Příklad dobré praxe; téma: Řízení školy, tvorba ŠVP;
Škola: Hotelová škola, Vyšší odborná škola hotelnictví a turismu a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Komenského 156/III, 290 60 Poděbrady
Kontext
Práce s Žákovským poradním týmem ředitelky školy je příkladem efektivní realizace průřezového tématu Občan v demokratické společnosti. Průběžně během celého školního roku dochází k utváření a upevňování občanské gramotnosti žáků. Angažováním žáků školy do navrhování změn a inovací se daří pozitivně ovlivňovat faktor školního klimatu i klimatu jednotlivých tříd. Zkvalitňuje se vzájemná informovanost třídních týmů i mezitřídní komunikace a spolupráce. Zadané úkoly směřují ke zkvalitňování atmosféry ve škole a dále k utváření kvalitního povědomí veřejnosti o jménu školy, k marketingově úspěšné prezentaci školy na veřejnosti.
Cíle
Obecným cílem je zapojení žáků do řízení školy a zlepšování školního klimatu. Vzdělávacím cílem je rozvoj osobnostních i profesních kompetencí budoucích manažerů. Členové Žákovského poradního týmu si osvojují občanské kompetence pro jednání ve veřejném zájmu, pro dodržení termínů a plnění stanovených zadání a úkolů, za něž zodpovídají. Tyto manažerské kompetence samozřejmě doplňuje rozvoj komunikačních kompetencí a předpokladů pro týmovou spolupráci a vedení třídních týmu při plnění úkolů a zabezpečování akcí v zájmu celku (školy), rozvíjejí se tak personální a sociální kompetence žáků. Řešení konkrétních zadání/úkolů rozvíjí kompetence k projektové práci i k řešení problémů. V žácích se posiluje pocit sounáležitosti se školou, hrdost na akce školy, na nichž se sami podílejí nebo s jejichž námětem sami přicházejí. Podstatné je pozitivní klima školy, k němuž práce ŽPT přispívá.
Realizace
Od školního roku 2008/2009 se pravidelně schází Žákovský poradní tým ředitelky školy, složený vždy ze dvou zástupců každé třídy druhého až čtvrtého ročníku. Na pravidelných poradách (zpravidla poslední středu v měsíci) ředitelka školy předává informace, diskusní témata k projednání, požadavky a úkoly, které členové ŽPT dále zprostředkují svým třídám a ve spolupráci se svými třídními učiteli je dále zpracovávají a zabezpečují jejich splnění na třídnických hodinách svých tříd. Obvyklé je zadávání podnětů nebo otázek k dalšímu šetření ve třídách. Členové ŽPT rovněž sami přicházejí s vlastními podněty a diskusními tématy. Zadání a úkoly ředitelky školy směřují k cílenému zkvalitňování školního klimatu a implementaci etické výchovy jako prioritního průřezového tématu školy. Členové Žákovského poradního týmu se podílejí na organizaci celoškolních akcí i zabezpečení jejich programové náplně. Práce v Žákovském poradním týmu ředitelky školy upevňuje osobnostní i profesní kompetence žáků.
Použitá literatura a zdroje
Dubec, M.: Třídnické hodiny. Projekt Odyssea, Praha 2007
Švec, J., Jeřábková, S., Kolář, M.: Jak zlepšit vztahy v naší třídě. Projekt Odyssea, Praha 2007
Němec, V.: Projektový management. Grada Publishing, Praha 2002
Tento příklad dobré praxe je publikován ve sborníku Příklady dobré praxe SOŠ a SOU vydaném v rámci projektu Kurikulum S - podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání. Odkaz na originální umístění tohoto článku naleznete zde. Další příklady dobré praxe naleznete zde. |
![]() |
Projekt je financován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Příklady dobré praxe SOŠ a SOU.
Ostatní články seriálu: