Přípravy poskytlo občanské sdružení Projekt Odyssea. Další přípravy a metodické materiály osobnostní a sociální výchovy naleznete volně ke stažení na http://www.odyssea.cz/. Metodiky byly vytvořeny v rámci projektu „Zavádění osobnostní a sociální výchovy do školních vzdělávacích programů základních škol a nižších stupňů víceletých gymnázií v Praze“. Projekt je financován z rozpočtu Evropského sociálního fondu, hlavního města Prahy a České republiky.
Vyučovací hodina
Doplňující informace k příspěvku
Metody vyučování:
|
Oznámení tématu a cílů vyučování - včetně témat a cílů OSV. Motivace příslovím. Úvodní výklad učitele - domluva komunikačních pravidel, vysvětlení jednotlivých úkolů. Skupinová práce. Práce s odbornou literaturou. Četba. Zápis. Kresba. Reflexe k oborovým cílům. Reflexe k cílům OSV. |
Základní reflektující otázky vztahující se k OSV cílům, které bych rád/a položil/a. | Setkali jste se sami s někým, kdo se nějakým způsobem odlišoval od ostatních? Jak na něj reagovalo okolí? Jakým způsobem reagoval tento člověk? Pokud jste se s touto situací setkali sami, pokuste se nám sdělit svoje pocity. Uveďte, s čím lidé nebývají spokojeni sami na sobě. Je nějaký rozdíl v tom, jak vidí člověk sám sebe a jak jej vidí ostatní? Co může člověku odlišnost od ostatních přinést? Dokázali byste najít na konkrétních příkladech některé výhody těchto lidských odlišností? |
Jak budu zjišťovat (měřit) dosahování OSV cíle (metody evaluace). | 1. Z rozhovoru se žáky při reflexi. 2. Z kreseb žáků. 3. Z rozboru textu příběhu, který měli žáci sami napsat. |
Závěrečná reflexe a evaluace uskutečněného vyučování | |
Co se mi osvědčilo během vyučování (co fungovalo, mělo úspěch, z čeho jsem měl/a radost) | Žáci pracovali aktivně, samostatně ve skupinách, při závěrečné reflexi se nebáli přijít s vlastními zkušenostmi a někteří se otevřeně před všemi dokázali „otevřít“ a svěřit se se svými trápeními z oblasti lidských odlišností. Dokázali závěrem vysvětlit, proč je nutná tolerance k druhým, vrátit se zpět k motivujícímu přísloví z úvodu hodiny a přesněji jej vysvětlit. |
S jakými problémy (obtížemi) jsem se během vyučování setkal/a. | Na počátku reflexe k cílům OSV trvalo chvíli, než se žáci uvolnili a začali reagovat otevřeně na dané otázky. |
Co bych příště udělal/a jinak (jak bych upravil/a tuto přípravu). | Pravděpodobně bych dvouhodinovou lekci rozdělila příště na dvě hodinové jednotky s postupnou reflexí. |
Evaluace - podklady, které dokumentují naplnění stanovených OSV cílů (např. vypracované pracovní listy, záznamy výroků žáků, dotazníky, další texty, výtvory žáků, fotografie, zpětná vazba od žáků, videozáznam, další metody evaluace) | Viz příloha |
ZŠ | ZŠ Makovice |
K článku Na zahrádce od Bohumila Hrabala - Literární výchova pro 9. roč., str. 102
Přečtěte si pozorně článek. Bohumil Hrabal proslul jako tvůrce postav, které nazývá PÁBITELÉ. Jednou z nich je i pan Karel z naší ukázky.
K článku Chobot od Michala Ajvaze, str. 105
Přečtěte si pozorně článek a pokuste se odpovědět na následující otázky:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.