Před zahájením připravíme v prostoru několik stanovišť (podle počtu plánovaných skupin). Na stanovištích budou připraveny papíry (čtvrtky, flipy) a výtvarné potřeby (temperové barvy, suché nebo voskové pastely) pro činnost, která bude následovat ihned po relaxaci.
Lekci zahájíme relaxační aktivitou. Žáci se zavřenýma očima naslouchají zvukům ve svém okolí (z nahrávky) a postupně se soustředí zvuky, které vydávají ptáci. Z následující nabídky vybereme postup dle aktuálních možností:
Žáci si najdou vhodné místo v prostoru, lehnou si na záda a zavřou oči. Zaposlouchají se do audionahrávky (hlasy ptáků, zvuky lesa).
Podle možností (tiché okolí školy, stromy, les) můžeme aktivitu realizovat ve třídě s otevřenými okny. Žáci leží ve třídě, okna jsou otevřená, zaposlouchají se do zvuků v okolí, soustředí se na hlasy ptáků.
Tuto aktivitu můžeme také realizovat v rámci výuky přímo v přírodě (přírodní učebna, škola v přírodě, blízký les). Pro aktivitu realizovanou v přírodě je vhodné použít podložku na ležení (přeložená deka, karimatka atp.)
Po ukončení relaxační části vyzveme žáky, aby se odebrali na stanoviště a tam výtvarně zaznamenali jednotlivé ptačí hlasy. V případě, že jsme pouštěli audionahrávku, pustíme ji znovu. V ostatních případech žáci mohou malovat se zavřenýma očima a poslouchat reálné zvuky.
Reflexe:
Malá výstavka vzniklých záznamů ptačích hlasů.
Diskutujeme o pocitech během relaxace, míře soustředění a obtížnosti záznamu zvuků – zvolených technikách, tvaru malby či linie, barevnosti.
Rozdělení žáků do skupin:
Příloha 1 – rozstříhané obrázky z přílohy. Vzniknou 4 skupiny (jednotlivé obrázky rozstříháme podle potřebného počtu žáků v jedné skupině. Žáci se pohybují prostorem, přikládají jednotlivé ústřižky obrázků a snaží se najít zbývající členy skupiny. Když je obrázek kompletní, shromáždí se skupiny na určených místech.
Nejprve se žáci pokusí určit druhy ptáků na obrázcích. Sledujeme diskuze v jednotlivých skupinách, způsob, jakým probíhá ve skupině komunikace, jak jsou respektovány názory jednotlivce. Můžeme k tomu využít záznamový arch – příloha: Záznamový arch.
Příloha 2 – krátké texty. Žáci přiřazují názvy a texty k jednotlivým obrázkům. Zkouší, zda slova ve větách skutečně připomínají ptačí hlasy.
Reflexe:
Se zavřenýma očima všichni pomocí krátkých vět z přílohy 2 napodobují ptačí řeč.
Text J. Bruknera z čítanky pro 6. ročník.
„Bez ptačího zpěvu by v lese bylo jako na hřbitově……
Protože teprve všechny dohromady – to je ta pravá nenahraditelná barva života.“
Lederbuchová L.; Beránková E. Čítanka 6 pro ZŠ a VG UČ. Plzeň : Fraus, 2003.
Brukner J. Jak namalovat ptactvo lesní, str. 99–100.
Tiché individuální čtení, následuje společné doplnění tabulky ve skupině – Příloha 3. Úkolem žáků je vyhledat použitá obrazná pojmenování, přirovnání, která autor ve své tvorbě použil.
Možnosti řešení:
Co autor popisuje: | Jakým způsobem: | |
Strakapoud | barva pírek | zelená jako drahokamínky |
Datel | červené peří na hlavě | červená čepice |
Stehlík | pestrobarevné peří | od každé barvy kapku |
Bažant | barevné odlesky | zlátnou, jako by hořeli |
Sojka | barva pírek | modrobílé proužky |
Reflexe:
Prezentace zápisů jednotlivých skupin
Diskuze
Během této aktivity budou žáci ve skupinách malovat na společný papír (čtvrtku) většího formátu.
Můžeme opět pustit audionahrávku a motivovat žáky tak, jako v úvodní části. Jsme-li v přírodě, zaposloucháme se opět do zvuků lesa.
Vidíme-li, že jsou žáci uvolnění, můžeme začít předčítat báseň Jaquese Préverta: Jak dělat podobiznu ptáka.
JACQUES, Prévert. Jako zázrakem. 1. vydání. Praha : Československý spisovatel, 1972. 139 s. http://basne.webzdarma.cz/prevert_jak_delat_podobiznu.html
Žáci naslouchají slovům básně, na papír zachycují vyvolané představy. Čtení básně můžeme opakovat.
Reflexe:
Výstava vzniklých obrazů, diskuze o pocitech, které vznik obrazů provázely, o představách, které v žácích báseň vyvolávala.
Diskuze a hodnocení
V reflexi žáci popisovali svoje prožitky během motivační části. Celkově intenzivnější prožitek z celého bloku měli žáci ze třídy, která jej absolvovala v přírodní učebně (zahradě školy).
Většina žáků své dojmy z obou literárních textů formulovala výstižně, ve výtvarném zpracování převládaly abstraktní malby doplněné konkrétní siluetou ptáka.
Nejobtížnější částí celého bloku bylo pro několik žáků zaznamenávání ptačích hlasů pomocí tvaru kresby a malby.
Třída je zvyklá na skupinovou práci, komunikace uvnitř skupin byla tedy bezproblémová, čas na práci byl efektivně využíván.
Zápisy v „Záznamovém archu“ sloužily k doplnění sebreflexe žáků. U většiny skupin byla patrná vzrůstající míra kooperace během jednotlivých aktivit.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: