Žáci se seznámí se základními fakty o Athénách a Spartě v klasickém období řeckých dějin. Zamyslí se nad výhodami a nevýhodami rozdílných systémů politických, hospodářských a kulturních a vyvodí z nich možné důsledky pro praktický život v tehdejším Řecku.
E – Asociace na slovo Sparta (Každý si připraví v duchu a pak postupně všichni řeknou svou první asociaci.)
U – Dvojitý zápisník (upravená metoda RWCT) – Každý žák dostane text (polovina o Spartě, polovina o Athénách v klas. období st. Řecka). Pročtou si a vypíší/zformulují si otázky (nejlépe vždy vedle patřičného místa v textu), na které získali v textu odpovědi (Lze doporučit slova jako: Kdo? Co? Proč? Jak?). V textu si pak podtrhnou odpovědi. Přibližně na každý odstavec 1 otázka, min. 5 otázek. Měli by uvažovat tak, že vzápětí budou na tytéž otázky hledat odpovědi u druhé skupiny.
R1 – Srovnávání – Každá skupina (Sparta x Athény) dostane balicí papír s tabulkou, kde do prostředního sloupce ze tří (viz příloha) sepíše své otázky a do jednoho z krajních odpovědi o svém státě (Sparta x Athény). Celá skupina prodiskutuje nejdůležitější otázky, na něž získala odpovědi, a tyto odpovědi si ujasní. Každý člen musí pak být schopen tyto odpovědi reprodukovat.
V další fázi vysílá skupina své členy, aby zjistili odpovědi na své otázky u druhého státu. Tato část je nejnáročnější. Předně žáci zjistí, že na většinu otázek nezná jejich protějšek odpovědi, protože ty se týkají pouze jejich státu. Je třeba tedy vymýšlet, proč na tuto otázku nemá ten stát odpověď, jak to tam funguje jinak. Je třeba také vymýšlet nové otázky, na které budeme moci získat odpověď u obou států. Nové otázky a odpovědi se vepisují na baličák. Zde je třeba pomoci a vedení učitele.
R2 – Diskuze – V této fázi žáci aplikují získané poznatky, vyvozují důsledky, odhadují praktické dopady a hodnotí. Je možné využít následující otázky a úkoly:
Závěr – zápis – každý žák si vlepí do sešitu svůj papír, do kterého vepisoval otázky a podtrhoval odpovědi. Na druhou stranu si napíše nejdůležitější fakta o druhém státě – podle instrukcí učitele. Např. graf rozložení moci a úřadů ve spodní části pracovních listů.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.