Internet vyučující využije jak při realizaci výuky, tak i při její přípravě.
Při přípravě výuky může vyučující například rychle vyhledat tyto informace:
Při realizaci výuky můžeme internet využít ve všech fázích výuky. Ve fázi motivační (kupř. využijeme fotografií daného místa či úryvku ze zajímavě sepsaného cestopisu), ve fázi expoziční a ve fázi fixační (můžeme žákům kupříkladu zadat projekt, při němž hodně informací vyhledávají sami), ve fázi diagnostické (můžeme využít didaktického testu, které jsou také k dispozici na internetu), ve fázi aplikační (kupříkladu zadáme žákům problémovou úlohu, ve které musí zúročit osvojené znalosti a další vyhledat na internetu).
Pro vyhledávání informací do výuky se hodí jak portály a vyhledávače, tak webové stránky různých důležitých světových institucí, které obsahují statistické údaje.
Ze světových portálů jsou nejznámější a nejvíce doporučované Yahoo, Altavista nebo Google, nejlepšími českými vyhledávači jsou Seznam a Atlas.
Kromě vyhledávačů a portálů existují i webové stránky určené na vyhledávání informací o jednotlivých zemích nebo regionech, tedy například tyto stránky:
Encarta Encyklopedia, Lonely Planet obsahují všeobecné informace o geografii, historii, přírodě, kultuře nebo ekonomice jednotlivých zemí. Stránky Encarta Encyklopedia představují online zdarma dostupnou encyklopedií pojednávající o regionálně geografických tématech. Tyto stránky jsou považovány za bibli všech geografů cestovního ruchu.
World Travel Guide Online – zde najdeme základní údaje o všech zemích světa a navíc zde máme k dispozici možnost využít a sestavit si vlastní průvodce, který bude vyhledávat informace, které potřebujeme. Tyto webové stránky jsou zaměřeny především na cestovní ruch, plní tak roli průvodce, pojednávají o jednotlivých destinacích, hotelích a aktivitách, které v těchto destinacích můžeme provozovat.
Stránky European Commission obsahují údaje týkající se Evropské unie. Najdete zde údaje o zemědělské politice EU, průmyslu a jeho odvětvích, ochraně zákazníků, jednotlivých zemích, vzdělávacích systémech jednotlivých zemí, výměnných pobytech studentů, eTwinningu, ...
Statistické údaje
Statistické údaje o jednotlivých zemích najdeme na těchto webových stránkách
Na těchto stránkách jsou i odkazy určené rodičům a učitelům, které pojednávají například o protidrogové prevenci či prevenci proti kyberšikaně. Jsou zde i různé hry pro žáky.
Didaktické testy
Na internetu lze také najít didaktické testy nebo inspiraci k nim. Na internetu najdeme didaktické testy kupříkladu na těchto stránkách:
Tyto didaktické testy se hodí pro inspiraci při sestavování svých testů do výuky na hodnocení znalostí žáků o probíraném tématu. Také je lze také využít na skupinové soutěže. Žáci jsou rozděleni do skupin a vypracovávají ve skupině určitý test. Ta skupina, která test vyplní nejlépe, vyhrává. Tak například testujeme, co si žáci pamatují o dříve probíraném učivu či o novém učivu, které budeme probírat, či jaké mají všeobecné znalosti ze zeměpisu.
Internetové stránky můžeme využívat kupříkladu k zadávání samostatných problémových úkolů žákům či studentům.
- Žákům zadáme následující úlohu: Zjistěte, které země mají nejvyšší a nejnižší střední délku života. Jaké tyto země mají HDP na 1 obyvatele? Existuje vztah mezi velikostí HDP na 1 obyvatele a střední délkou života? A žáci na základě statistických údajů o střední délce života, které naleznou na těchto stránkách, najdou deset zemí s nejdelší a nejnižší střední délkou života. Pak si na základě statistických údajů o HDP, které naleznou na těchto stránkách, zjistí HDP na 1 obyvatele v těchto vyhledaných zemích a zjistí souvislost mezi těmito dvěma jevy. Tyto dva jevy mezi sebou mají příčinnou souvislost. Po této samostatné práci následuje diskuse, jak velikost HDP na 1 obyvatele ovlivňuje střední délku života obyvatel.
- Podobným způsobem můžeme porovnávat dva jevy, které také spolu souvisí, a to je úroveň vzdělání obyvatelstva s mírou nezaměstnanosti. Pro tuto práci využijeme stránek http://www.czso.cz/ a žáci budou porovnávat míru nezaměstnanosti a úroveň vzdělání obyvatelstva v jednotlivých krajích ČR. V diskusi rozebereme, které skupiny obyvatelstva jsou nejvíce postiženy nezaměstnaností a proč.
- Vhodné je například využít stránky European Commission pro seznámení s tematikou EU.
- Podobně lze využít stránek FAO, podlenichž žáci mohou zpracovat referáty o zemědělství různých rozvojových zemí a pomoci těmto zemím.
- Pro tuto práci lze také využít stránek CIA Factbook, z nichž mohou žáci zpracovat referáty o jednotlivých zemích světa. Z těchto stránek mohou využít mapy a fotky států a vytvořit tak prezentaci o daném státu a prezentovat vše před třídou.
Problémem internetu současnosti je kvalita poskytovaných informací, mnoho údajů, které na internetu najdeme, jsou zkreslené, zastaralé či nepravdivé. Proto je třeba dbát na vyhledávání údajů na kvalitních a spolehlivých vyhledávačích a webových stránkách.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: