Přípravy poskytlo občanské sdružení Projekt Odyssea. Další přípravy a metodické materiály osobnostní a sociální výchovy naleznete volně ke stažení na www.odyssea.cz. Metodiky byly vytvořeny v rámci projektu "Zavádění osobnostní a sociální výchovy do školních vzdělávacích programů základních škol a nižších stupňů víceletých gymnázií v Praze". Projekt je financován z rozpočtu Evropského sociálního fondu, hlavního města Prahy a České republiky.
Průběh vyučování a časový odhad jednotlivých aktivit:
"V dnešní hodině si budeme povídat o tom, jak lidé mezi sebou mluví, jak se při tom tváří, jaké zažívají pocity v nejrůznějších situacích, a některé běžné situace si i zahrajeme. Na začátku si připomeneme nejdůležitější komunikační pravidlo - Mluví pouze jeden."
"Jsem moc ráda, že se nám dařilo dodržovat základní pravidlo - Mluví pouze jeden. Velmi mě potěšilo, že jste zcela samostatně pojmenovávali jednotlivé pocity. Který pojem byl pro nás méně známý? (ostych, odpor). V jakých situacích jste zažili ostych (styděli jste se)? K čemu nebo ke komu může člověk cítit odpor?"
"Představme si, že jsme porota a vybíráme uchazeče na místo mimů. Koho byste z daných žáků vybrali a proč? Jaký z daných pocitů se vám nejsnáze předváděl a proč, který naopak byl pro vás nejtěžší a proč? Nyní vymyslete situace, ve kterých dané pocity prožíváte."
"Dohodněte se ve skupině a vyberte možný pojem z kartiček na tabuli. U některých obrázků můžete uvést i více možností. Co jste si uvědomili touto činností? Jakých lidí byste chtěli mít kolem sebe nejvíce - usměvavých, smutných, vzteklých? V jakých zaměstnáních je důležité, jak se člověk tváří, jak komunikuje s druhou osobou a proč?"
"Kdo vystupoval v dané ukázce? Jak se cítili jednající postavy v jednotlivých rolích?"
"Tak co vám je?" povídám. "Pane doktore," sípal ten chlapík, "já jsem, prosím pěkně, ňáko ochraptěl." "To vidím," já řku, "a kterýpak vy jste?"
Pacient se drobet ošíval a pak vyhrkl. "Já jsem, prosím, ten jistý Hejkal z hory Krákorky."
"Aha," povídám, "tak vy jste ten kujón, ten sakrament jeden, co straší v lese lidi? A holenku, to vám patří, že jste ztratil hlas! Bodejť, já vám budu léčit láry a fáryngitidu neboli hatar krtanu, chci říci katar hrtanu, abyste zase mohl po lese hejkat a nahánět lidem psotník! Ne, ne, jen si spánembohem chraptěte a sípejte, aspoň bude od vás pokoj!"
(Karel Čapek: Devatero pohádek)
"Ach, ach, Broučku, vždyť já jsem se toho pořád bála, a ty ne, ne - že budeš poslouchat. Pamatuješ se? Vidíš, jaks už zas byl neposlušný. Kterýpak poslušný brouček opustí své místo a letí, kam nemá letět? A pak, Broučku, Broučku, kdopak to jaktěživ slyšel, aby si brouček dělal známost s Verunkou a aby si snad dokonce na ni myslel. Ne, to není poslušnost. Tak to Pán Bůh nechce."
(Jan Karafiát: Broučci)
"Haló, tady je lesník Březina! Dobrý den přeji, pane Špejlíku. Jak se máte? Dobře, že ano? To ani není jinak možné, když je člověk pořád u takových dobrot. Ale my máme také zase chuť na nějakou uzeninu, tak nám pošlete jednu celou šunku."
(Josef Lada: O chytré kmotře lišce)
"A umíte také spravovat rádio?" skočil mu do řeči cvrček.
"Jak by ne!" zajásal Ferda.
"My měli v mraveništi v každém patře jedno."
"Tak pojďte sem!" vyzval ho cvrček.
"Včera tudy táhla nějaká komedie, jakési famfárum se tu dávalo vozit od hlemýždě, a rozbil, myslím, anténu."
(Ondřej Sekora: Ferda Mravenec)
"Jak jste se cítili v dané roli? Co musíme ještě společně natrénovat? (prosby, žádost, omluvy). Jak v těchto rolích často vystupují dospělí? S kým se vám pracovalo dobře a proč?"
"Byla bych moc ráda, kdyby každý z vás odpověděl alespoň na jednu z otázek na tabuli. Pokud už někdo před ním vysloví podobný názor, může se jakkoliv vyjádřit o dnešních hodinách, co ho napadne. Velmi mě potěšilo, jak jste dnes pracovali, a už se těším na podobné hodiny."
Metody vyučování:
|
|
Přílohy v elektronické podobě | Naskenované obrázky |
Základní reflektující otázky vztahující se k OSV cílům, které bych rád/a položil/a:
|
|
Jak budu zjišťovat (měřit) dosahování OSV cíle (metody evaluace) |
|
Závěrečná reflexe a evaluace uskutečněného vyučování (vyplní pouze účastníci kurzu) |
|
Co se mi osvědčilo během vyučování (co fungovalo, mělo úspěch, z čeho jsem měl/a radost) |
|
S jakými problémy (obtížemi) jsem se během vyučování setkal/a |
|
Co bych příště udělal/a jinak (jak bych upravil/a tuto přípravu) | Zařadila bych méně námětů k dramatizaci a zahrané bych důkladněji se žáky nacvičila a rozebrala. |
Evaluace - podklady, které dokumentují naplnění stanovených OSV cílů (např. vypracované pracovní listy, záznamy výroků žáků, dotazníky, další texty, výtvory žáků, fotografie, zpětná vazba od žáků, videozáznam, další metody evaluace) | Žáci na závěr odpovídali na dané otázky:
|
ZŠ | ZŠ Nepomucká, Praha 5 |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.