Příklad dobré praxe; téma: Odborné vzdělávání
Škola: Střední zahradnická škola Ostrava, příspěvková organizace, Žákovská 20-22, 709 00 Ostrava – Hulváky
Kontext
Cílovou skupinou jsou žáci 4. ročníku. V rámci projektu bude provedena pasportizace ploch kolem budovy střediska praktického vyučování, v prostorách školního arboreta, v „Zelené učebně“ a na drobných, neucelených plochách areálu školního zahradnictví. V každé ze dvou tříd si žáci vylosují vlastní zařazení do týmu, který má čtyři až pět členů. Tým si následně zvolí svého vedoucího. Součástí úkolu týmu je nezbytný dendrologický průzkum lokality, která je každému týmu přidělena losem. Na základě dendrologického průzkumu s hodnocením dřevin zpracují žáci návrhy na pěstební opatření, průklesty dřevin, případné návrhy na kácení nebo smýcení dřevin či porostů. Dále vypracují návrh celoroční údržby v dané lokalitě, to znamená ošetření travnatých ploch, realizaci a údržbu květinových záhonů, ošetření keřových skupin přihnojením, doplněním kůry apod.
Součástí všech návrhů činností je i finanční kalkulace provedená na základě aktuálních ceníků prací. Veskrze praktickou stránkou činnosti týmu je pak příprava „Dendrologického testu“ pro ostatní spolužáky, členy jiných týmů. Pro přípravu testu poznávání poslouží přírodní materiál (větvičky, květy, plody) získaný v dané lokalitě.
Závěrečnou část úkolu představuje praktické ošetření plochy, to znamená např. posečení travnaté plochy, doplnění kůry, přihnojení, řez. Které práce budou provedeny vzhledem k ročnímu období, je na rozhodnutí každého z týmů, neboť jednotlivé plochy pochopitelně nejsou identické co do skladby porostů, travnatých ploch apod.
Přibližná časová náročnost projektu činí 26 hodin. 12 hodin je vyhrazeno na vlastní přípravnou fázi (pasportizace, podklady), 12 hodin na praktické provedení údržby ploch a sestavení finančního plánu celoroční údržby. Přibližně dvě hodiny jsou věnovány prezentaci výsledků týmu s pomocí ICT.
Cíle
Cílem projektu je prověření, podpora a prohloubení znalostí a dovedností žáků 4. ročníku oboru zahradnictví a prohloubení environmentální výchovy. Aplikací teoretických poznatků dojde ke zlepšení zkušeností a dovedností v duchu ŠVP. Rovněž je třeba zmínit motivaci žáků k osobnímu profesnímu uplatnění v životě.
Vzdělávací cíle:
Výchovné cíle
Realizace
V první fázi jsou rozděleni žáci do 12 týmů, vylosovány jednotlivé plochy. Každá plocha činí cca 2000 m2. Žákům je stanovena povinná minimální pracovní doba 6 hodin denně. Každý tým si zvolí svého vedoucího s příslušnou autoritou u ostatních členů. Konzultace k projektu probíhají průběžně dle potřeby jednotlivých týmů, konzultanty jsou dva až tři vyučující pro přípravné práce, práce spojené s použitím zahradnické mechanizace a pro využití ICT.
První den
Druhý den
Třetí den
Čtvrtý den
Prezentace veškerých provedených úkolů pomocí ICT (rozsah asi 1–2 hodiny).
Výsledky
Žáci si ověřili, jak umí aplikovat získané znalosti, uvědomili si, kde jsou jejich vlastní slabé stránky, prověřili si sami na sobě spojení teorie a praxe. Vyzkoušeli si práci v týmu a své vlastní schopnosti týmové spolupráce. Vedoucí týmu při závěrečné prezentaci výsledků zhodnotil práci jednotlivých členů, každý člen měl možnost se k hodnocení vyjádřit, případně připojit své vlastní postřehy. Žáci si rovněž ověřili schopnost přednést a obhájit výsledky své vlastní činnosti, metodické postupy, které použili, a zdokonalili se v práci s prostředky ICT.
Použitá literatura a zdroje
Hamata, M. a kol.: Zakládání a údržba zeleně. Praha: Česká zemědělská univerzita, 2000
Hrabě, F. a kol.: Trávy a trávníky – co o nich ještě nevíte. Olomouc: Vydavatelství Ing. Petr Baštan – Hanácká reklamní 2003
Nienhaus F., Butin H., Böhmer B.: Atlas chorob a škůdců okrasných dřevin. Praha: Brázda 1998
Hurych, V.: Okrasné dřeviny pro zahrady a parky. Praha: Květ 2003
Kolařík a kol.: Péče o dřeviny rostoucí mimo les1. a 2. díl. Vlašim: ČSOP 2003
Kotrba, T. a Lacina, L.: Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Praha: Barrister & Principal 2001
![]() |
Tento příklad dobré praxe je publikován ve sborníku Příklady dobré praxe SOŠ a SOU vydaném v rámci projektu Kurikulum S - podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání. Odkaz na originální umístění tohoto článku naleznete zde. Další příklady dobré praxe naleznete zde. |
![]() |
Projekt je financován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Příklady dobré praxe SOŠ a SOU.
Ostatní články seriálu: