Příklad dobré praxe ; téma: Řízení školy, tvorba ŠVP
Škola: Střední průmyslová škola chemická, Brno, Vranovská 65
Kontext
Systém řízení kvality je zavedený ve škole a pomáhá jí zlepšit organizaci práce, zefektivnit metody řízení, správu dokumentace a celkově tak zvýšit spokojenost žáků a zaměstnanců školy. Pokud škola získá certifikát ISO, dokladuje to, že její systém řízení byl prověřen auditorem, tj. nezávislým certifikačním orgánem.
Východiska pro zavedení norem ISO nejsou stanovena, avšak časová náročnost předcertifikační přípravy je cca jeden školní rok.
Cíle
Cílem zavedení ISO 9001 v instituci je zvýhodnit školu v konkurenci na vzdělávacím trhu a zvýšit její důvěryhodnost a spolehlivost školy v očích zákazníků.
Mezi dílčí cíle patří:
Realizace
Před vlastní realizací stanoví ředitel školy politiku a cíle jakosti. Z těchto požadavků pak vychází konkrétní kroky při zavádění systému řízení kvality do praxe školy.
Specifika školského managementu
Zavádění systému řízení kvality do oblasti školství je spjato se značnými komplikacemi, jejichž příčinami mohou být:
- spjatost problematiky managementu kvality pouze s procesy technického měření a zkoušení výrobků a s tím spojené nepochopení pravých funkcí managementu kvality ve škole;
- výběr představitelů vedení škol na základě pedagogické způsobilosti, a ne podle manažerských schopností, přestože jsou tyto funkce především funkcemi manažerskými;
- minimální rozsah školení vedoucích pracovníků v manažerských technikách a přístupech;
- neznalost svého zákazníka ze strany naprosté většiny pracovníků škol.
Nesmíme zapomenout, že systém ISO norem byl původně určen pro management firem z výrobní sféry. Při zavádění systému ISO do škol ovšem není možné plně využít zkušeností se zaváděním tohoto systému v podnikatelské sféře, neboť je zde poměrně dlouhá doba realizace produktu (na základní škole 9 let, na střední škole 4 roky a na vysoké škole se zahrnutím doktorandského studia až 8 let) a také specifický postoj pedagogických pracovníků. Slabinou systému je to, že jeho metodami se zajišťují krátkodobě fungující procesy (vzdělávání je ovšem vždy procesem dlouhodobým). Ve své podstatě ISO normy preferují sledování procesů před výsledky, což může představovat jistý problém.
Tuto specifičnost vzdělávacího procesu si uvědomovala i Mezinárodní organizace pro normalizaci, která vydala normu ISO/IWA 2:2007 Systémy managementu kvality – Směrnice pro aplikaci ISO 9001:2000 ve vzdělávání. Směrnice pro aplikaci ISO 9001:2008 ve vzdělávání se v době vydání tohoto textu zpracovává, nelze však očekávat žádné radikální změny.
Tato mezinárodní dohoda vychází z několikaleté zkušenosti s uplatňováním mezinárodní normy ISO 9001 a jejím cílem je poskytnout organizacím, které nabízejí vzdělávací produkty, návod pro zavedení efektivního systému managementu kvality splňující požadavky ISO 9001:2008. Systém managementu kvality má být podle této mezinárodní dohody co nejjednodušší a má dobře pracovat a zároveň má být dostatečně komplexní, aby dosahoval cílů kvality vzdělávací organizace. Je zde maximálně zdůrazňován tzv. procesní přístup.
Procesní přístup ve vzdělávacích organizacích obecně předpokládá:
- strategický proces k určení role vzdělávací organizace v sociologickém prostředí;
- zabezpečení vzdělávací schopnosti poskytovatelů výuky;
- udržování pracovního prostředí;
- vypracování, přezkoumání a aktualizování studijních plánů;
- výběr a přijímání uchazečů;
- následné vzdělávání a hodnocení studentů;
- v případě středních a vysokých škol konečné zhodnocení, které má poskytnout studentům maturitní vysvědčení či akademickou hodnost nebo certifikát odborné způsobilosti;
- pomocné služby pro výukový proces prováděný k uspokojivému dokončení studijního plánu a podporu studentů, dokud nedosáhnou úspěšného ukončení studia;
- interní a externí komunikaci.
Další specifičností v oblasti školství je relativní nedostatek zkušeností auditorů působících na našem trhu s implementací systému managementu kvality v tomto odvětví, což je třeba zohlednit při volbě poradenské společnosti resp. certifikačního orgánu.
Systém managementu kvality
Uvádí všeobecné požadavky na systém managementu kvality a požadavky na dokumentaci; popisuje příručku kvality, charakterizuje řízení dokumentů a řízení záznamů.
Mezi všeobecné požadavky patří povinnost organizace vytvořit, dokumentovat, uplatňovat a udržovat systém managementu kvality a neustále zlepšovat jeho efektivnost. To zahrnuje zejména:
- identifikovat procesy;
- stanovit jejich posloupnost a vzájemné vazby;
- určovat kritéria a metody potřebné pro efektivní fungování a řízení těchto procesů;
- zajišťovat dostupnost zdrojů a informací nezbytných pro podporu těchto procesů;
- monitorovat, měřit a analyzovat tyto procesy;
- uplatňovat opatření nezbytná pro dosažení plánovaných výsledků a neustálé zlepšování těchto procesů.
Příklady procesů ve vzdělávací organizaci:
Organizace identifikovala procesy, kterými se zabezpečuje činnost systému řízení kvality. Tyto procesy z důvodu přehlednosti setřídila do 4 skupin dle struktury normy ČSN EN ISO 9001:2009. Jedná se o následující skupiny:
Procesy zajišťování zdrojů P /Plan
Procesy realizace služeb D /Do
Procesy monitorování, analýzy a zlepšování C /Check
Procesy činností řízení A /Act
Uvedené skupiny procesů vytváří standardní cyklus PDCA pro systém kvality organizace (Naplánuj – Proveď – Kontroluj – Jednej).
V rámci jednotlivých skupin procesů jsou stanovené tyto procesy zabezpečující správnou funkci systému kvality.
Požadavky na dokumentaci stanoví, co vše musí zahrnovat dokumentace systému kvality. Jedná se o:
Zvláštní a důležité postavení v rámci dokumentace mají příručka kvality, řízení dokumentů a řízení záznamů.
Příručka kvality vymezuje předmět systému kvality včetně podrobností o vyloučení určitých požadavků a jejich zdůvodnění. Dokumentuje postupy a vzájemné vazby mezi procesy v systému.
Řízení dokumentů představuje dokumentovaný postup pro schvalování dokumentů před jejich vydáním z hlediska přiměřenosti, přezkoumání a opakovaného schválení. Zajišťuje, že změny a aktuální stav revize dokumentů jsou identifikované, platné verze jsou dostupné na místech, kde se používají. Externí dokumenty jsou identifikované a jejich distribuce je řízená.
Pravidla pro řízení dokumentace mohou být stanovena v příslušných pracovních postupech.
V organizaci jsou platné zásady spisového a skartačního řádu (včetně archivačních zásad) a vzory razítek a podpisů. U dokumentační služby je evidována došlá a odeslaná pošta. Rámcové smlouvy jsou evidovány u ekonomky školy.
Řízení dokumentů stanoví postup a kompetence pro následující činnosti:
- vypracování
- kontrolu (ověřování) a schvalování
- vydávání, distribuci
- evidenci, archivaci, vyhledávání
- provádění změn
- stažení a skartaci dokumentů
Záznamy o kvalitě musí být stanoveny a udržovány čitelné, snadno identifikovatelné a dohledatelné.
Zavedení systému do praxe školy
Uspět v náročných tuzemských evropských a světových podmínkách znamená pro manažery škol znát a neustále plnit požadavky na kvalitu zákazníka (žáci, rodiče, zaměstnavatelé, zaměstnanci, veřejnost atd.), požadavků zákonných a svých vlastních. V posledních letech také neustále roste zájem o zvyšování kvality služeb. Se vstupem ČR do EU se tento zájem o zvyšování kvality dostává na přední místa v žebříčku hodnocení organizací. Právě kvalita se stává konkurenčním nástrojem i u výchovně vzdělávacích organizací. Úspěšné vedení a fungování výchovně vzdělávací organizace vyžaduje, aby byla řízena systematickým a jasným způsobem. Kvalitní řízení se projeví i v úrovni výuky. Úzce souvisí s image školy, prezentací školy i v rámci EU, efektivním fungováním školy, schopností školy plnit požadavky zákazníků, požadavky předpisů a vlastní požadavky organizace.
Postup pro zavedení systému řízení kvality podle ČSN EN ISO 9001:2009
V případě kladného nálezu auditu (shoda) následuje:
Vnitřní postupy řízení a organizace školy
Škola je příspěvkovou organizací zřizovanou krajem s právní subjektivitou. Ve škole je zaveden třístupňový systém řízení:
První stupeň tvoří ředitel školy, který řídí zástupce. Řediteli přímo podléhá hospodářka školy a manažer kvality.
Druhý stupeň tvoří zástupci ředitele:
Třetí stupeň tvoří vedení sekcí:
Všechny záležitosti jsou projednávány na poradách vedení, kde se stanoví cíle a jejich kvantifikace.
Přínos pro školu
Zavedení systému ISO zlepšilo znalosti v oblasti řízení kvality podle norem ISO v celém procesu uspokojování potřeb a představ zákazníků. Zvýšila se úspěšnost v poskytování vzdělávací služby. Zlepšily se komunikační dovednosti. Vytvořilo se otevřené, demokratické, bezpečné a etické prostředí. Zavedení systému vneslo modernizaci a management změn, efektivitu, zajištění dosahování cílů, fungování organizace v oblasti legislativy, právního a předpisového rámce a shodu s nimi, kompatibilitu systému managementu kvality s praxí v zemích EU.
Přínos správně vybudovaného systému kvality výrazně zvýší konkurenceschopnost výchovně vzdělávací organizace, důvěryhodnost a její spolehlivost v očích zákazníků.
Závěry certifikačního orgánu
Co systém managementu kvality škole přináší?
Výše uvedené přednosti znamenají, že škola poskytuje služby spolehlivě, stabilně v dobré úrovni kvality a má vytvořeny veškeré předpoklady k dalšímu zlepšování efektivnosti systému kvality a tím i systému řízení.
Výsledky
Systém řízení kvality zavedený podle popsaného příkladu dobré praxe zajistil soulad školy se všemi požadavky normy, škola získala certifikát. Hodnocení účinnosti probíhá pravidelně v rámci interních a dozorových auditů.
Použitá literatura a zdroje
ČSN EN ISO 9001:2009, směrnice IWA 2:2007
Tento příklad dobré praxe je publikován ve sborníku Příklady dobré praxe SOŠ a SOU vydaném v rámci projektu Kurikulum S - podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání. Odkaz na originální umístění tohoto článku naleznete zde. Další příklady dobré praxe naleznete zde |
Projekt je financován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Příklady dobré praxe SOŠ a SOU.
Ostatní články seriálu: