Ačkoli v rámci mezinárodních výzkumů PISA a TIMSS si naši žáci v přírodovědné oblasti nevedou až tak špatně, klesající tendence úrovně znalostí a dovedností v této oblasti zaznamenány byly. Proto je nutné posílit ve školách aktivity k rozvoji přírodovědné gramotnosti žáků a podpořit i učitele v této činnosti.
Náměty pro výuku
Nová publikace Přírodovědná gramotnost přináší učitelům soubor úloh, které je možné ve výuce využít pro různé účely. Tyto tzv. multikomponentní přírodovědné úlohy vycházejí z oborů vzdělávací oblasti Člověk a příroda a ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. Obsahují dílčí úlohy (obvykle problémové), které se vztahují k jednomu komplexnímu tématu představujícímu přírodní živel (oheň, voda, země a vzduch). Nabízejí tak pohled na procesy v přírodě a ve světě z různých aspektů (z fyzikálního, chemického, biologického, geografického apod.).
Řešení takových úloh může u žáků nejen podporovat zájem o studium přírodních věd, ale také vytvářet předpoklady pro postupné zlepšení jejich výsledků v mezinárodních výzkumech, jako jsou PISA a TIMSS. Předkládané úlohy mají potenciál přispět ke zlepšení těch složek přírodovědné gramotnosti, které se ukázaly v mezinárodních výzkumech u našich žáků jako problematické.
Co autoři této publikace doporučují k rozvoji přírodovědné gramotnosti?
Další rady a typy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti ve školách přináší také minimetodika VÚP Rozvíjíme přírodovědnou gramotnost žáků, kterou čtenáři najdou na webových stránkách NÚV.
Článek vyšel v časopise VZDĚLÁVÁNÍ, čtvrtletníku Národního ústavu pro vzdělávání, ročník 1, číslo 1/2012, ISSN 1805-3394. Ke stažení na http://www.nuv.cz/publikace-a-periodika/vzdelavani-1-2012
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.