Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Unikátní publikace představující dějiny a literaturu Romů učitelům základních škol
Odborný článek

Unikátní publikace představující dějiny a literaturu Romů učitelům základních škol

21. 3. 2012 Základní vzdělávání
Autor
Radka Steklá

Anotace

Do sítě základních škol a některých víceletých gymnázií v ČR bude v následujících týdnech distribuována unikátní učební pomůcka s názvem Druhá směna s podtitulem Jak využívat dějiny a literaturu Romů ve výuce na 2. stupni ZŠ. Že výuka povinného průřezového tématu multikultura (a Romové obzvlášť) může vypadat i jinak než často praktikované „povídání o nich, jejich odlišnostech, poznávání jejich folkloru apod.“, vyvolávající u žáků (ale i pedagogů) mnohdy nechuť a otázku „Proč se o nich zase učíme?“, dokazuje právě tato publikace vytvořená týmem romistů, historiků a metodiků. Metody vycházejí z licencovaného programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení, jejich využití tak může být inspirativní pro pedagogy hledající možnost, jak rozšířit jimi již praktikované spektrum postupů aktivního učení.

„Impulsem ke vzniku inovativní publikace byla skutečnost, že obě témata chybí nejen na půdě českých škol, ale i v obecném povědomí společnosti. Jak o nich ale učit? A je nutné učit pouze o nich? Takové zúžení výuky multikulturních témat totiž znemožňuje využít plně jejich potenciálu,“ říká editorka publikace Radka Steklá ze sdružení ROMEA, které metodickou příručku ve spolupráci s Masarykovou univerzitou v Brně vydalo. „Jak romská literatura, tak dějiny mohou být totiž významným zdrojem informací o Romech i společnosti, v níž po staletí žijí. Ovšem nemusíme končit ani u nazírání na ně jakožto na zdroj informací. Literární díla Romů či vzpomínky pamětníků jsou současně totiž plnohodnotným materiálem, na němž lze praktikovat běžné učivo,“ dodává Steklá.

Literární a slohové postupy lze například vedle Čapkových cestopisných črt studovat i na povídkách romských autorů, jako je Ilona Ferková nebo Andrej Giňa, o vztahu člověka k přírodě možno diskutovat třeba na podkladě poezie romské básnířky Margity Reiznerové. Dopis Stanislava Wintera, jehož žena a děti byly odvlečeny do tzv. cikánského tábora, může zase rozšířit náš pohled na druhou světovou válku.

Právě o takový posun ve vnímání „romských témat“ v kontextu školní výuky se prostřednictvím Druhé směny autorský kolektiv snažil.

Publikace je tvořena dvěma částmi – z jedné strany Literaturou Romů, využitelnou zejména pedagogy českého jazyka (ale i občanské, mediální či etické výchovy), po otočení knihy na druhou stranu pak Dějinami Romů, které jsou převážně určeny vyučujícím dějepisu. Každá z rovin publikace obsahuje výkladovou a metodickou část, která je určena a připravena k přímé práci v hodině. Obě části jsou pak po stranách bohatě doprovázeny poznámkami, doplňujícími informacemi a zajímavými dodatky. Nechybí ani rozsáhlá obrazová příloha tvořená unikátními fotografiemi, skeny cenných historických dokumentů, portréty romských spisovatelů apod. Součástí příručky je také tematicky členěný soupis bibliografie jakožto doporučené literatury k dalšímu studiu.

Literární část seznamuje pedagogy s historií vzniku a specifiky literatury Romů české a slovenské provenience, dále formou medailonů s jejími nejvýznamnějšími literáty. Metodická část pak – po ročnících – pracuje s osmnácti vybranými díly těchto spisovatelů a ukazuje široké spektrum jejich využití, jež může pedagog přímo převzít jako hotový produkt, nechat se jím dál inspirovat nebo si je upravit dle vlastní potřeby.

Dějepisná část nejprve uvádí pedagogy do historie Romů s důrazem na česko-slovenský kontext, kterou nepojímá jen jako chronologický přehled událostí, ale věnuje pozornost velkou měrou i pramenům a jejich kritické reflexi, na jejichž základě byly dějiny tohoto etnika konstruovány. Metodická část – opět řazená po ročnících – je založena na praktických ukázkách práce s dvanácti historickými dokumenty vhodně využitelnými zejména v hodinách dějepisu, některé z témat však i v etické a občanské výchově.

„Doufáme, že si publikace najde pedagogy, pro něž bude vítanou pomůckou i další inspirací pro další práci – jednak kvůli tématům, kterým se věnuje, jednak kvůli metodám Kritického myšlení, kterých hojně a názorně využívá,“ říká spolueditor Lukáš Houdek ze sdružení ROMEA.

Publikace se díky plošné distribuci zdarma dostane do všech základních škol s druhým stupněm a na vybraná víceletá gymnázia v České republice. Na desítce škol pak v květnu a červnu proběhnou semináře pro pedagogy, na nichž se s publikací seznámí, vyzkouší si použité metody a možnosti, které kniha ve výuce literatury a dějin Romů přináší.

Publikace je současně volně ke stažení v PDF formátu na webové stránce http://www.romanovodori.cz/ucebnice/ nebo v příloze tohoto článku.

Autorsky se na publikaci podíleli romistka a anglistka-amerikanistka Mgr. Helena Sadílková, M. A., historička a romistka Mgr. et Mgr. Milada Závodská, metodičky PhDr. Vladimíra Neužilová, PaedDr. Marie Pavlovská, Ph. D., Mgr. Jitka Kalová a romisté Bc. et Bc. Radka Steklá a Mgr. Lukáš Houdek jako spoluautoři a editoři.

Vydání a distribuce publikace jsou financovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR v rámci projektu „Vzájemnou spoluprací neromských a romských žáků k odstranění rasismu a xenofobie ve školách a ve společnosti“, realizovaného občanským sdružením ROMEA.

Více informací rádi poskytnou:

Radka Steklá, ROMEA, o. s. (www.sdruzeniromea.cz)

radka.stekla@seznam.cz

+ 420 773 231 155

Lukáš Houdek, ROMEA, o. s. (www.sdruzeniromea.cz)

houdak@seznam.cz

+ 420 604 463 676

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
5.01 MB
PDF
Druhá směna – Jak využívat dějiny Romů ve výuce na 2. stupni ZŠ
pdf
1.3 MB
PDF
Druhá směna – Jak využívat literaturu Romů ve výuce na 2. stupni ZŠ

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Radka Steklá

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Multikulturní výchova