Integrované bloky: JEN, DĚTI, VŠIMNĚTE, CO JE KRÁSY NA SVĚTĚ, CO DĚLÁ TĚLO, KDYŽ SE (ne)HÝBE
Tematický celek: ZIMA JE TU, DĚTI
Dílčí téma: ...hrajeme si, dovádíme, pozor, ať se nezraníme...
Věk: 4–6 let
Pomůcky: viz hry, činnosti a aktivity
Didaktické prostředky:
- Demonstrační obrázky I. Kalendář přírody, XXIV. Hry a sport dětí, XV. Oblečení, XVIII. U lékaře. Ostrava : Grafie, 2006. ISBN 80-902560-0-7.
- LOGICO PRIMO. V nemocnici. Praha : Mutabene, 2009. ISBN 978-80-86745-43-5.
- výukový videoprogram, Kostičky 2. U doktora.
- pracovní listy MUCKOVÁ, Y. Příroda kolem nás. Ostrava : Grafie, 1996.
Motivace
Na sněhu
Na saních se sáňkujeme,
na bobech zas bobujeme,
kuličkami koulujeme,
a na lyžích lyžujeme.
Hrajeme si, dovádíme,
sněhuláka postavíme,
že je zima, to my víme.
pozor, ať se nezraníme.
(autorkou díla je Bc. R. Michlíčková)
společné hry, činnosti a aktivity
- seznamujeme se s novou říkankou Na sněhu, sledujeme obsah říkanky na vyrobených obrázcích (her a zimních sportů)
- vedeme rozhovor na téma Zima – Zimní hry a sportování – Zimní oblečení – Úrazy při zimních hrách a sportech
- pracujeme s Demonstračními obrázky I. Kalendář přírody, XXIV. Hry a sport dětí, XV. Oblečení, XVIII. U lékaře.
- popisujeme obrázky s jednotlivými druhy úrazů (ruka, hlava, noha, loket, koleno)
- vedeme rozhovor na téma – Co udělám, když se zraním? Co udělám, když se zraní kamarád?
- sledujeme výukový program Kostičky 2, U doktora
hry, činnosti a aktivity skupinové, individuální
JAZYKOVÉ
- popisujeme obrázky (symboly) zimy – sněhové vločky, sněhulák, saně, lyže, boby, brusle, čepice, rukavice (palčáky, prstové), šála apod.
- rytmizujeme symboly zimy, určujeme počet slabik, provádíme záznam, určujeme první písmeno; třídíme symboly se stejným písmenem na začátku
- poznáváme říkanky podle symbolů (vločky–sněží–chumelenice; sněhulák), říkanku Chumelenice naleznete na http://www.predskolaci.cz/?p=9235, říkanku Sněhulák naleznete v knize KÁBELE, F. Brousek pro tvůj jazýček
- posloucháme báseň Lékař, naleznete ji na http://www.ksidlisti.cz/mskp/mysky-basnicky-pisnicky-tanecek.a518.html
LOGICKO-MATEMATICKÉ
- pracujeme s pracovním listem, popisujeme postup při stavění sněhuláka, nalepujeme na pás papíru; MUCKOVÁ, Y. Příroda kolem nás, část 4, pracovní list 32
- třídíme a přiřazujeme zimní sporty; MUCKOVÁ, Y. Příroda kolem nás, část 5, pracovní list 27, 28; MUCKOVÁ, Y. Příroda kolem nás,část 6, pracovní list 28, 29, 33
- třídíme symboly zimy na Přírodu x Hry a sporty (určujeme počet obrázků, provádíme záznam, určujeme, kterých obrázků je více x méně)
- individuálně pracujeme s pomůckou LOGICO PRIMO V nemocnici
PROSTOROVÉ
- „stavíme“ ordinaci lékaře – Polykarpova stavebnice (malý stůl, židle, lehátko, lékařský kufřík, bílé a modré dětské pláště)
- „sestrojujeme“ sáně nebo boby (vozíček)
- „přestavujeme“ sáně na sanitku RZS
- kreslíme, malujeme na téma Zimní hry a sportování
- obkreslujeme podle šablony Lyžaře; vybarvujeme, vystřihujeme, skládáme prostorový model
- modelujeme ze slaného těsta Sněhuláka, po vysušení malujeme barvami
HUDEBNÍ
Sáně jedou, sáně sviští, (4-1-2-1-4-1-2-1)
všichni kolem jenom piští. (4-1-2-1-4-1-2-1)
Dolů jedou z kopečka, (1-1-2-3-4-4-4)
i když nemaj kolečka. (1-1-2-3-4-4-4)
(autorkou díla je Bc. R. Michlíčková)
TĚLESNĚ KINESTETICKÉ
- procvičujeme chůzi „na lyžích“ po vytyčené trase nebo slalomem mezi překážkami (dřevené destičky, dřevěné cvičební tyče)
- vezeme kamaráda na saních x bobech, po vytýčené trase (dřevěné vozíčky)
- hrajeme pohybovou hru Koulovaná (děti se rozdělí do dvou družstev; prostor se lanem rozdělí na dvě poloviny; každé družstvo dostane stejný počet „sněhových koulí“ – papírové koule; na pokyn začínají děti házet do hřiště protihráčů; na smluvený signál je hra ukončena; vyhrává družstvo, které má na své polovině hřiště menší počet „koulí“)
- hrajeme hru „Rádi si hrajeme, rádi sportujeme“ (děti se rozdělí do tří skupin; ve vymezeném prostoru herny 1. sk. „válí koule na sněhuláka“ (gymbally); 2. sk. procvičuje chůzi „na lyžích“ (dřevěných destičkách); 3. sk. dětí se kouluje papírovými koulemi; zkoušíme si bezpečný pohyb vzhledem k druhému
DRAMATICKÉ
- improvizujeme zimní sporty s motivační říkankou „Na saních se sáňkujeme... (viz úvodní motivace)
- hrajeme si na lékaře v ordinaci; zkoušíme si omezenou chůzi, když je noha zlomená (dítě má „dlahu“ s obvazem, při chůzi se opírá o dřevěné cvičební tyče = berle); zkoušíme ztíženou sebeobsluhu při oblékání, když je zlomená ruka apod.
- hrajeme si na nemocnici (lékař, zdravotní sestra, pacienti = leží na dětských lehátkách)
hry, činnosti a aktivity pro pobyt venku
- sáňkujeme, bobujeme na bezpečném kopci s dojezdem do protisvahu
- stavíme sněhuláky (malý x větší x největší)
- procvičujeme koulení sněhových koulí – děti koulí kouli po vytyčené trase, na určené místo; z uválených koulí stavíme iglú
- jdeme se podívat k místní nemocnici, povídáme si – K čemu je nemocnice potřebná? Jak to v nemocnici vypadá? Co se v nemocnici děje? Kdo v nemocnici pracuje? (využíváme zkušeností dětí, z návštěv v nemocnici); popisujeme vzhled a účel sanitky RZS