Při plánování této aktivity jsem si stanovila tyto výstupy:
Žák
Plánování a příprava aktivity:
V devátém ročníku je zařazen tematický celek funkce. Na počátku tohoto tématu se žáci znovu setkávají se soustavou souřadnic. Protože paměť mají krátkodobou, je obvykle třeba znovu připomenout práci a orientaci v soustavě souřadnic.
Pro tento blok jsem připravila zašifrovanou mapu hvězdné oblohy.
Samotná příprava spočívala v nalezení vhodného obrázku na Wikimedia Commons. Zvolený obrázek měl dostatečné rozlišení pro to, abych si jeho levou polovinu vytiskla na papír formátu A3.
Následoval výběr souhvězdí, která měli žáci do své mapy zakreslit. Hledala jsem souhvězdí známá. Druhým kritériem volby bylo, abych souhvězdími pokryla všechny kvadranty soustavy souřadnic.
Autor díla: Hana Pilařová |
Časově nejnáročnější části bylo samotné odměření a zápis souřadnic – příprava podkladů pro žákovskou práci (PL najdete v přiloženém souboru).
Pomůcky:
Zadání a práce žáků:
Autor díla: Hana Pilařová |
Autor díla: Hana Pilařová |
Po vysvětlení se žáci pustili do práce. V průběhu jsem procházela mezi lavicemi, upozorňovala na objevené chyby (nejčastěji záměna kladné a záporné části osy) či jsem znovu vysvětlovala šipky a odbočky.
Autor díla: Hana Pilařová |
Ač jsem žákům na začátku práce neřekla, co bude výsledkem jejich práce, s přibývajícími souhvězdími začali postupně výsledek správně odhadovat. Přišly otázky na téma, které souhvězdí je které. Protože někteří ze žáků práci dokončovali doma, měli možnost výslednou mapu porovnat s noční oblohou a následně se chlubili, která ze souhvězdí na obloze poznali.
Vzhledem k předem stanovenému cíli hledali všichni žáci všechna souhvězdí. Uvažovala jsem i nad možnou variantou, kdy by každý dostal souřadnice vedoucí jen k jednomu souhvězdí. Následně by se mohli společně pokusit umístit svá souhvězdí do jedné společné mapy.
Další variantou by mohlo být zapojení žáků do určení souřadnic hvězd z originálního obrázku. Kontrolu svého měření by pak mohli provést v některé z aplikací pro tvorbu grafů, do které by zadali naměřené souřadnice a pak by porovnali tvar souhvězdí v obrázku a ve vytvořeném grafu.
Výsledek práce třídy mě velmi mile překvapil. Žáci pracovali se zaujetím, v průběhu práce vzájemně konzultovali a porovnávali výsledek jednotlivých kroků, řešili odlišnosti a odhalovali případné chyby. Všichni svou práci dokončili a výsledné mapy jsou většinou přehledné a kvalitně zpracované.
Najdete i vy Malou medvědici, Kassiopeu, Raka, Jednorožce, Persea, Cefeus, Pohár, Vlasy Bereniky, Rysa, Blížence, Orion a Kompas?
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: