Odborné články Základní vzdělávání Rozhovor s vítězkou autorské soutěže
Odborný článek

Rozhovor s vítězkou autorské soutěže

18. 7. 2007
Základní vzdělávání
Autor
Václav Bratrych

Anotace

Výzkumný ústav pedagogický již rok provozuje Metodický portál www.rvp.cz, který významnou měrou podporuje změny ve výchovně vzdělávacím procesu. Náročný projekt, který je financován Evropským sociálním fondem a rozpočtem České republiky, umožňuje učitelům v systému předškolního, základního, speciálního a gymnaziálního vzdělávání orientaci v nových trendech, slouží k výměně názorů a přináší poznatky z praxe.

Výzkumný ústav pedagogický již rok provozuje Metodický portál www.rvp.cz, který významnou měrou podporuje změny ve výchovně vzdělávacím procesu. Náročný projekt, který je financován Evropským sociálním fondem a rozpočtem České republiky, umožňuje učitelům v systému předškolního, základního, speciálního a gymnaziálního vzdělávání orientaci v nových trendech, slouží k výměně názorů a přináší poznatky z praxe. O úspěšnosti tohoto portálu svědčí mj. fakt, že ho navštívilo již bezmála 400 tisíc zájemců, a to především z řad pedagogů. Ve snaze získat nové autory, probíhala v prvním čtvrtletí tohoto roku soutěž o značkový notebook, který věnovalo občanské sdružení AISIS. Při květnové prezentaci metodického portálu pro studenty Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně byla autorská soutěž uzavřena. Do osudí bylo - za účasti notáře - vloženo 162 lístků se jmény 103 autorů. Cenu získala Mgr. Věra Uhl-Skřivanová za autorský příspěvek Obraz jako získávání kompetencí. Při předávání ceny jsme vítězku požádali o rozhovor.

Obr.
1. Obr.

 

Blahopřejeme Vám, paní magistro, k vítězství v autorské soutěži. Z Vašeho vítězného příspěvku je zřejmé, že jste vystudovala výtvarnou výchovu.

Ano, absolvovala jsem výtvarnou výchovu na Pedagogické fakultě v Praze, ale nejdříve jsem studovala ekonomii na Obchodní akademii v Mladé Boleslavi. Mou cestu hodně ovlivnila podpora paní učitelky ze Základní umělecké školy v Mnichově Hradišti. Ponechávala mi dostatek prostoru pro vlastní vyjádření a seznámila mě s výtvarným uměním. V tomto světě jsem se cítila lépe, než v oblasti ekonomie, a tak jsem změnila svou profesní orientaci. Po studiích v Praze jsem začala učit v ZŠ v Divoké Šárce a zároveň v několika gymnáziích. Nejraději vzpomínám na Gymnázium Bernarda Bolzana, ale také na své působení ve Střední integrované škole v Letňanech. Setkala jsem se tam s řadou férových lidí a díky žákovským výměnným pobytům se školou v Bayreuthu jsem potkala také svého manžela.

Jak vypadá německé školství v porovnání s českým?
Z materiálního hlediska jsou na tom některé německé školy lépe než naše, ale ne všechny. U Ammerského jezera například postavili minulý rok úplně nové státní gymnázium 21. století. Byla jsem ráda, že jsem měla možnost být při jeho otevření. Architektura harmonizující s přírodou, ze studovny je výhled na jezero, všude plno světla a prostoru. Střídmá barevnost a jen sem tam barevné akcenty - některé žaluzie jsou červené, žluté a modré zbarvující světlo, které proudí do třídy. Na stranu druhou jsem navštívila gymnázia, kde to vypadá jako u nás v těch nejchudších školách.
Velmi rozdílné je bavorské školství oproti českému, co se týče pregraduálního vzdělávání učitelů. V průběhu studia absolvují budoucí učitelé praktika, pak nastoupí na dva roky tzv. "Referendariat" a teprve po tomto období jsou skutečnými učiteli, avšak v tříleté zkušební době. Až poté se stávají státními zaměstnanci s doživotní definitivou. Vzdělávací dráha pedagoga v Německu je opravdu dlouhá, avšak toto povolání má svou prestiž a učitelé jsou na svou profesi patřičně hrdí. Ve školství tak zůstávají kvalitní lidé, dobře zaplacení (i když až po dlouhých studiích, zkouškách a hospitacích ve vyučování). Byla jsem překvapena, že v Bavorsku vyučuje v gymnáziích a odborných školách velké množství mužů.
Bavorští učitelé předmětu Umění v gymnáziích se vzdělávají v Akademiích výtvarného umění v Mnichově nebo Norimberku. Cítí se více jako umělci než běžní učitelé. Někteří z nich se dívají na pedagogiku povýšeně. Dosud mají určité výlučné postavení v gymnáziu, protože smí vyučovat na rozdíl od jiných učitelů pouze jeden předmět. Výuka výtvarné výchovy - umění v gymnáziích v Bavorsku byla, alespoň v průběhu mých hospitací v deseti bavorských a deseti českých gymnáziích, o něco kvalitnější než u nás. Ačkoli musím dodat, že v Bavorsku se vyučování umění v gymnáziích podobá více vyučování umění v našich středních uměleckých školách. Učitelé kladou větší důraz na získávání dovedností a poznání výtvarného umění, než u nás. Naši učitelé zdůrazňují sice zážitek dítěte více, než bavorští kolegové, avšak v některých našich školách se vzdalují od výtvarného umění samotného. Musím však ještě říci, že jsem měla možnost poznat vyučování pouze v Bavorsku, například v Berlíně je situace pravděpodobně jiná.
Ještě k německé systematičnosti, která se týká nejen školství, ale vlastně celé společnosti. I způsob života v Německu představuje provázaný systém. Když si například mladí lidé vezmou hypotéku, tak mají jisté finanční problémy. Ten, kdo chce být v systému úspěšný, musí dělat množství kompromisů a občas raději mlčet. Zároveň však se tak lidé učí nejen loajalitě, ale také slušnosti ve svém vystupování. A že k profesionalitě patří slušnost, se u nás v Čechách zatím nestalo ještě pravidlem. Ale vraťme se k systému školství. Když jsem například chtěla hospitovat v gymnáziích, musela jsem nejdříve získat potvrzení a svolení ministerstva školství, takové, které u nás běžně vystavuje ředitel školy. To představovalo čekání a také nervozitu, co si bude, pokud povolení nedostanu.

Chcete tedy zůstat a učit v Německu?
Ne. Stěhujeme se teď do českého pohraničí, kde budu také učit. Manžel si zažádal o přeložení do školy v německém pohraničí, a tak snad konečně najdeme "své místo na slunci". V budoucnu bych chtěla podporovat žákovské česko - německé projekty. Těším se také, že budu mít možnost vyučovat v Čechách výtvarnou výchovu v němčině.

Jak jste se vlastně dostala k napsání příspěvků pro náš portál?
Byla jsem oslovena paní doktorkou Pastorovou z VÚP, se kterou jsme se setkali na konferenci v Praze. Prezentovala jsem tam svůj příspěvek a byla jsem ráda, že se mi naskytla také možnost ho zveřejnit.

Pro náš portál, ale zejména pro jeho čtenáře, by bylo zajímavé, kdybyste ve svých příspěvcích, v nichž popisujete způsob výuky v Německu, pokračovala.
Myslím, že by se dalo pro srovnání přeložit dost materiálů pro komparativní pedagogiku. Situace v Německu je zajímavá. Negativních výsledky tzv. PISA průzkumů v Německu odstartovaly řadu změn a je skutečně přínosné sledovat soudobé debaty nad vzdělávacími standardy, k tématu celodenní škola atd.

Závěrem - co Vy a rámcové programy?
Během svého pobytu v Německu jsem se zabývala Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání především teoreticky. Porovnávala jsem německé a české kurikulární dokumenty. Od září však opět začnu učit, a tak se tomuto tématu budu věnovat i z praktického hlediska.

Děkujeme za rozhovor a těšíme se na Vaše další příspěvky.


Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024