Odborné články Základní vzdělávání Pyramida zdravé výživy
Odborný článek

Pyramida zdravé výživy

14. 9. 2007
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Monika Matejová

Anotace

Žáci se seznámí s pojmem Pyramida výživy a pochopí její význam.

Učivo o Pyramidě zdravé výživy doplňuje základní vědomosti o zdravé stravě. Vyvozujeme ho na základě krátké pohádky, kterou si žáci přečtou společně s učitelem:

Pohádka o dvou mravencích

Potkali se jednou dva pohádkoví mravenci, rezavý a černý a začali si povídat o svých mraveništích:

"My," povídá rezavý mravenec, "máme v nejnižším patře mraveniště především sladkosti a uzeniny. Je jich tam spousta, protože my je milujeme a každý den toho sníme ze všeho nejvíce. V prvním patře pak máme hromadu masa, sýrů a bílého pečiva. Je toho sice méně než v přízemí, ale každodenně toho spořádáme také požehnaně. Ve druhém patře jsou potom jogurty, mléko, ryby, brambory, rýže a müsli. Toho sníme každý den docela málo. V posledním patře máme chléb, celozrnné pečivo, ovoce a zeleninu, toto my přes den skoro vůbec nebaštíme. A jak to vypadá u vás?" ptá se černého mravence.

Ten mu odpovídá: "U nás je to přesně naopak. Za den sníme nejvíce celozrnného pečiva, ovoce a zeleniny, potom zdlábneme dostatek mléka, netučných mléčných výrobků, ryb, brambor, mysli a rýže, dáme si trochu masa, sýrů, bílého pečiva a sladkosti nebo uzeniny jíme ze všeho nejméně."

"Víš, co by mě zajímalo," ptá se rezavý mravenec, "co je zdravější?"

Po přečtení pohádky rozdáme každému žákovi alespoň dva obrázky některých potravin a zeptáme se jich na to, co patří mezi sladkosti, mléčné nebo masné výrobky, ovoce, zeleninu a pečivo, případně obiloviny. Žáci jmenují příklady a zároveň ukazují obrázky. Diskutujeme s nimi o tom, co je zdravé, co nezdravé a proč. Pak některé obrázky rozdělené do těchto potravinových skupin umísťujeme např. na magnetickou tabuli. Poté žáky vyzveme k tomu, aby si ještě jednou pohádku přečetli, zamysleli se, jak asi oba mravenci vypadají, když se takto odlišně stravují, a nakreslili je.

Až budou žáci hotovi, výkresy si společně vystaví, porovnají své představy - hledají shody a rozdíly. Následně výkresy seřadí (přednost dostanou kresby, kde žáci nakreslili štíhlého černého mravence a tlustého rezavého mravence). Žáci vysvětlí, co je k tomuto ztvárnění vedlo (zdravá strava = štíhlost, zdraví; nezdravá strava = nadváha, nemoci). Nezapomeneme připomenout i nutnost dodržovat pitný režim a společně hledáme vhodné nápoje.

Žáky potom rozdělíme do čtyř skupin a vysvětlíme jim, že si nyní zkusí vytvořit vlastní spíž na potraviny (zatím nepoužíváme termín Pyramida zdravé výživy). Každá skupina dostane jedno patro pyramidy - chléb, celozrnné pečivo, ovoce a zelenina (přízemí pyramidy); mléko, jogurty, ryby, brambory, rýže, müsli (1. patro); libové maso, sýry, bílé pečivo (2. patro); sladkosti, uzeniny, slazené nápoje, sádlo, máslo, majonézy (3. patro). Obrázky si jednotlivé skupiny vystřihují z bulletinů nebo časopisů s potravinami.

Jakmile žáci úkol dokončí, nalepí jednotlivá patra na balicí papír a vytvoří pyramidu zdravé výživy. Na základě výsledků skupinové práce žákům pojem Pyramida zdravé výživy vysvětlíme a společně jednotlivé práce vyhodnotíme ve smyslu zásad zdravé výživy. Společně hodnotíme současný způsob stravování a posuzujeme i nebezpečný vliv reklam na výběr potravin. Nakonec si Pyramidu zdravé výživy i obrázky mravenců vystavíme.

Literatura a použité zdroje

[1] – http://www.fzv.cz/. [cit. 2009-07-26].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Monika Matejová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kooperace a kompetice
  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kreativita

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

•texty pohádky •pyramida (trojúhelník) z balicího papíru rozstřižená na čtyři "patra" •obrázky potravin (např. z časopisů) •bulletiny, časopisy s obrázky potravin •lepidlo •nůžky •kreslicí potřeby •tvrdé papíry A4 •balicí papír, na který se slepí hotová pyramida