Soutěž vznikla jako jedna z možností, jak zábavnou formou zapojit žáky v hodině matematiky. Vzhledem k atraktivitě této činnosti dochází u žáků nenásilnou formou k rozvoji některých klíčových kompetencí (viz tabulka), k aktivizaci k dalším činnostem a také k důkladnému procvičení dovedností týkajících se daného tématu.
V článku uvádím soubor deseti úloh zaměřených převážně na řešení lineárních rovnic s jednou neznámou. Při řešení úloh žák neužívá jen naučený algoritmus řešení, ale také logické myšlení a úvahu. Součástí článku je soubor s vytvořenými kartičkami se zadáním a řešením. Každý si samozřejmě může vytvořit vlastní soubor úloh týkajících se i jiných témat.
Soutěž lze použít v opakovacích hodinách při pobírání tématu Slovní úlohy řešené užitím rovnic s jednou neznámou. Jedná se tedy o 8. ročník ZŠ, což odpovídá 1. ročníku šestiletého a 3. ročníku osmiletého gymnázia. Nutno podotknout, že uvedený způsob procvičování je právě pro mladší žáky silně aktivizující, zatímco pro ročníky vyššího gymnázia už ztrácí na atraktivnosti.
Žáci si připraví:
Učitel si připraví:
Součástí hry může být také více či méně důkladná kontrola výsledků a postupů v rámci celé třídy. Tuto část a její průběh naplánuje učitel podle možností, např. tak, že u každé úlohy (tj. v každém kole) vybere žáka z týmu, který za danou úlohu bod neobdržel. Ten pak vysvětlí řešení ostatním. Dojde tak zároveň k zapojení žáků z méně úspěšného týmu, a tím se eliminuje nepříjemný pocit z prohry v daném kole.
Soutěž byla vyzkoušena při pedagogické praxi v roce 2006 v nižším gymnáziu. Uvedená motivační činnost velkou měrou tyto mladší žáky aktivizovala. Výhodou je časová flexibilita, neboť sám učitel určí časovou dotaci, která může být od 15 minut až po celou vyučovací hodinu, případně v následující hodině lze realizovat odvetu. Při tomto způsobu procvičování učiva dochází navíc ke spojení s průřezovým tématem OSV a k rozvoji žáka především v oblasti Spolupráce a soutěž.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025