Téma: Na svatého Řehoře čáp letí od moře
Úvod: týdenní plán pro práci se středně těžce a těžce mentálně postiženými žáky ve speciální třídě
Cíl: Hlavním cílem je seznámit žáky s blížícím se jarem a návratem ptáků z teplých krajin.
Celý týden si budeme povídat o čápovi, naučíme se o něm říkanky, namalujeme si ho a budeme jako on lovit žabky.
Cílová skupina: věk žáků 6 až 9 let, středně těžké až těžké mentální postižení
Motivace: V březnu slaví svátek Řehoř. K tomuto dni se pojí mnoho pranostik. Jedna z nich je právě ta, že ...na svatého Řehoře čáp letí od moře a žába pusu otevře. Čáp přiletí z teplých krajů, kde žije celou zimu. Je to proto, že tady u nás by na zamrzlém rybníku nemohl chytat žabky a neměl by co jíst. Ale teď už se blíží jaro a tak hurá na žáby.
Popis činností:
1. Představení čápa rozumová, pohybová výchova
Pomůcky: obrázky
V obrázkových knihách nebo časopisech si spolu s žáky prohlížíme obrázky čápů a žabek. Ukazujeme si části těla čápa, především dlouhý zobák a dlouhé nohy. V pohybové části chodíme po třídě jako čáp (zvedáme vysoko nohy) a ruce před tělem představují zobák (ruce klapají před tělem). Také si ukážeme, že čáp je pták, a proto létá (natažené ruce mávají, jako bychom létali).
![]() |
Autor díla: Michaela Krajská |
Nakonec si vymalujeme obrázek čápa.
_____________________________________________________________________________________________________________
2. Chytání žabek pohybová, pracovní výchova
Pomůcky: žabky, listy obruč, krabice
Učitelka připraví žabky a dá je společně s žáky do rybníka (ten představuje obruč). Žáci dávají žabičky do košíku nebo krabice položené vedle. Tato činnost je vhodná především pro žáky s těžkou mentální retardací, kdy žabky vyndají a potom je mohou zase házet zpět.
![]() |
Autor díla: Michaela Krajská |
Tuto hru je možné ztížit, když žabky v rybníčku namícháme se zelenými listy leknínu. Žáci potom musí jako čáp hledat pouze žabičky. Listy v rybníku nechají.
![]() |
Autor díla: Michaela Krajská |
Také jsme společně s žáky hledali, kdy žabka leží v rybníku na zádech a kdy na bříšku. Když ležela na zádech, viděli žáci žabku celou zelenou, ale když ležela na břiše, byly jí vidět oči.
![]() |
Autor díla: Michaela Krajská |
________________________________________________________________________________________________________________
3. Říkanka o žábě s grafomotorickými cviky řečová výchova, psaní
Žába skáče po blátě, koupíme jí na gatě.
Na jaké? Na jaké? Na zelené, strakaté.
(dětská říkanka)
Na papíře dělají žáci sami nebo s dopomocí skoky žabiček (vrchní obloučky).
Dalším cvikem je souvislá klikatá čára – čáp létá krajinou a hledá komín.
Dle individuálních schopností žáci spojují čápa s žabkami – čáp loví žáby. (příloha č. 1)
____________________________________________________________________________________________
4. Žába leze pohybová výchova
Žáci lezou po čtyřech po místnosti v doprovodu říkanky.
Žába leze do bezu,
já tam za ní polezu,
kudy ona, tudy já,
až ji chytím, bude má.
(lidová říkanka)
______________________________________________________________________________________________
5. Žába výtvarná výchova
Pomůcky: tempery, čtvrtka, korková zátka, štětec
Žáci pomalují čtvrtku zelenou barvou. Po zaschnutí tiskají korkovou zátkou hnědé puntíky. Nakonec z pomalované čtvrtky učitelky vystřihnou žáby.
![]() |
Autor díla: Michaela Krajská |
____________________________________________________________________________________________
6. Hra na xylofon – kuňkání žab hudební, řečová výchova
Pomůcky: xylofon
Žáci sami nebo s dopomocí paličkou bouchají do plátků xylofonu tam a zpět (nahoru a dolů) s hlasovým doprovodem (kva-kva-kva-kva-kva-kva-kva-kva a zpátky) – od nejhlubšího tónu po nejjemnější, jako když na klávesy hrajeme stupnici C-dur tam i zpět.
![]() |
Autor díla: Michaela Krajská (fotografie je zveřejněna se souhlasem zákonného zástupce) |
___________________________________________________________________________________________
7. Pan čáp ztratil čepičku… smyslová výchova
Pomůcky: barevný papír, předměty a hračky různých barev
Pan čáp ztratil čepičku,
měla barvu, barvičku...
(dětská říkanka)
Společně s žáky jsme se zaměřili na čtyři základní barvy – červenou, žlutou, zelenou, modrou. Nejdříve si barvy znakujeme:
Červená – ukazováčkem přejedeme rty ze strany na stranu
Žlutá – jednou rukou ukazujeme krouživý pohyb mačkání citronu
Modrá – ruku otočíme vzhůru k obloze a zakroužíme jí, jako když chceme oblohu vyčistit od mraků
Zelená – ruku otočíme dlaní dolů, zakroužíme s ní, jako když dlaní obkreslíme zelenou louku
Potom společně hledáme vše, co má červenou, zelenou... barvu. Protože říkanka je o čepici a žáci budou hledat hlavně tuto část oblečení, je možné využít opravdové čepice (což také není moc reálné) nebo jako my čepice z barevného papíru, které jsme předtím společně s žáky skládali.
__________________________________________________________________________________________
8. Písnička „Na jaře…“ hudební výchova
Na jaře, na jaře, čáp jede v kočáře,
hej hopy, hej hopy, hej hopy hop.
Čáp veze sluníčko, točí se kolečko.
hej hopy, hej hopy, hej hopy hop.
KREMLIČKOVÁ, Marta. Hudební výchova v jeslích – metodická příručka. Praha : Naše vojsko, 1987. 152 s.
_________________________________________________________________________________________________________
9. Čapí hnízdo pracovní výchova
Pomůcky: papír, nůžky, lepidlo, vlna
Čáp bydlí na komíně, kde si sám postaví hnízdo. Staví jej z malinkých kousků různých klacíků. Žáci si s dopomocí učitelky nastříhají kousky vlny a potom ji lepí na připravený papír. A čáp má kde bydlet.
![]() |
Autor díla: Michaela Krajská |
Žáci z kostek postaví čápovi vysoký komín. Kdo jej bude mít nejvyšší?
___________________________________________________________________________________________________________
10. Říkanka o čápovi řečová výchova
Čáp je velký pták, (velký kruh před tělem)
dělá klapy, klap. (ruce klapou před tělem)
Umí stát na jedné noze, (stoj na jedné noze)
umí létat po obloze. (ruce jako křídla létají)
Hnízdo staví na komíně, (ruce nad hlavu)
rozhlíží se po krajině. (ruka k čelu, jako když koukáme do dálky)
Pak si potichoučku vyčká (prst na ústa, jako když máme být potichu a šeptáme)
na žabičku u rybníčka.
KIŠOVÁ H. Říkadla a jednoduchá cvičení. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3054-7
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: