„Přátelství je schopen ten, komu lidé neznechutili člověka, kdo věří a ví, že se v davu vyskytují velkorysí lidé, svrchovaní duchové a dobrá srdce, ten kdo se neunaví jejich hledáním a miluje je ještě dříve, nežli je našel.“
P. Bornard
Pro takto zaměřenou a pojatou výchovu nevystačíme s tradičními obsahy přípravy pedagogů (učitelů, vedoucích, instruktorů). Musíme pečlivě zvažovat, které oblasti se svými poznatky jsou klíčové pro zážitkově působícího pedagoga. Na následujícím obrázku je znázorněn model vzdělávání zážitkového pedagoga působícího v projektech přírodní výchovy. Celé jeho vzdělávání stojí na třech oblastech: „znalosti o člověku“, „znalosti organizační“ a „znalosti programové“. Každá tato oblast má několik složek.
Organizační oblast:
Znalosti o člověku:
Programová oblast:
V té souvislosti si řekněme, že každý z pedagogických pracovníků má svůj jedinečný a neopakovatelný styl komunikace a styl řízení. Zážitkově pedagogické přístupy kladou na pedagoga nároky na znalosti a dovednosti v oblasti řízení. Ukažme si nyní model typologie stylu řízení v závislosti na velikosti prestiže (nízká – vysoká) a autority (malá – velká). Typologie stylu řízení – rozlišujeme řídící činnost podle toho, do jaké míry pedagog usiluje o prestiž (být oblíbený) a do jaké míry o autoritu (mít moc). Ukazuje se, že typologie je těsně spjata s typy temperamentů.
Styly řízení jsou naučenými rolemi, avšak jejich projevy jsou omezeny temperamentem, a to tím jednoznačněji, čím je temperament vyhraněnější (Holec, Holeyšovský, Smékal).
Předpoklady efektivního vedení mají tři dimenze – znalost problematiky, interpersonální schopnosti, koncepční a analytické schopnosti. Současně existuje hraniční model několika možných pohledů na pedagoga z úhlu pohledu vnímání jeho osobnosti studenty. Pedagog v tomto pohledu může být jako charismatická osobnost, tedy člověk, který má dané vlastnosti pro dobré vedení a k tomu jakési kouzlo, jímž se mu daří působit na své okolí. V druhém pohledu je osobnost pedagoga činnostní, tedy postupně se učí vykonávat a zvládat činnosti vedení a řízení, současně si osvojuje penzum informací a poznatků. V třetím pohledu na osobnost pedagoga můžeme mluvit o kombinaci předchozích stylů. Pedagog má dané vlastnosti pro vedení a řízení a současně je rozvíjí postupným praktickým působením a teoretickým vzděláváním za spolupůsobení osobitého kouzla jedince.
Instrukce: U každé položky se zamyslete a zkuste si sami co nejpravdivěji odpovědět, nevynechejte žádnou položku. Domníváte-li se, že uvedenou vlastnost máte, udělejte si křížek v sloupečku „mám“. Nevíte-li, či jste-li přesvědčeni, že danou vlastnost nemáte, umístěte křížek do sloupce „nevím“ nebo „nemám“. Pokuste se být k sobě co nejvíce upřímní.
|
Mám |
Nevím |
Nemám |
Schopnost rozhodovat |
|
|
|
Umění vést |
|
|
|
Integrita – stabilní odolná osobnost |
|
|
|
Nadšení pro práci |
|
|
|
Představivost |
|
|
|
Ochota usilovně pracovat |
|
|
|
Analytické schopnosti |
|
|
|
Pochopení pro druhé |
|
|
|
Schopnost „vyhmátnout“ příležitosti |
|
|
|
Schopnost řešit nepříjemné situace |
|
|
|
Schopnost rychle se přizpůsobovat změnám |
|
|
|
Ochota brát na sebe riziko |
|
|
|
Podnikavost |
|
|
|
Schopnost jasně se vyjadřovat |
|
|
|
Bystrost |
|
|
|
Schopnost efektivního řešení administrativních otázek |
|
|
|
Objektivnost |
|
|
|
Schopnost „vytrvat“ |
|
|
|
Ochota pracovat dlouho přesčas |
|
|
|
Ambicióznost |
|
|
|
Soustředěnost na jeden cíl |
|
|
|
Schopnost srozumitelného písemného projevu |
|
|
|
Zvědavost |
|
|
|
Nadání pro práci s čísly |
|
|
|
Schopnost abstraktního myšlení |
|
|
|
Na závěr si sečtěte počet zakřížkovaných položek v jednotlivých sloupcích. Podívejte se na konečné číslo v sloupci „mám“.
Pokud počet vámi označených odpovědí je v rozmezí 19–25, dá se o vás říci, že máte velmi dobré a kvalitní předpoklady pro vedení a řízení projektů (nebo si to alespoň o sobě myslíte).
Pokud počet vámi označených odpovědí je v rozmezí 13–18, dá se o vás říci, že máte dobré předpoklady pro vedení a řízení projektů.
Pokud počet vámi označených odpovědí je v rozmezí 0–12, sami o sobě se domníváte, že nemáte příliš velké předpoklady pro vedení a řízení projektů. To ovšem neznamená, že byste časem ony doporučené vlastnosti nemohli vypěstovat, získat a rozvinout. Naopak toto malé zamyšlení vás může motivovat k sebevzdělávání a sebezdokonalování s cílem rozvinout a doplnit repertoár svých vlastností, vědomostí a dovedností.
Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Grada z publikace Zážitkově pedagogické učení |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025