Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Smysluplná škola - učební plán v ŠVP
Odborný článek

Smysluplná škola - učební plán v ŠVP

12. 10. 2007 Základní vzdělávání
Autor
Jan Korda

Anotace

Ukázka zpracování tabulace a poznámek k učebnímu plánu ze ŠVP Smysluplná škola.

Tento text souvisí s články:
Smysluplná škola – identifikační údaje a charakteristika školy

Smysluplná škola – charakteristika ŠVP a vyučovacího předmětu
Smysluplná škola – tvorba učebních osnov


Pokud jsem zmiňoval, že cesty tvorby ŠVP jsou rozmanité, učební plány jednotlivých škol se liší ještě více. A je to dobře, protože učebním plánem se školy profilují. Osobně bych byl raději, kdybychom v rámci sestavování učebního plánu měli ještě více volnosti a nebyli například vázáni minimální časovou dotací na jednotlivé vzdělávací oblasti. Nicméně je potřeba vycházet z toho, jak je sestaven rámcový učební plán v samotném RVP ZV. Ukázku našeho učebního plánu berte jako jednu inspirativní možnost z množství variant, které při tvorbě ŠVP vzniknou.

Učební plán – Smysluplná škola

Tabulka učebního plánu ke stažení

Poznámky k učebnímu plánu

Ve Školním vzdělávacím programu SMYSLUPLNÁ ŠKOLA dochází k realizaci vzdělávání pomocí jednotlivých předmětů takto:
Oblast Jazyk a jazyková komunikace se vyučuje v předmětu Český jazyk na obou stupních základní školy. Prvním cizím jazykem je Anglický jazyk, který se vyučuje již od prvního ročníku. Druhým cizím jazykem je Německý jazyk, který se vyučuje od 6. ročníku.

Obsah vzdělávací oblasti Komunikační a informační technologie je vyučován v předmětu Informační a komunikační technologie od 4. do 6. ročníku, ve kterém by žáci měli získat plnou dovednost k tomu, aby dokázali využívat počítač v běžném životě. V prvních třech ročnících získávají základní dovednosti v práci s počítačem v českém jazyce, který má z tohoto důvodu zvýšenou časovou dotaci. Od sedmého do devátého ročníku již žáci počítače využívají jako důležitou součást práce ve všech předmětech. Žáci plánující středoškolské vzdělávání zaměřené na výpočetní techniku získají specializované dovednosti ve volitelném předmětu programování.
Oblast Člověk a jeho svět se vyučuje v předmětech Přírodní vědy a Společenské vědy ve všech ročnících 1. stupně pro lepší návaznost na předměty ve vyšších ročnících. Výstupy - učivo zasahující do oblasti Výchova ke zdraví - jsou realizovány v předmětech Přírodní vědy a Tělesná výchova.

Oblast Člověk a společnost je realizována třemi předměty. S historickým vývojem společnosti jsou žáci seznamováni v Dějepisu, fungování současné společnosti vysvětluje předmět Výchova k občanství (v návaznosti na zeměpis), postavení člověka ve společnosti, komunikaci s vnějším světem bude učit Osobnostní výchova ve spolupráci s výchovou ke zdraví. Osobnostní výchova se bude v prvních třech ročnících vyučovat v předmětech Společenské vědy a Český jazyk, od 4. ročníku se zavádí jako samostatný předmět.

Ostatní vzdělávací oblasti se realizují obvyklými předměty.

Jako volitelné předměty si mohou žáci 6. ročníku vybrat 2. cizí jazyk, těm, kteří mají problémy s jazyky, včetně mateřského, je určen předmět Cvičení z českého jazyka, který vede speciální pedagog a jehož obsahem je procvičování (případně od 8. ročníku cvičení z 1. cizího jazyka). Od sedmé třídy se žáci dělí dle budoucího studijního zaměření. Pro žáky, kteří chtějí v budoucnu studovat na středních školách, je určen předmět Vědecký seminář, těm, kteří plánují další vzdělávání v oblasti výpočetní techniky, je určen předmět Programování. Žáci, kteří půjdou po skončení základní školy do učebních oborů, získají užitečné dovednosti ve volitelném předmětu Praktický seminář. V osmém a devátém ročníku projdou všichni žáci speciálním kurzem ICT umění, zaměřeným na práci s obrazem a hudbou s využitím výpočetní techniky.

Disponibilní časová dotace smysluplně rozšiřuje časovou dotaci předmětů, které naplňují náš vzdělávací program Smysluplná škola. Vždyť aby vzdělání mělo smysl, musí žák získat na začátku základní dovednosti - číst, psát, počítat. Proto v prvních třech ročnících posilujeme matematiku a český jazyk. K lepšímu rozvíjení smyslů pomůže osobnostní a sociální výchova vyučovaná již na prvním stupni, posílená výtvarná výchova na druhém stupni a volitelný předmět ICT umění. Smyslové vnímání je důležité při pozorování přírodních jevů, proto posilujeme předměty oblasti Člověk a příroda. Smysluplnost vzdělání pro život doplňuje logické navýšení hodin předmětů, které jsou v dnešní době nejžádanější na trhu práce, tj. informační a komunikační technologie a výuka cizího jazyka, která navazuje vyučováním od prvního ročníku na předchozí angličtinu vyučovanou již v mateřské škole.

Poznámka

Vybraný text z kapitoly učební plán ŠVP Smysluplná škola není úplnou citací celého učebního plánu. Při sestavování učebního plánu je pro všechny tvůrce vzdělávacích programů výhodou, pokud mají tolerantní kolegy, jaké jsme měli my. Nedoporučuji sestavovat učební plán dle požadavků učitelů jednotlivých předmětů, ale podle počtu výstupů a množství učiva v jednotlivých ročnících. Přemýšlení nad učebním plánem je ideální k úvahám o mezipředmětových vazbách.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Článek pro obor:

Člověk a jeho svět