Odborné články Speciální vzdělávání Počítač - náš pomocník
Odborný článek

Počítač - náš pomocník

19. 7. 2007
Speciální vzdělávání
Autor
Mgr Iva Jurnečková

Anotace

Hlavním cílem projektu Počítač - náš pomocník, který vznikl v ZŠ praktické a ZŠ speciální Chodov, je zpřístupnit a rozšířit využívání výukového software žákům s těžším mentálním a kombinovaným postižením a poskytnout učitelům těchto žáků metodický materiál zaměřený na možnosti využití speciálních výukových programů.

Výukové programy pomáhají našim žákům při výuce čtení, psaní, počítání, rozvoji smyslové a řečové výchovy, pro některé z nich se počítač stal prostředkem ke komunikaci s okolím. Zlepšila se názornost a rozmanitost výuky, výrazně se zvýšila i motivace žáků k získávání nových vědomostí a dovedností. Pomocí využívání ICT je kvalitativně a kvantitativně podpořena možnosti vzdělávání žáků pomocných tříd speciálních škol.

Učitelé naší školy využívají výukové programy nejen v hodinách čtení, počtů a smyslové výchovy, ale i v ostatních předmětech. Věcné učení a rozumová výchova se procvičují pomocí programu Dětský koutek 4, Dětský koutek 5 a Pexeso. Při individuální práci v řečové výchově pomáhají programy Brepta a Naslouchej a hraj si. Starší žáci rádi pracují se Soví galerií a Soví ZOO.

foto

Žáci, kteří pracují podle vzdělávacího programu pomocné školy, mohou být integrováni do tříd ZŠ praktické. Z organizačního hlediska je základní škola speciální dosud členěna do přípravného, nižšího, středního, vyššího a pracovního stupně. Vzdělávací program je možné individuálně operativně upravovat pro jednotlivé žáky, umožňuje prostupnost jednotlivých výchovných složek. Cílem speciálních škol je rozvinout návyky, vědomosti, dovednosti těžce mentálně postižených žáků, a tím zajistit jejich začlenění do společenského života. Důraz je kladen na vytváření schopnosti komunikace s vrstevníky a ostatními lidmi. Vzdělávání se zaměřuje na smyslovou, pracovní a estetickou výchovu. Žáci se seznamují se základy čtení, psaní a počtů. Poznání a orientaci v okolním světě dětem zprostředkovává předmět Věcné učení. Ke zlepšení komunikačních a kognitivních dovedností jsou využívány nové netradiční metody a postupy, jako počítačové výukové programy, nonverbální komunikace, sociální čtení, komunikační systém Bliss a znaková řeč Makaton.

Učitelé tříd Základní školy speciální ve vyučovacím procesu využívají různé organizační formy práce, které vzájemně kombinují. Nejčastěji je uplatňována skupinová a individuální práce. Kolektiv třídy bývá rozdělen na ročníkové skupiny, kde je nutné střídat metody přímého a nepřímého vyučování. Žáci, kteří pracují individuálně, jsou maximálně aktivizováni, úkoly jsou voleny s ohledem na jejich individuální zvláštnosti. Jsou zde kladeny vysoké požadavky na přípravu učitele, na jeho kontrolu a hodnocení zadaných individuálních žákovských úkolů.

Zde se nabízí možnost využití kvalitního počítačového výukového programu pro přípravu individuálních úkolů nebo dodatkové práce žáků s rychlejším pracovním tempem. Součástí těchto programů je i kontrola a hodnocení vypracovaných úkolů. Výukový program může přejímat různé funkce učební pomůcky. Aktivizuje žáka, je schopen zaujmout a motivovat, stimuluje k lepším výkonům. Přispívá k tvorbě konkrétních názorných představ, posiluje obrazotvornost, hravou formou napomáhá k procvičení a zapamatování učiva. Při práci na PC si žák cvičí postřeh, koordinaci a rozvíjí motorické schopnosti. U hyperaktivních žáků dochází ke zklidnění, prohloubení soustředění a zaměření pozornosti na plnění úkolů programu. Často se stává, že s počítačem pracují samostatně i jedinci, kteří v jiných školních činnostech vyžadují stálou pomoc asistenta.

Počítačové vybavení

Třídy je nutné vybavit výkonnějším počítačem s CD/DVD-RW mechanikou a větším monitorem 19" tak, aby vyhovoval současným požadavkům software. Výhodné je využít LCD monitory, protože zabírají na pracovní ploše méně místa. Novinkou jsou nadstandardní dotekové monitory, které usnadňují komunikaci uživatele s počítačem pomocí intuitivního rozhraní.

foto

Někteří žáci mohou mít problémy s klasickým ovládáním PC. Zlepšení této situace může vyřešit nákup speciálních klávesnic t.MID-BIG, které umožňují, vzhledem k větší velikosti kláves, lepší manipulaci a orientaci na klávesnici žákům s tělesným a zrakovým postižením. Dále je možné přímo v PC upravit nastavení počítače pro uživatele se zrakovým, sluchovým nebo tělesným postižením.

foto

Speciální klávesnice t.MID-BIG

foto
Speciální myš

Pro žáky, kteří mají obtíže s ovládáním myši, je vhodné používat speciální myši a velkoplošná externí tlačítka.

Počítač je možné ovládat i pomocí speciálních programů hlasovými povely a zvuky. Tuto možnost zvláště využívají osoby s těžkým tělesným postižením. Chceme-li ovládat počítač hlasem, je nutné zakoupit kvalitní mikrofon. Některé výukové programy umožňují nahrát i vlastní zvukové podněty a pochvaly. Pro přehrání zvukového výstupu je vhodné ve třídě kombinovat reproduktory se sluchátky. Pokud žáci pracují ve skupině, budou využívat reproduktory, pro individuální práci pak sluchátka.

Výukové programy

Žáci pracovali s výukovými programy v hodinách čtení, počtů, smyslové a rozumové výchovy. Učitelé využívali programy při skupinové práci žáků i pro individuální procvičování, dodatkovou práci, případně zájmovou činnost.

Přílohy:

Příloha 1 - učební předmět Psaní
Příloha 2 - učební předmět Čtení
Příloha 3 - učební předmět Počty
Příloha 4 - Výukový program Matematika 2 + 3
Příloha 5 - učební předmět Rozumová a smyslová výchova
Příloha 6 - speciální výukový program Méďa - barvy a tvary
Příloha 7 - příprava učitele na hodinu smyslové výchovy a počtů

Literatura a použité prameny:
Valenta, M. - Krejčířová, O.: Psychopedie, kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. 1. vyd., Olomouc 1997.

Metodický materiál vydal: ZŠ praktická a ZŠ speciální Chodov, okr. Sokolov, příspěvková organizace Nejdecká 254, 357 35 Chodov, e-mail: http://www.specialniskolychodov.cz/

Článek vznikl za přispění Aleny Kukučkové a Mgr. Lucie Hamplové, učitelek Speciální školy Chodov.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr Iva Jurnečková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Informační a komunikační technologie 1. stupeň