Odborné články Předškolní vzdělávání Výsledky pilotního výzkumu Kořeny předškolní výchovy
Odborný článek

Výsledky pilotního výzkumu Kořeny předškolní výchovy

21. 3. 2012
Předškolní vzdělávání
Autor
PhDr. Tereza Vošahlíková

Anotace

Asociace lesních mateřských škol v prosinci 2011 uzavřela první kolo celorepublikového výzkumu zaměřeného na zdravý vývoj dětí ve školce, rodině a přírodě. Do výzkumu byly zapojeny lesní mateřské školy fungující nejméně od roku 2010 a kontrolní klasické mateřské školy ze stejné lokality. Do výsledků byla zahrnuta data z dotazníků a rozhovorů s ředitelkami z 8 školek, 89 dotazníků rodičů a 81 testových baterií individuálních schopností dětí.

Vyhodnocení dat nasbíraných během začátku školního roku 2011/2012 můžeme označit za vstupní informace. Nyní je detailně zmapováno, jak fungují jednotlivé školky po stránce organizační, personální, finanční. Dále můžeme popsat, jaké je rodinné zázemí dětí z lesních a kontrolních školek. U dovedností dětí můžeme zatím říci, jaké jsou jejich startovní dovednosti při vstupu do školky, a to jak individuálně u vybraných dětí v různých věkových kategoriích, tak ve skupině třídy.

Základní vlastnosti školek

Klasická i lesní školka jsou celoroční zařízení otevřená pět dní v týdnu. Sledované lesní mají o dvě hodiny kratší otevírací dobu (průměrně 8 hodin). Větší odlišnost najdeme v počtu dětí a učitelek/ů. Zatímco klasickou MŠ navštěvuje průměrně 49,5 dětí, do lesní jich je zapsáno 27,8. Rozdíl najdeme i ve třídách – v klasické školce je v jedné třídě průměrně 22,3 dětí doprovázených jednou učitelkou/em, v lesní je dětí průměrně 11 se dvěma učitelkami/i. Navíc většina dětí v lesních MŠ navštěvuje školku jen několik dní v týdnu, což je pravděpodobně dáno mimo jiné jejich finanční nedostupností, jak uvidíme dále.

Autor díla: Tereza Vošahlíková
Autor díla: Tereza Vošahlíková

Graf 1: Docházka do lesních MŠ (oranžově) a kontrolních klasických MŠ (šedě)

Lesní školky jsou tedy celkově menší typy zařízení. To se týká i jejich interiéru. Klasické školky mají oproti lesním třikrát rozlehlejší vnitřní zázemí vybavené více hračkami a pomůckami. V lesních MŠ dominuje exteriér, kde děti nacházejí spíše přírodní prvky a materiály pro hru.

Pedagogický doprovod a program

Učitelky a učitelé v lesních školkách jsou v průměru mladší, mají častěji vysokoškolské vzdělání a zároveň kratší pedagogickou praxi než jejich protějšky z kontrolních školek. Díky menšímu počtu dětí mají na děti více času. V lesních školkách se více než v klasických cení umění improvizovat při práci s dětmi, schopnost pobytu v přírodě za různých podmínek a chuť se dále vzdělávat. Méně naopak potřebují dovednost zvládat konflikty mezi dětmi, které jsou podle všeho v lesních školkách méně časté. V klasických školkách je s dětmi zhruba o polovinu méně učitelek/ů. To může omezovat kontakt dětí s přírodou – podle ředitelek klasických MŠ je chybějící doprovod nejvýraznější překážkou pobytu dětí venku.

Školky nabízejí dětem podobné aktivity. Oba typy školek upřednostňují volnou hru a čtení či vyprávění dětem. V klasické školce je více používáno metodických pomůcek a materiálů, v lesní se více setkáme s činnostmi přímo spojenými s přírodou. Ty najdeme v klasických MŠ také. Dá se říci, že v lesní MŠ má rozvoj vztahu k přírodě více prožitkovou podobu (pobyt v přírodě, péče o zvířata, pozorování přírody) než v klasické (učení se pravidlům pobytu v přírodě, povídání a vysvětlování, knihy a materiály z ekocenter). Potvrzuje se i základní odlišnost školek. V klasických se děti učí více v interiéru, zatímco v lesních jsou aktivity s dětmi více venku. Ředitelky obou typů školek přitom považují pobyt v přírodě pro rozvoj dítěte za stejně důležitý.

Rozpočet a školkovné

V průměru je celkový rozpočet lesních školek 6krát nižší než v případě kontrolních. Největší náklady představují mzdy (v lesních 89,7 %, v klasických 51,9 %). Zatímco v klasických MŠ výdaje pokrývá z velké většiny MŠMT, v lesních MŠ čerpají zejména z příspěvku rodičů, s nimiž lesní školky často a úzce spolupracují. Rodiče nyní v lesních MŠ platí 10krát vyšší školkovné, než je v klasické MŠ.

Autor díla: Tereza Vošahlíková

Graf 2: Roční rozpočet                                            

Autor díla: Tereza Vošahlíková

 Graf 3: Školkovné na dítě/den

Rodinný kontext

Rodiče, kteří zvolili pro své děti lesní školku, se ve svých hodnotách shodují s hodnotovou orientací kontrolní skupiny. Pouze hodnota bezpečí je pro rodiče z klasických MŠ důležitější. Rodiče dětí z lesních MŠ žijí obvykle v úplné domácnosti, mají více dětí než republikový průměr (1,9), řada z nich absolvovala vysokoškolská studia a měsíční příjem jejich rodiny je o sedm tisíc nižší (43 571 Kč) než kontrolní. Pro rodiny z lesních školek je kontakt jejich potomků s přírodou velmi důležitý: jejich dítě letos strávilo v přírodě mimo školku 63 dní v období leden až září (kontrolní 36 dní). Se svojí školkou jsou rodiče z lesních MŠ velmi spokojení, dokonce ve většině ohledů o něco více než kontrolní skupina.

Úrazovost a schopnosti dětí

Při pobývání v přírodě nedošlo u žádné ze zúčastněných školek k vážnému úrazu. V lesních školkách dochází výrazně častěji k drobným úrazům (poškrábání, bodnutí hmyzem, chycení klíštěte). S tím souvisí i větší riziko boreliózy, ta se v lesních MŠ objevila u dvou dětí. Pracovníci všech zúčastněných MŠ jsou proškoleni v první pomoci.

Na začátku školního roku se schopnosti dětí významně neliší – ačkoliv jsou ty z lesních školek ve srovnání s klasickými o čtyři měsíce mladší, vedou si obdobně jako kontrolní skupina v testové baterii schopností i při své interakci s přírodou. Podzimní pretest se změřil startovní čáru dětí. Asociace lesních MŠ plánuje jarní posttest, aby mohla odhalit faktory, které jsou pro zdravý vývoj dětí v předškolním věku rozhodující.

Autor díla: Tereza Vošahlíková

 Graf 4: Výsledky testů (oranžová – lesní MŠ, šedá – kontrolní klasická MŠ), celkové score

Výzkum byl realizován díky finanční podpoře Ministerstva životního prostředí.   

Asociace lesních mateřských škol, únor 2012

výzkum@lesnims.cz

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PhDr. Tereza Vošahlíková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024