Tento text souvisí s články:
Smysluplná škola – identifikační údaje a charakteristika školy
Smysluplná škola – tvorba učebních osnov
Smysluplná škola – učební plán v ŠVP
Kapitoly školního vzdělávacího programu zaměřující se na vlastní vzdělávání žáků jsou charakteristika ŠVP, učební plán a učební osnovy. Charakteristika ŠVP vychází z celkové koncepce školy. Jednoznačně bychom zde měli deklarovat zaměření školy.
Škola poskytuje všeobecné vzdělání bez výrazného zaměření a preferování nějaké oblasti. Posilujeme ty vzdělávací předměty, které jsou potřebné pro život v moderní společnosti, jako jsou cizí jazyky a informační technologie. Větší důraz klademe na rozvoj osobnosti prostřednictvím výchovných předmětů (osobnostní, hudební, výtvarná, dramatická výchova) a kladením důrazu na příslušná témata v některých předmětech (např. literatura).
Rodiče určitě bude zajímat, jakým způsobem tuto filozofii školy chceme naplňovat.
K naplňování výstupů volí učitelé efektivní metody, přičemž upřednostňujeme činnostní učení. Nezaměřujeme se na jeden způsob vyučování, ale volíme smysluplné způsoby z různých metod (jako je projektové vyučování, problémové vyučování, konstruktivistické metody, prvky Kritického myšlení, Začít spolu, Tvořivé vyučování, dramatické výchovy atd.).
Protože RVP ZV nám zadává úkol naplňovat cíle základního vzdělávání prostřednictvím klíčových kompetencí, měla by kapitola charakterizující ŠVP naznačit, jakým způsobem tyto cíle budeme naplňovat.
Páteří našeho školního vzdělávacího programu jsou tzv. spirály, které:
Spirála stanovuje v jednotlivém předmětu (oblasti) hlavní linie, ve kterých by žák měl být postupně (spirálovitě, tj. v časové návaznosti od nižších ročníků po vyšší) rozvíjen (např. v předmětu český jazyk spirála práce s informacemi, hodnocení literárního díla). Rozvíjení osobnosti žáka v dané spirále nekončí devátým ročníkem, ale pokračuje vzděláváním na dalším stupni.
Jednotlivé spirály jsou konkretizovány očekávanými výstupy jednotlivých ročníků. Tyto výstupy stanovují úroveň dovednosti, kterou by měl žák v určitém věku dosáhnout, představují současně kritéria hodnocení žáka. Jsou ověřitelné, mají činnostní povahu a jsou využitelné v běžném praktickém životě.
Charakteristika vyučovacího předmětu by měla deklarovat, které klíčové kompetence v jednotlivých předmětech rozvíjíme. Vzniklé spirály, které propojují obsah vzdělávacích oblastí s klíčovými kompetencemi, jsou tedy ideální způsob charakteristiky předmětu. Zde je příklad charakteristiky předmětu informatika.
Název spirály | Obsah spirály | Kompetence |
---|---|---|
Informace | Vyhledává a zpracovává informace a data | K učení |
Ověřování informací | Ověřuje informace | K učení |
Algoritmické myšlení | Vyrábí jednoduché programy | K učení K řešení problémů |
Formulace požadavků | Efektivně formuluje svůj požadavek | Komunikativní |
Efektivní učení | Volí vhodné strategie učení | K učení |
Organizace práce | Plánuje, řídí si čas | K učení |
Prezentace | Prezentuje svou práci | K učení |
Tvořivost | Vytváří dokumenty | Tvořivost |
Etický přístup k informacím | Rozeznává vhodné informace pro svůj věk | Občanská |
Ochrana zdraví | Aktivně chrání své zdraví při práci na PC | Zdraví |
Ochrana dat | Aktivně chrání svá data na PC | Občanská |
Respekt práv | Dodržuje autorská práva | Občanská |
Pozn.: Kromě šesti základních klíčových kompetencí, které stanovuje RVP ZV (kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanská a pracovní), jsme si přidali do ŠVP další kompetence, na které se zaměřujeme. Rozvíjíme u žáků tvořivost a dovednost chránit svoje zdraví.
Spirály v jednotlivých oblastech jsme získali odpovědí na otázku, proč se daná oblast učí. Důležité je, že spirály jsou dovednosti, které začínáme rozvíjet od první třídy či později a spirálovitě je rozvíjíme až do deváté třídy. Proto je dobré při hledání dovedností (spirál) mít na očích nejstaršího žáka školy. Vytvořením vzdělávacích spirál (dovedností) jsme propojili klíčové kompetence se vzdělávacím obsahem. Navíc jsme vnesli systém do vzdělávání, zabezpečili jsme spirálovité vzdělávání v souvislostech, našli styčné mezioblastní, mezioborové i mezipředmětové vazby a zároveň i průřezová témata.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.