Anotace
Od října 2010 probíhá na Pedagogické fakultě UP tříletý projekt „Pedagogika v praxi a umění učit (PVP): Zvyšování atraktivity povolání učitele“. Nabízí studentům (nejen) pedagogické fakulty příležitost, jak rozvinout teoretické znalosti, ale i praktické schopnosti a dovednosti zvyšující jejich konkurenceschopnost na trhu práce.
Na interaktivních workshopech, víkendových akcích a letních školách se studenti setkávají s erudovanými lektory, kteří se v praxi zabývají různými oblastmi pedagogiky, vzdělávání a výchovy. „Projektové akce jsou prakticky zaměřené, prožitkové a založené na souhrnu zkušeností. Zakládáme si na inovativním a kreativním přístupu. Věřím, že tak můžeme zaujmout studenty,“ vysvětluje Dora Růžičková, hlavní řešitelka projektu, a její slova potvrzují také studenti. „Pan učitel působil velmi spontánně a energicky. Svým nadšeným a otevřeným způsobem mi zpříjemnil celý den. Z workshopu jsem odcházela plná nápadů a nadšení pustit se do podobných projektů. Jeden z nejlepších workshopů!“ hodnotí Tereza Jandáčková jeden z workshopů Pedagogiky v praxi.
Klíčové otázky projektu zní: PROČ a JAK, například tedy jak reagovat v emočně vypjaté situaci nebo jak získat vzájemný respekt ve vztahu mezi učitelem a žákem. Studenti si mohou podle svých preferencí vybrat z bohaté nabídky 137 workshopů. Mohou se zúčastnit workshopu, kde se dozví, jak vystupovat na veřejnosti, jak komunikovat, proč a jak dodržovat zásady psychohygieny, jak se chovat v zátěžových situacích, proč studovat muzikoterapii, arteterapii a dramaterapii, jak kreativně učit cizí jazyky.
„Věřím, že absolventi workshopů budou lépe připraveni pro současné potřeby školy, ať už jde o týmovou práci, komunikaci, fundraising, koncepční myšlení nebo práci s počítačem. Projekt PVP se tak účinně podílí na zvyšování kvality nastupujících učitelů rozšiřováním jejich praktických kompetencí a zkušeností,“ uzavírá Dora Růžičková.
Ale abychom byli konkrétní. Jeden z workshopů se věnoval Desateru učitele. Vedla jej Mgr. Klaudia Eibenová a Mgr. Milena Vincenciová, obě učitelky s dlouholetou praxí. Radily, jak se stát učitelem, který má u žáků respekt a v jehož hodinách vládne uvědomělá kázeň? aneb Jak se nestát Slavomírem Nesmělým! Na workshopu padly mnohé rady, ale shrnout se dají v podstatě do těchto deseti bodů.
- Nejdůležitější částí hodiny, kdy se vytvoří určitá atmosféra, je její zahájení. Počkejte u dveří, až se žáci zklidní a začnou vnímat vás i začátek výuky, potom předstupte, přehlédněte s úsměvem přítomné, pozdravte se a se slovem prosím vyzvěte k usednutí.
- Vytvořte si systém zápisu do třídní knihy a způsob omlouvání zapomenutých věcí a úkolů. Mějte svůj systém kontroly práce či úkolů. Seznamte se s dokumentací žáků a potřebné šifrované poznámky o poruchách učení a chování si vepište do jmenného seznamu. Vytvořením požadavků a jejich důsledným vyžadováním předejdete nekázni.
- Dodržujte co nejobjektivnější způsob hodnocení a klasifikace. Zdůvodňujte svá rozhodnutí, ptejte se na vlastní názor.
- Udržujte příjemnou atmosféru, najděte něco i k zasmání. K aktivitě žáků nejvíce vede neustálá motivace a u naprosté většiny žáků chvála, souhlas a projevené uznání. Nemusíte-li, nepoužívejte rozkazu v infinitivu, povely vyslovujte tak, jak by byly příjemné i vám.
- Snažte se třídu ovládat celou svou osobností – měnící se silou hlasu, tempem řeči, pomlkami a očima. Místo napomenutí někdy stačí přestat mluvit a jen se zadívat, popojít blíž nebo zklidnit položením ruky na rameno. Ukazujete-li na žáka, otočte ruku dlaní nahoru, nikdy neužívejte ukazováček, pravítko nebo dokonce ukazovátko.
- Zapojte do práce celou třídu. Kdo má činnost, nezlobí! Střídejte činnosti, aby postupně byly vhodné pro všechny učební typy, měňte metody. Využívejte i takové, aby žáci odpovídali všichni najednou. Nechte určitou myšlenku nebo odpověď i několikrát zopakovat. Vyvolávejte střídavě co nejvíce žáků. Při odpovědích pomáhejte, odstraňujte strach z chyby, ze ztrapnění.
- Dodržujte své sliby. Nesplníte-li, omluvte se. Na druhé straně buďte velkorysí k vyvíjející se osobnosti, nebazírujte na nepodstatném, při řešení problému si zachovejte nadhled.
- Počítejte s tím, že vás někdo rozčílí, rozzlobí nebo naštve. Někteří žáci provokují právě proto. Než napíšete sdělení rodičům, zvažte, zda nejednáte v afektu. Mnohdy se s rodiči nedomluvíte, pak do jednání nevkládejte emoce, buďte profesně věcní. Jednejte v zájmu dítěte.
- Hodinu vedete jen vy, a proto ji také vy ukončujete. Zvonění na konci hodiny je upozornění pro vás. Naučte to své žáky, ale „nepřetahujte“, zkrátíte přestávku i sobě.
- Nezapomeňte, že celá třída je chytřejší než vy. Hloupost vám promine pouze tehdy, když zjistí, že je máte rádi.
Více informací:
Mgr. Markéta K. Fingerová
PR specialist
m.k.fingerova@gmail.com
|
Pedagogika v praxi a umění učit: Zvyšování atraktivity povolání učitele Reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0282
|