Odborný článek

Hasiči v naší vesnici

17. 9. 2007
Předškolní vzdělávání
Autor
Zdeňka Lufinková Lufinková

Anotace

Hlavním námětem tohoto příspěvku je návštěva hasičů v mateřské škole. Děti se seznámí s aktivitami, které hasiči vykonávají. Návštěvě hasičů předcházela motivace tématem, čím jsou naši rodiče, jaká jsou zaměstnání, řemesla apod.

Velitel Hasičského záchranného sboru Mnichovo Hradiště (dále jen ZHS) mě oslovil s žádostí, zda by mohli hasiči z ZHS v objektu mateřské školy absolvovat tematické cvičení. Se svolením zřizovatele a ředitele naší školy jsme domluvili termín související s oslavou Mezinárodního dne dětí. Tuto jedinečnou příležitost jsem se rozhodla využít k obohacení života dětí. Zpracovala jsem krátkodobý projekt a zakotvila ho do vzdělávacího obsahu našeho školního vzdělávacího programu. Protože spolupráce s HZS bude pokračovat, je naším záměrem další zážitky dětí ze společných setkáních nadále využívat k rozvoji poznání a k posílení psychické i tělesné zdatnosti našich dětí v mateřské škole.

Hasiči v naší vesnici

Zaměření projektu:

  • prohloubit představu o profesích rodičů, včetně jejich práce u dobrovolných hasičů;
  • seznámit děti s dlouholetou tradicí dobrovolných hasičů v naší obci;
  • umožnit pozorování hasičů v akci;
  • uplatnit pohybové dovednosti při pohybových aktivitách motivovaných hasiči a při vyhlášení cvičného poplachu;
  • rozvíjet komunikativní dovednosti;
  • vytvořit prostor k tvořivým činnostem - výtvarným, konstruktivním, pohybovým, hudebním a dramatickým a k práci s literaturou;
  • posílit poznatky o prostředí, ve kterém děti žijí, a o způsobu ochrany zdraví;
  • vstřícným a vlídným přístupem zejména k mladším dětem upevnit jejich citovou samostatnost.

Očekávané výstupy
Děti:

  • zdolají připravené překážky;
  • překonají ostych při setkání s dospělými a obavy z nezvyklé situace (cvičný poplach);
  • dokáží komunikovat bez ostychu, vést rozhovory mezi sebou i s dospělými;
  • zformulují dotazy, ve slovním projevu uplatní nová slova vážící se k danému tématu;
  • uvědomí si záslužnost práce dobrovolných hasičů;
  • zvládnou jednoduché pracovní úkony;
  • získají informace o přivolání pomoci v případě požáru;
  • budou vyhledávat informace v knížkách;
  • své zážitky vyjádří prostřednictvím kresby, dramatizace a pohybu;
  • zopakují si písně s tematikou profesí;
  • fantazii a tvořivost uplatní v konstruktivních a námětových hrách.
První den - příprava na setkání
Podtéma "Kde pracují rodiče"

Nabízené činnosti:

  • didaktická hra "Kdo, co, čím";
  • individuální rozhovory na dané téma s uplatněním encyklopedie, fotografií, obrázkového materiálu z úřadu práce;
  • řízený rozhovor na dané téma v komunitním kruhu;
  • dramatizace "Na řemesla" s využitím připravených rekvizit (převleky, nářadí a náčiní, suroviny), děti se střídají v rolích herců a diváků;
  • námětové hry na dětmi připravených stanovištích (ordinace, truhlářská dílna, skleník, škola apod.);
  • zpěv písní podle zájmu dětí s doprovodem klavíru + vyjádření obsahu písní pohybem ("Šel zahradník do zahrady", "Dělání", "Já do lesa nepojedu" atd.);
  • kreslená pohádka "Rexík hasičem";
  • rozhovor s hasičem, otcem jednoho dítěte;
  • sledování příprav hasičů na školní zahradě;
  • prohlížení fotografické dokumentace HZS;
  • snímky z akcí - nebezpečí požáru;
  • řešení problémové situace, jak se zachovat v případě požáru (různé varianty);
  • vycházka k hasičské zbrojnici.
Druhý den - akce na školní zahradě

Nabízené činnosti:

  • přivítání návštěvy;
  • představení techniky HZS, vybavení auta (vše si prohlédnout, vyzkoušet, potěžkat, osahat a na to, co nás zajímá, se ptát);
  • předvedení kompletní výstroje, včetně dýchacího zařízení (stateční mají možnost si výstroj vyzkoušet);
  • asistence dětí při manipulaci s hadicí;
  • posezení v kabině auta;
  • návrat do budovy školy, svačina;
  • sluchový signál, následuje evakuace dětí i personálu na prostranství zahrady;
  • sledování zásahu hasičů - jedna učitelka "nestihne" budovu opustit, hasiči po ní pátrají, nalézají ji, ošetřují a vynášejí z budovy;
  • pozorování hašení požáru;
  • rozloučení, sledování odjezdu hasičů.
Třetí den, uplatnění prožitků dětí

Nabízené činnosti:

  • povídání o tom, co nás včera zaujalo;
  • kreslení na různé formáty, možnost i kolektivní práce;
  • stavba auta hasičů - polykarpova stavebnice;
  • námětová hra "Na hasiče" (mezi doplňky ke hře zařadit i ochranné masky);
  • zdolávání překážkové dráhy na zahradě.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Zdeňka Lufinková Lufinková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída, Učebna v přírodě