Odborné články Předškolní vzdělávání ...hrajeme si, dovádíme, pozor, ať se nezraníme...
Odborný článek

...hrajeme si, dovádíme, pozor, ať se nezraníme...

15. 5. 2012
Předškolní vzdělávání
Autor
Bc. Radmila Michlíčková

Anotace

Příspěvek nabízí hry, činnosti a aktivity zaměřené na upevňování základních pohybových dovedností a ochranu zdraví v období zimních aktivit.

Cíl

  • Pojmenovat 2–4 charakteristické znaky zimy.
  • Zvládat základní pohybové dovednosti.   
  • Vytvářet bezpečné prostředí při zimních aktivitách, chránit zdraví své i druhých. 

Integrované bloky: JEN, DĚTI, VŠIMNĚTE, CO JE KRÁSY NA SVĚTĚ, CO DĚLÁ TĚLO, KDYŽ SE (ne)HÝBE

Tematický celek: ZIMA JE TU, DĚTI

Dílčí téma: ...hrajeme si, dovádíme, pozor, ať se nezraníme...

Věk: 4–6 let

Pomůcky: viz hry, činnosti a aktivity

Didaktické prostředky:

  • Demonstrační obrázky I. Kalendář přírody, XXIV. Hry a sport dětí, XV. Oblečení, XVIII. U lékaře. Ostrava : Grafie, 2006. ISBN 80-902560-0-7.
  • LOGICO PRIMO. V nemocnici. Praha : Mutabene, 2009. ISBN 978-80-86745-43-5.   
  • výukový videoprogram, Kostičky 2. U doktora.  
  • pracovní listy MUCKOVÁ, Y. Příroda kolem nás. Ostrava : Grafie, 1996.

Motivace

Na sněhu

Na saních se sáňkujeme,
na bobech zas bobujeme, 
kuličkami koulujeme,
a na lyžích lyžujeme.

Hrajeme si, dovádíme,
sněhuláka postavíme,
že je zima, to my víme.
pozor, ať se nezraníme.

(autorkou díla je Bc. R. Michlíčková)

společné hry, činnosti a aktivity  

  • seznamujeme se s novou říkankou Na sněhu, sledujeme obsah říkanky na vyrobených obrázcích (her a zimních sportů)
  • vedeme rozhovor na téma Zima – Zimní hry a sportování – Zimní oblečení – Úrazy při zimních hrách a sportech
  • pracujeme s Demonstračními obrázky I. Kalendář přírody, XXIV. Hry a sport dětí, XV. Oblečení, XVIII. U lékaře.
  • popisujeme obrázky s jednotlivými druhy úrazů (ruka, hlava, noha, loket, koleno)   
  • vedeme rozhovor na téma – Co udělám, když se zraním? Co udělám, když se zraní kamarád?  
  • sledujeme výukový program Kostičky 2, U doktora

hry, činnosti a aktivity skupinové, individuální

JAZYKOVÉ

  • popisujeme obrázky (symboly) zimy – sněhové vločky, sněhulák, saně, lyže, boby, brusle, čepice, rukavice (palčáky, prstové), šála apod.
  • rytmizujeme symboly zimy, určujeme počet slabik, provádíme záznam, určujeme první písmeno; třídíme symboly se stejným písmenem na začátku
  • poznáváme říkanky podle symbolů (vločky–sněží–chumelenice; sněhulák), říkanku Chumelenice naleznete na http://www.predskolaci.cz/?p=9235, říkanku Sněhulák naleznete v knize KÁBELE, F. Brousek pro tvůj jazýček
  • posloucháme báseň Lékař, naleznete ji na http://www.ksidlisti.cz/mskp/mysky-basnicky-pisnicky-tanecek.a518.html

LOGICKO-MATEMATICKÉ 

  • pracujeme s pracovním listem, popisujeme postup při stavění sněhuláka, nalepujeme na pás papíru; MUCKOVÁ, Y. Příroda kolem nás, část 4, pracovní list 32
  • třídíme a přiřazujeme zimní sporty; MUCKOVÁ, Y. Příroda kolem nás, část 5, pracovní list 27, 28; MUCKOVÁ, Y. Příroda kolem nás,část 6, pracovní list 28, 29, 33
  • třídíme symboly zimy na Přírodu x Hry a sporty (určujeme počet obrázků, provádíme záznam, určujeme, kterých obrázků je více x méně) 
  • individuálně pracujeme s pomůckou LOGICO PRIMO V nemocnici

PROSTOROVÉ

  • „stavíme“ ordinaci lékaře – Polykarpova stavebnice (malý stůl, židle, lehátko, lékařský kufřík, bílé a modré dětské pláště)   
  • „sestrojujeme“ sáně nebo boby (vozíček)  
  • „přestavujeme“ sáně na sanitku RZS 
  • kreslíme, malujeme na téma Zimní hry a sportování
  • obkreslujeme podle šablony Lyžaře; vybarvujeme, vystřihujeme, skládáme prostorový model
  • modelujeme ze slaného těsta Sněhuláka, po vysušení malujeme barvami

HUDEBNÍ

Sáně jedou, sáně sviští,                        (4-1-2-1-4-1-2-1)
všichni kolem jenom piští.                   (4-1-2-1-4-1-2-1)
Dolů jedou z kopečka,                        (1-1-2-3-4-4-4)
i když nemaj kolečka.                          (1-1-2-3-4-4-4)

(autorkou díla je Bc. R. Michlíčková)

TĚLESNĚ KINESTETICKÉ

  • procvičujeme chůzi „na lyžích“ po vytyčené trase nebo slalomem mezi překážkami (dřevené destičky, dřevěné cvičební tyče)
  • vezeme kamaráda na saních x bobech, po vytýčené trase (dřevěné vozíčky)
  • hrajeme pohybovou hru Koulovaná (děti se rozdělí do dvou družstev; prostor se lanem rozdělí na dvě poloviny; každé družstvo dostane stejný počet „sněhových koulí“ – papírové koule; na pokyn začínají děti házet do hřiště protihráčů; na smluvený signál je hra ukončena; vyhrává družstvo, které má na své polovině hřiště menší počet „koulí“)
  • hrajeme hru „Rádi si hrajeme, rádi sportujeme“ (děti se rozdělí do tří skupin; ve vymezeném prostoru herny 1. sk. „válí koule na sněhuláka“ (gymbally); 2. sk. procvičuje chůzi „na lyžích“ (dřevěných destičkách); 3. sk. dětí se kouluje papírovými koulemi; zkoušíme si bezpečný pohyb vzhledem k druhému  

DRAMATICKÉ

  • improvizujeme zimní sporty s motivační říkankou „Na saních se sáňkujeme... (viz úvodní motivace)  
  • hrajeme si na lékaře v ordinaci; zkoušíme si omezenou chůzi, když je noha zlomená (dítě má „dlahu“ s obvazem, při chůzi se opírá o dřevěné cvičební tyče = berle); zkoušíme ztíženou sebeobsluhu při oblékání, když je zlomená ruka apod.
  • hrajeme si na nemocnici (lékař, zdravotní sestra, pacienti = leží na dětských lehátkách)

hry, činnosti a aktivity pro pobyt venku

  • sáňkujeme, bobujeme na bezpečném kopci s dojezdem do protisvahu
  • stavíme sněhuláky (malý x větší x největší) 
  • procvičujeme koulení sněhových koulí – děti koulí kouli po vytyčené trase, na určené místo; z uválených koulí stavíme iglú
  • jdeme se podívat k místní nemocnici, povídáme si – K čemu je nemocnice potřebná? Jak to v nemocnici vypadá? Co se v nemocnici děje? Kdo v nemocnici pracuje? (využíváme zkušeností dětí, z návštěv v nemocnici); popisujeme vzhled a účel sanitky RZS

Reflexe

Děti si dokonale procvičily a upevnily základní pohybové dovednosti při aktivitách v přirozeném prostředí, tedy venku. V prostředí třídy si oblíbily hru na lékaře a RZS. Všechny nabízené hry, činnosti a aktivity byly přiměřené věku a individuálním zvláštnostem dětí. 

Literatura a použité zdroje

[1] – KÁBELE, F. Brousek pro tvůj jazýček. 1961. [cit. 2012-05-15].
[2] – říkanka Chumelenice. [cit. 2012-3-19]. Dostupný z WWW: [http://www.predskolaci.cz/?p=9235].
[3] – báseň Lékař. [cit. 2012-3-19]. Dostupný z WWW: [http://www.ksidlisti.cz/mskp/mysky-basnicky-pisnicky-tanecek.a518.html].
[4] – říkanka Zima, zima, zimička. [cit. 2012-3-19]. Dostupný z WWW: [http://www.predskolaci.cz/?p=762].
[5] – báseň Sněhulák. [cit. 2012-3-19]. Dostupný z WWW: [http://www.predskolaci.cz/?p=2107].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bc. Radmila Michlíčková
Komentář recenzenta
Článek je inspirativní a praktický. Téma je vhodně zpracováno.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Činnostní a občanské kompetence
  • svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedoucí k cíli), a řešení, která funkční nejsou; dokáže mezi nimi volit
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení