou zpracované i realizační dispozice Projektu Já, občan:
Semináře pro učitele jsou organizované buď samostatně SVOD v "obvyklých" regionech, kde Projekt Já, občan je již tradicí (např. v krajích Jihomoravském, Jihočeském, Středočeském...), nebo jsou lektoři přizváni ke spolupráci jinými metodickými středisky a organizacemi - proto se se semináři Výchova demokratického občana může pedagog setkat např. i prostřednictvím Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisek služeb školám (Kladensko, Mladoboleslavsko, Mělnicko, Rakovnicko, Praha...).
1 Text zpracován s využitím následujících zdrojů:
Program Výchova demokratického občana. SVOD 2005. Dostupné z www.svod-cz.info/VDO/VDO.htm
Európska charta o participácii mladých ľudí na miestnom a regionálnom živote. Dostupné z: www.ja-obcan.info/metodika/europska_charta.doc
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Včetně Opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Čj. 15523/2007-22, MŠMT. Praha, 26. června 2007.
Metodické náměty dostupné z: www.ja-obcan.info/metodika/metodika_2.htm.
Dalšími zdroji jsou dokumenty Rady Evropy, Evropské unie - podrobněji jsou uvedeny na www.svod-cz.info
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.